Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 2 Programma vandaag Mededelingen College 7 theorie: o WG: ARIA-model o Gr. 4: workshop “Augmented Reality” College 7 praktijk: tonen WL o Aan de slag: weblog afwerken incl. logboek.
Het ARIA-model
ARIA-model 4 Het ARIA-patroon Manier waarop mensen reageren op introductie van nieuw medium Verloopt via bepaald patroon Ook de ontwikkeling van dat nieuwe medium verloopt via dat patroon
ARIA-model 5 Fasen ARIA-patroon Amazement Resistance Imitation Authenticity
ARIA-model 6 AMAZEMENT (fase 1) Aanvankelijk verbazing over nieuw verschijnsel Bewondering Dit uit zich bij kleine groep
ARIA-model 7 Meerderheid van de mensen bevindt zich, bij introductie, in fase van weerstand Nieuwe medium wordt als bedreigend of als onzinnig ervaren Weerstand is groot Verklaarbaar vanuit vertrouwdheid met gevestigde media B.v. traditionele brief hoger inschatten dan RESISTANCE (fase 2)
ARIA-model 8 IMITATION (fase 3) Nieuw medium wordt op patroonmatige wijze ontvangen En ontwikkelt zich op zelfde wijze (2 fasen)
ARIA-model 9 IMITATION (fase 3) Fase 1: nieuw medium kan niet anders dan uitingen van vertrouwde media imiteren b.v. brochures zonder herschrijven plaatsen op website Fase 2: ontdekken van eigen-aardigheden van die nieuwe samenleving
ARIA-model 10 AUTHENTICITY (fase 4) Nieuw medium ontwikkelt eigenaardigheden Weet zich te onderscheiden van vertrouwde media Als kracht groot genoeg is: ontwikkelen van eigenaardigheden Omstandigheden geëigend: volgt acceptatie
ARIA-model 11 Consument in digitale cultuur Begin 21e-eeuw balanceren tussen: Imitatiegedrag Onderzoeken van de digitale eigenaardigheden
ARIA-model 12 Consument in digitale cultuur Bij elk medium vindt wisselwerking plaats met gebruiker Sprake van wederzijdse beïnvloeding van medium en gebruiker Met komst schrift verdween noodzaak langetermijngeheugen te trainen Rol langetermijngeheugen overgenomen door archieven, bibliotheek, web
ARIA-model 13 Groeiend aanbod van schriftelijke- en audiovisuele informatie Hoeven we niet meer zelf te onthouden Nu actief op zoek naar informatie die voor ons van belang is We moeten in staat zijn die te analyseren en beoordelen Consument in digitale cultuur
ARIA-model 14 Schrift heeft vaardigheden als zoeken, analyseren, beoordelen, en concluderen levensnoodzakelijk gemaakt Vaardigheden belangrijk omdat nu informatie overal en altijd beschikbaar is Waarde ligt steeds minder bij informatie zelf Maar bij vaardigheid van gebruiker om deze te kunnen selecteren en relevantie te kunnen bepalen Computer zal deze vaardigheden overnemen b.v. zoekmachine Consument in digitale cultuur
ARIA-model 15 Consument in digitale cultuur Zoals bij ontstaan schrift In digitale cultuur uitbesteden van intellectuele vaardigheden aan computer Hierdoor ontstaat nieuwe gebruiker van digitale media Iemand waarmee bedrijven en organisaties rekening moeten houden in de digitale marketingcommunicatie
ARIA-model 16