Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K.U. Leuven Donderdag, 28 februari 2008 Eddy Bruyninckx afgevaardigd bestuurder Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen
Economisch belang haven van Antwerpen Toegevoegde waarde (cijfers Nationale Bank van België)
Belang van de Haven van Antwerpen in het BBP in Vlaanderen (2005) Haven van Antwerpen direct: 9.342,7 mln € Haven van Antwerpen dir. + indir. 17.704,1 mln € Vlaanderen: 167.061,9 mln € België: 292.410,3 mln €
Directe toegevoegde waarde Vlaamse zeehavens vergeleken met Rotterdam
Economisch belang haven van Antwerpen Tewerkstelling (cijfers Nationale Bank van België) De totale tewerkstelling in de haven bedraagt volgens de meest recente cijfers van de Nationale Bank van België ongeveer 145.100 voltijds tewerkgestelden in 2003. Hiervan zijn er ongeveer 62.300 rechtstreeks in de haven tewerkgesteld en staan 82.800 er indirect mee in contact. Een opdeling naar de linkeroever en de rechteroever wordt door de Nationale Bank niet gemaakt Wel zijn indicaties mogelijk op basis van cijfers van de Maatschappij voor de Linkeroever: de Waaslandhaven stelt anno 2005 ongeveer 10.600 personen tewerk. TEWERKSTELLING
Belang van de Haven van Antwerpen in de tewerkstelling in Vlaanderen (2005) Haven van Antwerpen direct: 63.080 VTE Haven van Antwerpen dir. + indir.: 152.631 VTE Vlaanderen: 2.422.868 VTE België: 4.263.500 VTE
Directe tewerkstelling Vlaamse zeehavens vergeleken met Rotterdam
Maritiem goederentransport 1990-2007 182,9
Maritiem goederentransport 1990-2007 Containers 94,5
Evolutie aandeel verschijningsvormen in de Antwerpse trafiek (1985-1995-2005)
Evolutie Antwerpse trafiek naar verschijningsvorm (1987-1997-2007)
Vergelijking trafiekcijfers naar verschijningsvorm in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge (2007)
Marktaandelen grote containerhavens in de Hamburg-Le Havre range World port
Marktaandeel containertrafiek per rangehaven in elk vaargebied 2005 (in TEU) Afrika Noord- Amerika Centr.& Z. Amerika Nabije Oosten Midden Oosten - Verre Oosten Europa Range 2005 Range 1998 Hamburg 13% 11% 20% 15% 29% 38% 26% 21% Bremen 18% 7% 4% 12% Rotterdam 14% 24% 27% 31% 35% 32% 30% 36% Antwerpen 47% 25% 60% Le Havre 10% 1% 6% 8% Zeebrugge 2% 0% 3% 9% 5% 100%
Aantal lijnen op het Verre Oosten in de rangehavens en positie in loop (2008)
Te baggeren drempels in de Westerschelde
Betere toegankelijkheid: enkel drempels moeten gebaggerd worden (ong Betere toegankelijkheid: enkel drempels moeten gebaggerd worden (ong. 2% van rivieroppervlakte)
Toenemend belang grote containerschepen in de containerlijnvaart (nieuwbouw) Bron: AXS -Alphaliner (2008)
Schaalvergroting containervaart Gemiddelde maximale diepgang containerschip met volgende teu-capaciteit: 5.000 teu 13,4 m 6.000 teu 13,9 m 7.000 teu 14,3 m 8.000 teu 14,6 m Boven deze diepgang moet nog een kielspeling van 12,5% worden toegevoegd, bv. voor 8.000 teu schip is een diepte van 14,6 + 12,5%= 16,4m nodig. Lijnen met 8.000+ teu capaciteit die Antwerpen aanlopen (2008): Cosco 10.062 teu MSC 9.200 teu Yang Ming Line 8.208 teu K-Line 9.040 teu China Shipping CL 8.468 teu OOCL 8.063 teu Bron: eigen onderzoek/Fairplay
Evolutie aantal tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten in de haven van Antwerpen, alle schepen (1992- 2007)
Evolutie tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten van containerschepen in de haven van Antwerpen (1992-2007)
Evolutie totale tijgebonden (11,9m) trafiek in de haven van Antwerpen (1992-2007)
Evolutie tijgebonden (11,9m) containertrafieken in de haven van Antwerpen
De baten Economisch: efficiëntere routing vervoersstromen. Voordelen reders doorgegeven aan: Producenten: hogere competitiviteit Consumenten: hogere koopkracht/levensstandaard Ecologisch: beperking wegvervoer: Minder tonkm over de weg “kritische massa” voor intermodale concepten Regionale welvaart: Antwerpse maritieme sector: Delokalisatie activiteiten en negatieve repercussies op tewerkstelling en toegevoegde waarde creatie
Kost van maritiem transport vermindert, kost van vervoer over land verhoogt