‘De neglecten binnen de ergotherapie’ Sonja Dekker Docent Ergotherapie HR, Bestuur alErgo, Trainee Kenniscentrum Zorginnovatie, Praktijk ‘Voel je Zenja’ 4 april 2014
Terug naar de basis...
‘Neglect’ vanuit een medische visie ‘het onvermogen van de patiënt om te kunnen reageren op nieuwe of belangrijke stimuli, die aan de contralaterale zijde van de getroffen hemisfeer worden aangeboden’. (Richtlijn Beroerte Fysionet) Bron: http://www.fysionet-evidencebased.nl/index.php/richtlijnen/richtlijnen/beroerte/verantwoording-en-toelichting/fase-van-mobilisatie-cognitieve-revalidatie/h41-wetenschappelijke-evidentie-neglect (ontleend op 12 maart 201)
Hoe ontdek je een neglect bij een cliënt?
Praktisch voorbeeld: “Een mevrouw van 70 jaar heeft begin febr. 2014 een minor stroke links gehad. Bij complexe taken blijkt dat mw. een neglect rechts heeft. Tijdens het fietsen en wandelen komt dit naar voren waardoor dit tot nu toe nog niet verantwoord is. Mw. is hiermee geconfronteerd door video-opnames, maar zegt hierop dat ze het wel door heeft. Mw. zit echter met de fiets in de bosjes en in de berm, zonder meteen te corrigeren. Uit het NPO komt naar voren dat mw. verminderd ziekte-inzicht heeft.” Welke methode pas je vervolgens toe? Hoe intensief ga je deze cliënt begeleiden? Welke bronnen gebruik je? Bron: jcz-mailinglist - Anne-Wil Dekkers -Ergotherapeut WZC IJsselheem, loc. Myosotis
Hoe behandel je een neglect als ergotherapeut*? *Bron: Steultjens, E.M.J., Cup, E.H.C., Zajec, J., Van Hees, S., (2013) Ergotherapierichtlijn CVA. Nijmegen/Utrecht. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Ergotherapie Nederland. Positionering Prismabril Ooglap Auditieve feedback bril Tactiele en auditieve stimulatie Visuele scanning Passieve beweging extremiteit Romprotaties TENS Video-feedback * Steultjens, E.M.J., Cup, E.H.C., Zajec, J., Van Hees, S., (2013) Ergotherapierichtlijn CVA. Nijmegen/Utrecht. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Ergotherapie Nederland.
‘Neglect’ Verwaarlozing Je er niet bewust van zijn Ontkenning
Wat verwaarloos jij als ergotherapeut? Waar ben jij je niet bewust van, ontken je of verwaarloos jij?
Hoe (h)erken je deze neglecten? Als ergotherapeut In je eigen praktijk Positionering Andere positie in nemen Prisma bril Een andere ‘bril’ op zetten, vanuit een andere invalshoek Ooglap Forceer jezelf tot het versterken van je mindere kwaliteiten. Focus > inzoomen op iets waar je nog niet veel vanaf weet. Auditieve feedback bril Luister (naar de cliënt(en), collega’s, stagiares, het nieuws...) Leren en ontwikkelen Schakel deskundigen en omgeving in! Tactiele en auditieve stimulatie Verbale zelfsturing (h)erkennen
Hoe (h)erken je deze neglecten? Als ergotherapeut In je eigen praktijk Visuele scanning ‘City as text’ Maatschappelijke ontwikkelingen volgen Passieve beweging extremiteit Je ‘passief’ door anderen mee laten nemen Romprotaties Van voorkeursbeen veranderen – aandacht verleggen TENS Moeilijke/vervelende situaties opzoeken en gebruiken als leerervaring Video-feedback Feedback vragen en reflecteren (Hoe vaak kijkt er iemand met je mee, of kijk je naar jezelf?)
Hoe nu verder?
Onderwerpen workshops Workshop 1 - Ergotherapeutische uitgangspunten bij chronische pijn en vermoeidheid. Workshop 2 - Lerend vermogen bij dementie. Workshop 3 - Ruimte voor regie: zelfmanagement ondersteuning door de ergotherapeut. Workshop 4 - Ergotherapie & Arbeid
Bedankt en veel plezier! The ‘end’! Bedankt en veel plezier!