Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Typische kenmerken van een haven?
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Spanningsveld economische ontwikkeling en leefbaarheid
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Reductil ® Overgewicht en CV risicofactoren Link tussen de taille-omtrek en het metabool syndroom.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Transcript van de presentatie:

Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K.U. Leuven Donderdag, 28 februari 2008 Eddy Bruyninckx afgevaardigd bestuurder Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen

Economisch belang haven van Antwerpen Toegevoegde waarde (cijfers Nationale Bank van België)

Belang van de Haven van Antwerpen in het BBP in Vlaanderen (2005) Haven van Antwerpen direct: 9.342,7 mln € Haven van Antwerpen dir. + indir. 17.704,1 mln € Vlaanderen: 167.061,9 mln € België: 292.410,3 mln €

Directe toegevoegde waarde Vlaamse zeehavens vergeleken met Rotterdam

Economisch belang haven van Antwerpen Tewerkstelling (cijfers Nationale Bank van België) De totale tewerkstelling in de haven bedraagt volgens de meest recente cijfers van de Nationale Bank van België ongeveer 145.100 voltijds tewerkgestelden in 2003. Hiervan zijn er ongeveer 62.300 rechtstreeks in de haven tewerkgesteld en staan 82.800 er indirect mee in contact. Een opdeling naar de linkeroever en de rechteroever wordt door de Nationale Bank niet gemaakt Wel zijn indicaties mogelijk op basis van cijfers van de Maatschappij voor de Linkeroever: de Waaslandhaven stelt anno 2005 ongeveer 10.600 personen tewerk. TEWERKSTELLING

Belang van de Haven van Antwerpen in de tewerkstelling in Vlaanderen (2005) Haven van Antwerpen direct: 63.080 VTE Haven van Antwerpen dir. + indir.: 152.631 VTE Vlaanderen: 2.422.868 VTE België: 4.263.500 VTE

Directe tewerkstelling Vlaamse zeehavens vergeleken met Rotterdam

Maritiem goederentransport 1990-2007 182,9

Maritiem goederentransport 1990-2007 Containers 94,5

Evolutie aandeel verschijningsvormen in de Antwerpse trafiek (1985-1995-2005)

Evolutie Antwerpse trafiek naar verschijningsvorm (1987-1997-2007)

Vergelijking trafiekcijfers naar verschijningsvorm in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge (2007)

Marktaandelen grote containerhavens in de Hamburg-Le Havre range World port

Marktaandeel containertrafiek per rangehaven in elk vaargebied 2005 (in TEU)   Afrika Noord- Amerika Centr.& Z. Amerika Nabije Oosten Midden Oosten - Verre Oosten Europa Range 2005 Range 1998 Hamburg 13% 11% 20% 15% 29% 38% 26% 21% Bremen 18% 7% 4% 12% Rotterdam 14% 24% 27% 31% 35% 32% 30% 36% Antwerpen 47% 25% 60% Le Havre 10% 1% 6% 8% Zeebrugge 2% 0% 3% 9% 5% 100%

Aantal lijnen op het Verre Oosten in de rangehavens en positie in loop (2008)

Te baggeren drempels in de Westerschelde

Betere toegankelijkheid: enkel drempels moeten gebaggerd worden (ong Betere toegankelijkheid: enkel drempels moeten gebaggerd worden (ong. 2% van rivieroppervlakte)

Toenemend belang grote containerschepen in de containerlijnvaart (nieuwbouw) Bron: AXS -Alphaliner (2008)

Schaalvergroting containervaart Gemiddelde maximale diepgang containerschip met volgende teu-capaciteit: 5.000 teu 13,4 m 6.000 teu 13,9 m 7.000 teu 14,3 m 8.000 teu 14,6 m Boven deze diepgang moet nog een kielspeling van 12,5% worden toegevoegd, bv. voor 8.000 teu schip is een diepte van 14,6 + 12,5%= 16,4m nodig. Lijnen met 8.000+ teu capaciteit die Antwerpen aanlopen (2008): Cosco 10.062 teu MSC 9.200 teu Yang Ming Line 8.208 teu K-Line 9.040 teu China Shipping CL 8.468 teu OOCL 8.063 teu Bron: eigen onderzoek/Fairplay

Evolutie aantal tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten in de haven van Antwerpen, alle schepen (1992- 2007)

Evolutie tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten van containerschepen in de haven van Antwerpen (1992-2007)

Evolutie totale tijgebonden (11,9m) trafiek in de haven van Antwerpen (1992-2007)

Evolutie tijgebonden (11,9m) containertrafieken in de haven van Antwerpen

De baten Economisch: efficiëntere routing vervoersstromen. Voordelen reders doorgegeven aan: Producenten: hogere competitiviteit Consumenten: hogere koopkracht/levensstandaard Ecologisch: beperking wegvervoer: Minder tonkm over de weg “kritische massa” voor intermodale concepten Regionale welvaart: Antwerpse maritieme sector: Delokalisatie activiteiten en negatieve repercussies op tewerkstelling en toegevoegde waarde creatie

Kost van maritiem transport vermindert, kost van vervoer over land verhoogt