Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Advertisements

Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Toets Leer: Lees: Maak: Doe: Samenvatting Woordenlijst Leerstofkernen
Dorpen Vroeger Nu Later
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Het West Romeinse rijk valt uiteen
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Bronnen Merle Wissink.
Omgaan met geschiedenis
Mastercourse Klimaatveranderingen en Verwoestijning Discussie
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Godsdienst.
Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden.
Geschiedenis.
Hoe was het ook alweer? Oorzaak en gevolg
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Het ontstaan van de mens:
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
De ontwikkeling van de landbouw (vanaf 8500 v.C)
Geschiedenis Mevr. Liefting
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 1.2 De eerste mensen.
DE LEVENSWIJZE VAN JAGERS EN VERZAMELAARS
HET ONTSTAAN VAN LANDBOUW EN LANDBOUWSAMENLEVINGEN
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Les 2 Ken jij Lucy?.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
H1.1 De agrarische revolutie
Geschiedenis Thema 1 Les 2 Je leert dat mensen vroeger leefden van jagen en verzamelen.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
H1 De tijd van jagers en boeren
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Pre-historie: tot 3000 v. Chr.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Ontdekkers en Hervormers
Tijd van jagers en boeren
Een speurtocht door een middeleeuwse stad
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Inleiding.
§1.4 Het indelen van de tijd
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.

Griekse olympiërs op een Griekse vaas

Middeleeuwse zwaarden

Klassikale vragen: - Noem enkele andere bronnen. - Ben jijzelf een bron? Hoe weet je of een bron betrouwbaar is? Bronnen worden betrouwbaarder wanneer meerdere hetzelfde vertellen.

Klassikale vragen: - Hoe heet jullie boek? - Waarom zullen de schrijvers voor die naam gekozen hebben? - Wat zouden archeologen vinden als ze over 300 jaar in de omgeving van Leiderdorp in de grond zouden gaan graven?

Huiswerk: breng voor de volgende klassikale les een bron mee naar school die ons iets vertelt over jou.

Prehistorie en historie - Prehistorie: ongeschreven bronnen Historie: geschreven bronnen Stonehenge, Engeland. 2500 v.Chr.

Tijdbalk: Klassikale vragen: - Hoe werkt een tijdbalk? [__________[____________[__________[__________[___________[__________[ 3000 v.Chr. 2000 v.Chr. 1000 v.Chr. 0 1000 AD/n.Chr. 2000 AD/n.Chr. 3000 AD/n.Chr. Klassikale vragen: - Hoe werkt een tijdbalk? - Waar staat v.Chr. voor? - Waar staat AD/n.Chr. voor? Waar staan wij op de tijdbalk? In welk jaar komen we uit als we 3000 jaar terug gaan in de tijd? Stonehenge? Gouden Eeuw? Geboorte en sterfdag Jezus?

Oorzaak en gevolg Oorzaak: breek mijn been kan niet naar voetbaltraining = gevolg/oorzaak kan niet voetballen op zaterdag als scout van Ajax er is = gevolg/oorzaak word niet geselecteerd voor Ajax = gevolg/oorzaak kom niet in Oranje =gevolg/oorzaak geen wereldkampioen met Oranje in 2020 enz.

Geen profvoetballer Niet Niet

Oorzaak en gevolg bij ontstaan van landbouw (in Midden-Oosten) Oorzaak = klimaatsverandering Gevolg = ontstaan van landbouw Opdracht: begin bij klimaatsverandering en eindig via ongeveer 5 tussenstapjes van oorzaak/gevolg bij ontstaan van landbouw.

Oorzaak en gevolg bij ontstaan van landbouw (In Midden-Oosten) Klimaatsverandering rond 10.000-8.000 v.Chr. Het wordt droger en warmer er groeit minder voedsel dieren trekken weg jagers en verzamelaars trekken achter de dieren aan ÒF mensen zoeken een manier om altijd voedsel te hebben landbouw ontstaat. (Eerst akkerbouw, later veeteelt.)