Omgaan met dyslexie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Over en verandering in de bouw
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Voorlichtingsavond Dyslexie
DYSLEXIE VOORLICHTING
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
1 > V oorbereidend M iddelbaar B eroeps O nderwijs GTL-informatie.
Van harte welkom namens
Voorlichtingsavond VWO 5
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Beelddenkers leren anders!!!!
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Ouderavond 18 september 2014 RIETSCHANS BOVENBOUW.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Informatieavond 5V 2 september 2014
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Informatiebijeenkomst
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Welkom BAHÛRIM.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Dyslexie voorlichting
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
Ouderavond klas 1Ha en 1Hb dinsdag 15 september Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Ouderavond V4 COHORT 2014 Welkom. PROGRAMMA - Rondje voorstellen (indien nodig) - Leerlingbegeleiding - PTA - Wat verder ter tafel komt.
WELKOM. INFORMATIE-AVOND: Welkom Schoolleiding Uitleg mentoraat en mentorlessen Ouders ouderraad Met de mentor: Rapporten en informatieavonden Ouderportaal.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Voorlichting beroepsrichtingen
Spelling & Dyslexie 2 week
SOM, Facebook, Mail, IdealNet PTA en examenreglement
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Ouderavond brugklassen
Voorlichtingsavond 4 mavo
24 september 2018 Van harte welkom!
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
informatieavond havo-5 / vwo-6
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Omgaan met dyslexie

Dyslexiebeleid Heerbeeck College Omgaan met dyslexie Dyslexiebeleid Heerbeeck College

Voorstellen Anneke Kremer: docent Nederlands en remedial teacher Maaike Hanssen: docent Engels, afdelingsleider brugklassen, dyslexiecoördinator en remedial teacher Mailadressen: a.kremer@heerbeeck.nl en m.hanssen@heerbeeck.nl

Hoe leest iemand met dyslexie Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Leerlingen met dyslexie zien het woord vaak niet als geheel! Of ze raden als ze de eerste letter hebben gezien.

Ervaring van een leerling met dyslexie op het vwo Marthe

Faciliteiten Extra tijd bij proefwerken Spellingproblemen: spelling wordt niet of in mindere mate meegeteld. Maar: bij toets waar spelling wordt getoetst wel. Auditieve ondersteuning

Extra tijd Uitgangspunt is de extra tijd bij examens Bij proefwerken recht op 20% extra tijd (10 minuten bij een proefwerk van één lesuur) Altijd VOORAF overleg met de vakdocent Dyslexiepasje op tafel Bij sommige vakken worden minder opgaven gemaakt. Ook hier: VOORAF overleg

Vergroting Bij lettergrootte 12 of groter en regelafstand 1½ is een vergroting niet noodzakelijk Bij het Centraal Schriftelijk Eindexamen (CSE) mag niet meer met een vergroting gewerkt worden. Examen is in Arial 12.

Spelling Als spelling niet specifiek wordt getoetst, kan de spelling niet of minder zwaar worden meegerekend In principe moet het woord fonetisch goed geschreven zijn. Uitzonderingen ter beoordeling van de docent Bij spellingtoetsen wordt de normale normering gehanteerd Bij Nederlands geldt de eindexamenregel.

Auditieve ondersteuning Kurzweil 3000 wordt gebruikt bij toetsen Vooraf screening: norm is 10% zwakste lezers Screening: Tekenbeet, EMT, Klepel Bespreken met vakdocent Laptop reserveren Toetsweek: zelf inschrijven en aangeven welke vakken; toetsen in apart lokaal

Op maat De dyslexiecoördinator is er om vragen te beantwoorden en samen met de leerling (en, indien nodig, mentor en/of ouders) tot een oplossing te komen binnen de mogelijkheden die het Heerbeeck College te bieden heeft.

Leerjaar 2 Alle leerlingen hebben een dyslexiepas Belangrijkste regels bespreken (extra tijd, vergroting, D op het proefwerk) Groeps-RT is gestart in de eerste week van september Instromen kan; als er geen plaats is, komt de leerling op een wachtlijst

Groeps-RT Groepjes van 4 à 5 leerlingen Zoveel mogelijk hetzelfde niveau (T-H-V) Steeds wisselend lesuur RT gaat vóór proefwerken (inhaaluur) Beëindigen RT vanuit school of vanuit ouders is mogelijk Naschoolse groeps-RT

Inhoud RT RT in leerjaar 2 wordt gegeven door Femke in ‘t Zandt en Martine van Doorn Aan bod komen o.a.: woordjes leren, Frans en Engels, begrijpend lezen (strategieën), grammaticaregels, plannen en structureren. Soms wordt wat huiswerk gegeven.

Beëindigen RT vanuit school Doel is bereikt en leerling heeft meer baat bij het volgen van de reguliere lessen Inzet van de leerling is dusdanig dat RT geen toegevoegde waarde heeft Gedrag van de leerling is storend De leerling, mentor, afdelingsleiding en ouders worden op de hoogte gehouden!

Bovenbouw Reguliere toetsen: zelfde regels als bij de onderbouw. Kurzweil: een week van tevoren reserveren bij Dhr. Rob Sanders (S1.11) 4 toetsweken per schooljaar Leerlingen met dyslexie zitten gewoon bij de groep maar mogen langer doorwerken. Leerlingen die met Kurzweil werken maken de toets in een apart lokaal (naast de centrale post). Laptop met toets staat klaar. Inschrijven via mail; leerlingen ontvangen een uitnodiging.

Belangrijk voor het eindexamen Vóór november doorgeven extra faciliteiten Eindexamen met auditieve ondersteuning mogelijk als er met Kurzweil gewerkt is Lettergrootte Arial 12. Bij het CSE zitten leerlingen met auditieve ondersteuning achter in de zaal. Filmpje:Hoe Edo zijn examen maakte op de computer

Belangrijke zaken Mentor is spil: als er vragen of opmerkingen zijn graag eerst via de mentor. Problemen altijd bespreken! Samen met vakdocent, mentor en dyslexiecoördinator komen we tot een oplossing. Dyslexie is lastig: met extra inspanning van zowel leerling als school proberen we het hoogst haalbare te bereiken!