Met smaak ouder worden Dr. Stefanie Kremer & Dr. Jos Mojet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen op het platteland
Advertisements

CROSSLAB SENSORY SHOPPING
The 6th sense.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Over consumenten, gedrag en marketing
Sensorische Informatie Verwerking
Crosslab Sensory Shopping
Hartfalen De voedingsadviezen Barbara K. van Dam
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Zintuigen.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
S-889B-1 De wereld van geur en smaak Quest International bv 2006.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Jazz Festival Breda Florentijn Marinissen & Sjors IJspelder.
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
3. Over smaak valt niet te twisten
Van de conceptie tot geboorte
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Natuurkunde & Scheikunde
“Omgaan met weerstand”
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Wat doet onze school voor het milieu ???
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Invloed van Natuurkorst op Ontwikkeling van Geur tijdens Kaasrijping Dr. Ir. Kasper Hettinga 2 april Opening Proeftuin Natuurlijke Kaasrijping.
Investigating the power of senses, shopping and new media
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Hoofdstuk 6: Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Alcohol en jongeren.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Drugs.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Wat bepaald de “smaak” van Remeker?
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Voeding aan zwangere vrouwen. Calcium  Mineraal wat voorkomt in gebit en skelet  Eet voldoende Calcium  Verhoogde behoefte voor aanmaak skelet baby.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
waarneming en regeling !
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Clinic Bondsvergadering
4. Proef het verschil Over de smakelijkheid.
Ontwikkelingspsychologie
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
IBS 2 de verpakking Lesweek 2..
Thema Zintuigen.
Thema Zintuigen.
4. Proef het verschil Over de smakelijkheid.
Feiten en fabels over longziekten
Zintuiglijke waarneming
Mijn Positieve Gezondheid
Signaleren van ondervoeding bij dementie
Alcohol Paragraaf 6.
Thema Zintuigen.
Samenvatting CONCEPT.
ontwikkelingspsychologie
Autisme BelevingsCircuit Autisme ervaren en leren kennen.
Inge Cantatore, zelfstandig gevestigd dietist
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Met smaak ouder worden Dr. Stefanie Kremer & Dr. Jos Mojet 05/04/2017 Met smaak ouder worden Dr. Stefanie Kremer & Dr. Jos Mojet Centre for Innovative Consumer Studies, Wageningen UR

Overzicht presentatie 05/04/2017 Inleiding Smaak en overige zintuigen Waarneming van voedingsmiddelen Waardering van voedingsmiddelen Conclusies

Inleiding Aantal ouderen neemt toe 05/04/2017 Aantal ouderen neemt toe Ouderen klagen vaak over de ‘smaak’ van hun eten Proeven de ouderen nog wel hetzelfde als de jongeren? Zo niet, wat is dan de invloed hiervan op hun voedselvoorkeuren? Moeten we speciale ‘smakelijke’ producten voor ouderen maken?

Wat is smaak voor de consument? 05/04/2017 Samenspel van de verschillende zintuigen bij de waarneming van het eten Ook gebruikt door consumenten om aan te geven of het eten wel of niet lekker gevonden wordt

Achteruitgang zintuigen bij ouderen 05/04/2017 Zien  Horen  Smaak  (mannen) Geur  Voelen 

Voorbeeld: Onderzoek Geurgevoeligheid 05/04/2017 young elderly De ouderen konden minder vaak geuren waarnemen & benoemen Toch is de achteruitgang per persoon heel verschillend! Verschilt ook per zintuig! Detection Identification

Waarneming van voedsel (Voorbeeld vla) 05/04/2017 De ouderen (grijs) verschillen van de jongeren (wit) in hun waarneming Zij nemen vooral de geuraspecten minder sterk waar Vanilla Vla

Wat zijn mogelijke oorzaken van smaakverlies? 05/04/2017 Anatomische verandering in het reuksysteem Verminderde kauwefficientie door kunstgebit Het aantal sensorische receptoren is verminderd De speekselproductie is afgenomen

Waardeert men het eten anders bij verlies van smaak? 05/04/2017 Aannames: Achteruitgang zintuigen √ Verlaagde smaakwaarneming √ Eten minder lekker ? Verlaagde eetlust en inname ? Afname gewicht, vatbaar voor ziektes

Product waardering bij ouderen 05/04/2017 Ouderen vinden de producten over het algemeen nit minder lekker dan jongeren De optimale smaak van een product ligt voor ouderen én jongeren bij dezelfde concentratie smaak en geurstoffen

05/04/2017 Hoe is dat mogelijk? Sensorische en hedonische (lekker) informatie wordt in verschillende delen van de hersenen verwerkt Ouderen passen zich geleidelijk aan aan hun veranderde voedselwaarneming waardoor zij geen waarneembare afname in waardering ervaren

Algemene conclusies De smaakgevoeligheid neemt af met leeftijd 05/04/2017 De smaakgevoeligheid neemt af met leeftijd Dit verlies lijkt algemeen en hangt in sterke mate samen met een verminderd reukvermogen Het smaakverlies leidt niet tot een voorkeur voor sterker smakende producten

Consequenties voor industrie en onderzoek 05/04/2017 Geen behoefte aan smaak- of geurversterkte producten voor ouderen Meer onderzoek nodig naar de interactie tussen herinnering en sensorische waarneming

05/04/2017 Dank u voor uw aandacht! © Wageningen UR