Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Supply chain engineering:
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Evaluatie pilot Februari 2006-januari Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
Klantgerichte ICT organisatie
Workshop Onderzoeksontwerp
Onderwijsconferentie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Een ambitieuze studiecultuur
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Keuze van de VMBO leerling
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Gedeelte: Studiekeuze en LOB
Ouderavond LOB 4 VWO 9 oktober 2014.
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Honoursonderwijs in HBO
VOORLICHTING HAVO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING.
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Dienst Studentenzaken - Afdeling Voorlichting
Mijn kind gaat een studie kiezen
Eerstejaarsproblemen
Even voorstellen: Jorien van Lieshout, Studiekeuzeadviseur Hogeschool Inholland, locatie Alkmaar
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Deel: Studiekeuze en LOB
Bij mijn Presentatie Richard Postema Welk om. Hoe ik hier ben gekomen? 4 jaar op gezeten, had het er erg na me zin.
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Basiskennis LOB.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Welkom! Ouderavond klas 5 – Deel: Studiekeuze en LOB Erik Hegge
Welkom op het Maurick College
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum..
Hermien Miltenburg en studenten
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Welkom op het Maurick College
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?

Programma Presentatie onderzoeksresultaten ‘Evaluatieonderzoek naar de effecten van studiekeuzebegeleiding bij studenten’ van Judith Gerdessen Ontwikkelingen in Hoger Onderwijs Reflectie prof. Dr. Bert van der Zwaan Workshop/discussieronden Afsluitende borrel

Opwarmer: Wat heeft je zelf destijds aan (een van) je studie(s) verbonden? Welke factoren hebben hiertoe bijgedragen? Vuurtje is wat vaag, heb jij een betere?

Wat is Centrum Studiekeuze? Begeleiden van HU en UU-studenten bij studie- en masterkeuze In beperkte mate ook VO en MBO-scholieren Door middel van individuele begeleiding en workshops Begeleiding is gericht op bewustwording en activering

Wat geeft jou energie?

“Voor de keuze van mijn laatste studie heb ik, veel meer dan bij mijn vorige studiekeuze, naar mezelf gekeken, mijn interesses, vaardigheden etc… …Toen ging ik in een richting zoeken die mensen aangaven waar ik in moest zoeken…. En nu ben ik ook meer volwassen en weet ik beter waar ik op moet letten bij het kiezen van een opleiding.“

Doelstellingen Centrum Studiekeuze De UU en HU willen schoolverlaters, twijfelaars, overstappers en pre-masterstudenten ondersteunen bij hun studiekeuzeproces. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan terugdringing van uitval in het eerste studiejaar. Elk talent in Utrecht telt. Zowel UU als HU hebben ‘de juiste student op de juiste plaats’ in hun strategisch programma opgenomen. (uit Verslag Centrum voor Studiekeuze, 2006)

Verheugende resultaten Ondersteuning studiekeuzeproces 86% van de studenten geeft aan tevreden te zijn: 67% (zeer) tevreden, 19% redelijk tevreden Terugdringing van uitval in het eerste jaar 17% van de begeleide studenten besluit door te gaan met de al gekozen opleiding Elk talent in Utrecht telt 61% van de respondenten bleef in Utrecht studeren ‘De juiste student op de juiste plaats’ 76% heeft een opleiding gevonden die aansluit op de eigen interesses/vaardigheden/capaciteiten

Evaluatie onderzoek 1522 begeleide studenten in 2008/2009 en 2009/2010 283 respondenten (19%) Online enquête in survey monkey Interviews met 9 respondenten Geen statistische verwerking, resultaten bekeken op percentages

Belangrijke thema’s Succes in de gekozen opleiding Succes van de begeleiding Vinden studenten dat ze een passende keuze hebben gemaakt Succes in de gekozen opleiding Behaald en verwacht studiesucces in de gekozen opleiding Zelfinzicht en persoonlijke aandacht Welke aspecten zijn van invloed op het kiezen

Succes van de begeleiding

Succes van de begeleiding

Tevreden, want…. Inzicht in waar mijn interesses liggen Inzicht in de stappen die ik kan zetten in mijn oriëntatie Inzicht in mijn werkelijke prioriteit bij studiekeuze Inzicht in mijn capaciteiten en eigenschappen En Verhoogde leermotivatie

Passende keuze

Op een passende plek

Succes in de gekozen opleiding

Succes in de gekozen opleiding

Behaalde EC´s in gekozen opleiding

Verschillen in succes Respondenten die het jaar voor begeleiding werkten: 45% heeft minder dan 60% studiepunten behaald Respondenten die een tussenjaar hadden hebben minder studiepunten behaald

Langstudeerders 3e maal studie in het Hoger Onderwijs: Meest tevreden over de begeleiding (90%) 70% binnen 2 maanden keuze gemaakt 30% heeft minder dan 60% van de studiepunten behaald 10% verwacht het eerste jaar niet te gaan halen

MBO’ers 7% van de respondenten heeft een mbo-opleiding afgerond: 45% had graag nog andere/meer begeleiding gehad 28% is gestopt met de gekozen opleiding 35% heeft minder dan 60% van de studiepunten behaald

Zelfinzicht en persoonlijke aandacht

Belangrijkste inzichten Interesses op studie- en loopbaangebied Stappen om me te oriënteren Werkelijke prioriteit bij studiekeuze Capaciteiten/eigenschappen en hoe ik deze kan ontdekken

Werkelijke vraag bij studiekeuze Man Vrouw Werkelijke vraag bij studiekeuze Belemmeringen/valkuilen bij studiekeuze Nut van netwerken Stappen die ik kan ondernemen Verkennen eigen interesses Eigen capaciteiten   En: Vaker tevreden over de begeleiding Meer tevreden over gemaakte keuze Man Vrouw Werkelijke vraag bij studiekeuze Belemmeringen/valkuilen bij studiekeuze Nut van netwerken Stappen die ik kan ondernemen Verkennen eigen interesses Eigen capaciteiten   En: Vaker tevreden over de begeleiding Meer tevreden over gemaakte keuze

Ondernomen activiteiten Informatie zoeken op het internet Gesprekken met familieleden en vrienden Slechts de helft van de studenten heeft meegedaan aan: Proefstuderen Gesprekken met mentor, decaan of professional

Nieuwe keuzes Interesses op studie- en loopbaangebied Werkelijke vraag/ prioriteit Capaciteiten en eigenschappen

Ontwikkelde vaardigheden Kennis over eigen studie- en beroepswensen en mogelijkheden (66%) Zelfkennis (61%) Te ondernemen acties (60%) Kwaliteit studiekeuze verhoogd (57%) Verhoogde leermotivatie (49%) Zelfsturing (44%) Zelfvertrouwen (37%)

Discussie

Relatie met ontwikkelingen? Langstudeerders: eerder identificeren? Matchingstrajecten: check op diepgang studiekeuze? Eerste keuze te beïnvloeden, zodat er een betere keuze wordt gemaakt? Keuzes binnen de opleiding ook begeleiden? Rol van persoonlijke aandacht en nadruk op zelf actief worden in andere contexten?

Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Reflectie door prof. Dr. Bert van der Zwaan