Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Programma Presentatie onderzoeksresultaten ‘Evaluatieonderzoek naar de effecten van studiekeuzebegeleiding bij studenten’ van Judith Gerdessen Ontwikkelingen in Hoger Onderwijs Reflectie prof. Dr. Bert van der Zwaan Workshop/discussieronden Afsluitende borrel
Opwarmer: Wat heeft je zelf destijds aan (een van) je studie(s) verbonden? Welke factoren hebben hiertoe bijgedragen? Vuurtje is wat vaag, heb jij een betere?
Wat is Centrum Studiekeuze? Begeleiden van HU en UU-studenten bij studie- en masterkeuze In beperkte mate ook VO en MBO-scholieren Door middel van individuele begeleiding en workshops Begeleiding is gericht op bewustwording en activering
Wat geeft jou energie?
“Voor de keuze van mijn laatste studie heb ik, veel meer dan bij mijn vorige studiekeuze, naar mezelf gekeken, mijn interesses, vaardigheden etc… …Toen ging ik in een richting zoeken die mensen aangaven waar ik in moest zoeken…. En nu ben ik ook meer volwassen en weet ik beter waar ik op moet letten bij het kiezen van een opleiding.“
Doelstellingen Centrum Studiekeuze De UU en HU willen schoolverlaters, twijfelaars, overstappers en pre-masterstudenten ondersteunen bij hun studiekeuzeproces. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan terugdringing van uitval in het eerste studiejaar. Elk talent in Utrecht telt. Zowel UU als HU hebben ‘de juiste student op de juiste plaats’ in hun strategisch programma opgenomen. (uit Verslag Centrum voor Studiekeuze, 2006)
Verheugende resultaten Ondersteuning studiekeuzeproces 86% van de studenten geeft aan tevreden te zijn: 67% (zeer) tevreden, 19% redelijk tevreden Terugdringing van uitval in het eerste jaar 17% van de begeleide studenten besluit door te gaan met de al gekozen opleiding Elk talent in Utrecht telt 61% van de respondenten bleef in Utrecht studeren ‘De juiste student op de juiste plaats’ 76% heeft een opleiding gevonden die aansluit op de eigen interesses/vaardigheden/capaciteiten
Evaluatie onderzoek 1522 begeleide studenten in 2008/2009 en 2009/2010 283 respondenten (19%) Online enquête in survey monkey Interviews met 9 respondenten Geen statistische verwerking, resultaten bekeken op percentages
Belangrijke thema’s Succes in de gekozen opleiding Succes van de begeleiding Vinden studenten dat ze een passende keuze hebben gemaakt Succes in de gekozen opleiding Behaald en verwacht studiesucces in de gekozen opleiding Zelfinzicht en persoonlijke aandacht Welke aspecten zijn van invloed op het kiezen
Succes van de begeleiding
Succes van de begeleiding
Tevreden, want…. Inzicht in waar mijn interesses liggen Inzicht in de stappen die ik kan zetten in mijn oriëntatie Inzicht in mijn werkelijke prioriteit bij studiekeuze Inzicht in mijn capaciteiten en eigenschappen En Verhoogde leermotivatie
Passende keuze
Op een passende plek
Succes in de gekozen opleiding
Succes in de gekozen opleiding
Behaalde EC´s in gekozen opleiding
Verschillen in succes Respondenten die het jaar voor begeleiding werkten: 45% heeft minder dan 60% studiepunten behaald Respondenten die een tussenjaar hadden hebben minder studiepunten behaald
Langstudeerders 3e maal studie in het Hoger Onderwijs: Meest tevreden over de begeleiding (90%) 70% binnen 2 maanden keuze gemaakt 30% heeft minder dan 60% van de studiepunten behaald 10% verwacht het eerste jaar niet te gaan halen
MBO’ers 7% van de respondenten heeft een mbo-opleiding afgerond: 45% had graag nog andere/meer begeleiding gehad 28% is gestopt met de gekozen opleiding 35% heeft minder dan 60% van de studiepunten behaald
Zelfinzicht en persoonlijke aandacht
Belangrijkste inzichten Interesses op studie- en loopbaangebied Stappen om me te oriënteren Werkelijke prioriteit bij studiekeuze Capaciteiten/eigenschappen en hoe ik deze kan ontdekken
Werkelijke vraag bij studiekeuze Man Vrouw Werkelijke vraag bij studiekeuze Belemmeringen/valkuilen bij studiekeuze Nut van netwerken Stappen die ik kan ondernemen Verkennen eigen interesses Eigen capaciteiten En: Vaker tevreden over de begeleiding Meer tevreden over gemaakte keuze Man Vrouw Werkelijke vraag bij studiekeuze Belemmeringen/valkuilen bij studiekeuze Nut van netwerken Stappen die ik kan ondernemen Verkennen eigen interesses Eigen capaciteiten En: Vaker tevreden over de begeleiding Meer tevreden over gemaakte keuze
Ondernomen activiteiten Informatie zoeken op het internet Gesprekken met familieleden en vrienden Slechts de helft van de studenten heeft meegedaan aan: Proefstuderen Gesprekken met mentor, decaan of professional
Nieuwe keuzes Interesses op studie- en loopbaangebied Werkelijke vraag/ prioriteit Capaciteiten en eigenschappen
Ontwikkelde vaardigheden Kennis over eigen studie- en beroepswensen en mogelijkheden (66%) Zelfkennis (61%) Te ondernemen acties (60%) Kwaliteit studiekeuze verhoogd (57%) Verhoogde leermotivatie (49%) Zelfsturing (44%) Zelfvertrouwen (37%)
Discussie
Relatie met ontwikkelingen? Langstudeerders: eerder identificeren? Matchingstrajecten: check op diepgang studiekeuze? Eerste keuze te beïnvloeden, zodat er een betere keuze wordt gemaakt? Keuzes binnen de opleiding ook begeleiden? Rol van persoonlijke aandacht en nadruk op zelf actief worden in andere contexten?
Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Reflectie door prof. Dr. Bert van der Zwaan