Sanne ‘t Hooft
Saskia according to Sanne
Saskia according to Saskia
Intranet (2008) Interactieve Media (2003) Cap Gemini (1996) Amsterdam (1971) Industrieel Ontwerpen (1990) Cap Gemini (1996) Interactieve Media (2003) Intranet (2008)
Human computer interaction Blok 1 Blok 2 Blok 3 Blok 4 Teamproject Individueel project User Centred Development Marketing Marketingcommunicatie Ondernemen Ideeontwikkeling Human computer interaction Media design Game ON! Internet standaarden Programmeren Applicatie ontwikkeling Ontwikkelmethoden en technieken Content en Redactie Medialandschap Geschiedenis van Kunst en Media Cultuur en Media Kennismakings gesprek en Taalvaardigheid Functionerings gesprek Eindejaars gesprek Studieregiepunten Tools intro Blok break Blok break
Z X C V B N
HCI Human Computer Interaction
HANDIG
HCI = Designing products people love to use
Usability is de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving met een product zijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan bereiken.
Talent Nederigheid Talent Nederigheid Talent Nederigheid Talent
iteratief ontwikkelen
Testen
Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek . . . Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving met een product zijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan bereiken.
Intermezzo
Intermezzo
‘User’ test ‘Expert’ review 1. Listen to users 2. Ignore what they say
Begeleide oefeningen Zelfstandig werken Bezoeken IAM-event U bent hier Zelf 100x spelen Gebruikstest Week 1 Week 2 Week 3 opdracht Team Individuele opdrachten Algemene introductie Maandag 25 augustus Kick-off Begeleide oefeningen Zelfstandig werken Bezoeken IAM-event Op papier, studenten, docenten… Opleveren donderdag 11/9 vrijdag 29/8 Analyse Prototype vrijdag 5/9
Plan van Aanpak Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen Opnieuw testen Evaluatie
Wat testen? De opgestelde eisen? Doel Do they get it? Is het doel van het spel duidelijk? Is duidelijk wat te doen? Spelplezier Hebben de spelers plezier? Is het voor alle spelers leuk? Wordt er gelachen? Waarom wordt gelachen? Is winnen leuk? Willen de spelers winnen? Spelverloop Hoe lang duurt het spel? Zijn alle spelers actief? Is spelen spannend tot het einde? Is (te) snel duidelijk wie gaat winnen en verliezen? Is het spel vaker malen spelen leuk? Worden spelers beter bij vaker spelen? Rouleert de beurt in het goede tempo? Blijft het bord overzichtelijk? Spelregels / Tactiek Zijn de spelregels duidelijk? Worden ze goed geïnterpreteerd? Worden (alle) de tactische mogelijkheden benut? Worden tactische mogelijkheden misbruikt? Worden spelregels misbruikt? Zijn er (ongewenste) ‘short-cuts’ om te winnen? Is het mogelijk dat het spel niet eindigt? Speelt geluk de goede rol? Niet te overheersend? Verrassing genoeg? Wordt de handleiding (te vaak) gebruikt? Is aanvullende uitleg nodig? Materiaal / Inhoud Zijn er genoeg fiches? Zijn er genoeg vragen? Zijn de vragen te makkelijk of moeilijk? Zijn ze afwisselend genoeg? Vormgeving Spreekt de vormgeving/stijl aan? Wat testen? De opgestelde eisen?
Observeer de proefpersonen, stimuleer ‘hard-op-denken’ en let ook op head slappers, shocks, inspiration, passion, vocabulary en bugs.
Prioriteit hebben: Show stoppers / Concept flaws Quicks wins / Low-hanging fruit
Plan van Aanpak Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen Opnieuw testen Evaluatie
Luchtiger (1st edition) Fundamenten Luchtiger (1st edition)
Aanwezigheid bij 1e college ideeontwikkeling is verplicht zwart, grijs, wit, geel, oranje, oker dinsdag 16 september rood, groen, blauw, paars, lila, roze vrijdag 19 september
Hardware/Software iStopMotion (mac) AnimatorDV 9 (PC) Premiere Pro CS3 optioneel: After Effects CS3 Audacity (geluid) Camera (DV en geen harddisk) Statief optioneel: Webcam (om te oefenen) http://stap.iam.hva.nl/idee/