Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Projectplan schrijven & Financiën zoeken
managementrapportages leerplicht
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
De rekenkamer van Venlo
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Welkom bij de presentatie van het
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Prince2 Componenten.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Producten & Werkprocessen
| Dé werving & selectie specialist voor de sport! Uw vacature, onze uitdaging!
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Met inzicht verantwoord live! De testmonitor in actie
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Nike Supply Chain Management
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Hoofdstuk 6 Service.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
H3 Inzicht.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Klein Lef en IB Bart de Jongh & Carel Aalbers SO RvIG.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Inleiding voor productieplanning
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
Is testen een project op zich?
Stap drie bij projecten
De scope van het project
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth

Samenvatting B-Accept Inleiding In het afgelopen decennium zijn er veel veranderingen geweest die van invloed zijn op het ontwikkelen van diensten. Global sourcing, outsourcing en complexe ketens maken het managen van dienstontwikkeling moeilijker. Hierdoor vermindert de grip op de ontwikkeling van deze dienst. Een belangrijk middel voor organisaties om meer grip te krijgen op de dienstontwikkeling is het invoeren van acceptatiemanagement conform B-Accept

Samenvatting B-Accept Doel acceptatiemanagement Het informeren van de opdrachtgever (business) over de kwaliteit, de voortgang en de openstaande risico’s bij dienstontwikkeling op een zodanige wijze dat de opdrachtgever te allen tijde aan het stuur blijft en grip op de ontwikkeling houdt.

Samenvatting B-Accept Hoofdmiddelen acceptatiemanagement Grip op het proces: Tijdens het ontwikkelen van een nieuwe of gewijzigde dienst is het noodzakelijk om te monitoren op de voortgang (tijd en geld) en op de functionaliteit en de kwaliteit. Grip op het product: Inzicht in de kwaliteit is verkrijgbaar door het inrichten van acceptatie van de producten. Hierbij wordt continu gecontroleerd of aan de verwachtingen c.q requirements wordt voldaan. Zodoende is bekend welke risico’s de organisatie loopt bij het uitrollen van een nieuwe of gewijzigde dienst.

Samenvatting B-Accept Kenmerken B-Accept B-Accept kenmerkt zich door twee eigenschappen: Acceptatie is een continue activiteit; Acceptatie betreft alle PGSO domeinen (Processen, Gegevens, Systemen en Organisatie);

Samenvatting B-Accept Kenmerken B-Accept - Continue activiteit B-Accept stelt dat acceptatie gedurende het gehele traject betrokken is (continue activiteit). Het acceptatietraject is op te delen in twee fasen: De dienstontwikkelingsfase De dienstacceptatiefase Dienstontwikkelingsfase Dienstacceptatiefase Controlerende maatregelen en voorbereidende activiteiten Acceptatie (geïntegreerd) opgeleverde porducten

Samenvatting B-Accept Kenmerken B-Accept - PGSO Uitgangspunt van B-Accept is dat een dienst pas geleverd wordt indien de processen goed zijn ingeregeld,de gegevens en systemen deze processen in voldoende mate ondersteu- nen en de organisatie rond deze processen is ingericht.

Samenvatting B-Accept Acceptatieproces - Basis Een nieuwe of gewijzigde dienst is vaak het gevolg van nieuwe wensen of ideeën of verplichtingen die een organisatie heeft. De concrete eisen en behoeften waaraan de dienst moet voldoen worden requirements genoemd.

Samenvatting B-Accept Acceptatieproces Het B-Accept acceptatieproces is het middel om stapsgewijs te komen tot een gefundeerd advies over de kwaliteit van een nieuwe of gewijzigde dienst. Het proces bestaat uit de volgende stappen:

Samenvatting B-Accept Dashboardrapportage B-Accept Een opdrachtgever wil continu kunnen sturen op de aspecten tijd, geld en kwaliteit. Dit is alleen mogelijk indien de juiste en volledige informatie beschikbaar is. Vanuit B-Accept wordt op continue basis een dashboardrapportage opgeleverd die in deze informatiebehoefte voorziet. De rapportage bevat de volgende onderdelen: Onafhankelijk inzicht in de haalbaarheid van de planning door continue monitoring van de planning (PGSO breed) Inzicht in de (tussentijdse) kwaliteit van de op te leveren dienst door continue toetsen van de producten (PGSO breed) Een risicogebaseerde prioritering.

Samenvatting B-Accept Resultaat Het toepassen van B-Accept levert de opdrachtgever de volgende voordelen op: Het stelt de opdrachtgever in staat om continue sturing te geven aan de dienstontwikkeling (PGSO-breed) en waar nodig in te grijpen Geen verrassingen bij in productie name (PGSO-breed)