Dienstbaar maken van kennis en kunde voor het leren van anderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Commercial off the shelf games in de klas
Kwaliteits- cultuur in onzekere tijden in V stappen MARC VERMEULEN, TIASNIMBAS BUSINESS SCHOOL.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Door Rosa en Elise !!. Door Rosa en Elise !! Oh, denneboom! O, denneboom O, denneboom Wat zijn je takken wonderschoon Ik heb je laatst in 't bos zien.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Werkende mantelzorgers, zorgzame werkgevers: zorg, werk en organisatiekenmerken en de balans tussen arbeid en zorg Onderzoekers: Vrije Universiteit: Inger.
Opwekking Kids 85 Als ik mijn ogen sluit… Tekst en muziek: Jan Visser
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Gepersonaliseerd leren
Ik wou ff weten hoe het met je gaat!
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Ik leg mijn leven af.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Mark Cole / GT Music 1/10 GOD IS MY ROCK (Mark Cole) Refrein: God is my rock, He's my.
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
KOM HOGER #6 Het Woord is gekomen. Openbaring 4: 1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Woord van Leven Februari
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
Willem de Zwijger Schoonhoven
1 Gen 37:3 En Israël (Jacob) had Jozef lief boven al zijn zonen, omdat hij hem een zoon des ouderdoms was; en hij maakte hem een pronkgewaad. 4 Toen zijn.
Consciously, we teach what we know;
DALTON compleet?.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Niet klikken, de voorstelling is volledig automatisch
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
Wij zijn God zomaar ontrouw Maar God wil je terug …
Vrienden.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Lekker gegeten??.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Welkom in de jungle van groep 3. Jip maakt eerst een schets en daarna verft hij zijn aap in de jungle!
Welkom 7de Lijdenszondag 2015.
Stage: Basisschool de Klingerberg
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Peter Cras, juni 2008 Een genuanceerd positief beeld van competentiegericht beroepsonderwijs.
Competentiegericht beroepsonderwijs geschikt om in te spelen op veranderingen Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter.
Gods aanwezigheid ontdekken
Liefdesverdriet.
Bekostiging residentiële leerlingen
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Je wapens geven …
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
De humor van ( ) Zijn echte naam is Samuel Clemens. Hij werd geboren in 1835 in Missouri en gestorven in 1910 na carrière als schrijver en humorist.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Dienstbaar maken van kennis en kunde voor het leren van anderen

Didactiek gaat me aan het hart en ik beschouw het ook als het hart van het beroep van de docent. Het vakmanschap van de docent wordt mijns inziens bepaald door de mate van beheersing van zijn vak (inhoud) en de mate waarin hij de vakinhoud dienstbaar kan maken aan het leerproces van de leerling/deelnemer. Excelleren is dus niet etaleren van kennis maar je kennis gebruiken om leersituaties te creëren en faciliteren. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008

Vanuit mijn visie op docentschap was en is het kiezen voor welke eenzijdige benadering dan ook, onbegrijpelijk. Naar mijn weten is er geen enkele grond om eenzijdig te kiezen voor ‘het geheel zelfstandig werken van de deelnemer met de docent in de rol van coach’. Net zo min is er grond om te kiezen voor de restauratie van de ‘docerende docent’ die zijn kennis overdraagt. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008

Het 'teruggeven van het onderwijs aan docenten' vind ik gevaarlijk. Want vaak worden daar beelden aan verbonden van die ene fantastische docent Frans of wiskunde. En dat is waar, die zijn er. Maar laten we vooral niet vergeten dat 75%* van de deelnemers zich 80%* van de tijd stierlijk verveelde in 'the good old days' van docent, deur dicht en doceren maar. * De percentages zijn ter aanduiding van ‘heel veel’ Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008

Als je voldoende 'sociaal zitvlees' had, liefst ook nog aangevuld met een stevig intellect, dan hield je het wel uit. In ruil daarvoor had je beduidend meer kans op positie en welvaart. Wat mij betreft beantwoordt de eenzijdige benadering van ‘de docent die doceert’ niet meer aan de eisen die anno 2008 aan beroepsbeoefenaren gesteld moeten worden. Kennis is echt heel belangrijk, maar mensen moeten meer kunnen. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008

Los van de vraag of de benadering adequaat is, sluit de eenzijdige kennisbenadering niet meer aan bij ‘de mate van sociaal zitvlees’ van een groot deel van de populatie van het beroepsonderwijs. In plaats van 'het onderwijs terug te geven aan docenten' stel ik voor dat te doen aan samenwerkende docenten en managers ten dienste van het leren van anderen. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008

Didactiek Mijn boerenverstand legitimeer ik al sinds jaar en dag met Good en Brophy (looking in classrooms 1978): ‘Systematic use of a variety of techniques produces better results that heavy reliance upon any one technique, even a good one'. ‘Despite much evidence, neither approach is established clearly as better than the other, and neither is likely to be’. Voor zover mij bekend zijn deze statements anno 2008 nog altijd actueel. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008