‘De neglecten binnen de ergotherapie’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Activiteiten afasie regio Utrecht
Anja Duijn, ergotherapeut
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Dr. Esther Steultjens Ton Satink MScOT Lectoraat neurorevalidatie
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Presentatie contactpersomemnetwerk
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Kennis is macht? De rol van informatie
Syncope hulpverlening.
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
De oudere stagiaire.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs

Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
B6 B5.
Visie op Duurzaamheid  .
Netwerkbijeenkomst 3D + HR Stedendriehoek
Coördinatoren bijeenkomst 22 mei 2014 Kennisnetwerk CVA Nederland “Kwaliteit is wat ons bindt”
Onze doelen en visie in beeld
Functiebeperking of Talent? Workshop
Team Psycholoog “Versterk uw gewoontes!”. Onze visie "Vooral geschikt als u wil werken aan concrete oplossingen zonder eindeloos te praten" → Weinig kosten,
Leerstijlen KOLB SJM.
VERSTERK WAT WERKT.
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
motiverende gespreksvoering

Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Reflecteren.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Diabetesrevalidatie UMCG
Ergotherapie bij CVA Kwaliteitseisen of -wensen? Symposium Organisatie en financiering van de CVA zorg, op naar 2020 Theo van der Bom MBA, directeur-bestuurder.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
Ergotherapie bij bindweefselaandoeningen
Verdieping Timemanagement
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
Sterker communiceren = relaties versterken
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Welkom.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Opnieuw licht op de zaak
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

‘De neglecten binnen de ergotherapie’ Sonja Dekker Docent Ergotherapie HR, Bestuur alErgo, Trainee Kenniscentrum Zorginnovatie, Praktijk ‘Voel je Zenja’ 4 april 2014

Terug naar de basis...

‘Neglect’ vanuit een medische visie ‘het onvermogen van de patiënt om te kunnen reageren op nieuwe of belangrijke stimuli, die aan de contralaterale zijde van de getroffen hemisfeer worden aangeboden’. (Richtlijn Beroerte Fysionet) Bron: http://www.fysionet-evidencebased.nl/index.php/richtlijnen/richtlijnen/beroerte/verantwoording-en-toelichting/fase-van-mobilisatie-cognitieve-revalidatie/h41-wetenschappelijke-evidentie-neglect (ontleend op 12 maart 201)

Hoe ontdek je een neglect bij een cliënt?

Praktisch voorbeeld: “Een mevrouw van 70 jaar heeft begin febr. 2014 een minor stroke links gehad. Bij complexe taken blijkt dat mw. een neglect rechts heeft. Tijdens het fietsen en wandelen komt dit naar voren waardoor dit tot nu toe nog niet verantwoord is. Mw. is hiermee geconfronteerd door video-opnames, maar zegt hierop dat ze het wel door heeft. Mw. zit echter met de fiets in de bosjes en in de berm, zonder meteen te corrigeren. Uit het NPO komt naar voren dat mw. verminderd ziekte-inzicht heeft.” Welke methode pas je vervolgens toe? Hoe intensief ga je deze cliënt begeleiden? Welke bronnen gebruik je? Bron: jcz-mailinglist - Anne-Wil Dekkers -Ergotherapeut WZC IJsselheem, loc. Myosotis

Hoe behandel je een neglect als ergotherapeut*? *Bron: Steultjens, E.M.J., Cup, E.H.C., Zajec, J., Van Hees, S., (2013) Ergotherapierichtlijn CVA. Nijmegen/Utrecht. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Ergotherapie Nederland. Positionering Prismabril Ooglap Auditieve feedback bril Tactiele en auditieve stimulatie Visuele scanning Passieve beweging extremiteit Romprotaties TENS Video-feedback * Steultjens, E.M.J., Cup, E.H.C., Zajec, J., Van Hees, S., (2013) Ergotherapierichtlijn CVA. Nijmegen/Utrecht. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Ergotherapie Nederland.

‘Neglect’ Verwaarlozing Je er niet bewust van zijn Ontkenning

Wat verwaarloos jij als ergotherapeut? Waar ben jij je niet bewust van, ontken je of verwaarloos jij?

Hoe (h)erken je deze neglecten? Als ergotherapeut In je eigen praktijk Positionering Andere positie in nemen Prisma bril Een andere ‘bril’ op zetten, vanuit een andere invalshoek Ooglap Forceer jezelf tot het versterken van je mindere kwaliteiten. Focus > inzoomen op iets waar je nog niet veel vanaf weet. Auditieve feedback bril Luister (naar de cliënt(en), collega’s, stagiares, het nieuws...) Leren en ontwikkelen Schakel deskundigen en omgeving in! Tactiele en auditieve stimulatie Verbale zelfsturing (h)erkennen

Hoe (h)erken je deze neglecten? Als ergotherapeut In je eigen praktijk Visuele scanning ‘City as text’ Maatschappelijke ontwikkelingen volgen Passieve beweging extremiteit Je ‘passief’ door anderen mee laten nemen Romprotaties Van voorkeursbeen veranderen – aandacht verleggen TENS Moeilijke/vervelende situaties opzoeken en gebruiken als leerervaring Video-feedback Feedback vragen en reflecteren (Hoe vaak kijkt er iemand met je mee, of kijk je naar jezelf?)

Hoe nu verder?

Onderwerpen workshops Workshop 1 - Ergotherapeutische uitgangspunten bij chronische pijn en vermoeidheid. Workshop 2 - Lerend vermogen bij dementie. Workshop 3 - Ruimte voor regie: zelfmanagement ondersteuning door de ergotherapeut. Workshop 4 - Ergotherapie & Arbeid

Bedankt en veel plezier! The ‘end’! Bedankt en veel plezier!