Aanleiding tot het project De 4 doelstellingen Stand van zaken De kennisdatabank - Het belang van documenten delen - Wat wordt van gebruikers verwacht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onze kernwaarden.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
KPLO2: Het Nieuwe Samenwerken Een EFRO-Project. • Inleiding & doelstellingen • Regionale kenniskringen • Web 2.0 Community Website • KPLO Databank.
Ict - beleidsplan
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Door op het mapje te klikken open je een lijst van alle documenten (gelezen en ongelezen) die aan de zoekopdracht voldoen.
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Presentatie nieuwe media
Gepersonaliseerd leren
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
KPLO = KennisPlatform Lokale Overheden – Kennisdatabank en interactieplatform – Vergemakkelijkt het delen van kennis tussen lokale overheden. – Zo moet.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Samen werken aan een gezonde regio!
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Kennismanagement & Sociale media
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
MANTELZORGCOACH.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Hoe een website realiseren ? Horen, zien en ontsluiten Gooik, 27 januari 2006 Johnny Van Bavegem Heemkundige Kring van Gooik.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Waarom een Probus website? Gerard Vogel (webmaster Probus Tubantia) – Welke informatie mag je verwachten en wat is het nut daarvan? 2.Waar en hoe.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
ViaVia Info-presentatie
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Introductie tot yammernetwerk ‘Informatiemanagement Vlaamse overheid’
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Conversatietool leerlingenvervoer
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Aanleiding tot het project De 4 doelstellingen Stand van zaken De kennisdatabank - Het belang van documenten delen - Wat wordt van gebruikers verwacht - Demo Tussentijdse bevindingen Verlenging van het project OVERZICHT PRESENTATIE

Werkgroepen V-ICT-OR forum Epractice.eu I-scan Studiedagen Collega’s uit de buurt Vakbladen V-ICT-OR Kennisbank I&E Netwerking VERSCHILLENDE KENNISBRONNEN

het creëren van een centraal kennisplatform met gevalideerde informatie en kennis op het vlak van ICT het creëren van een gemeenschap van domeinexperten op het vlak van ICT het maximaal hergebruiken van eerder beantwoorde vragen sensibliseren van de lokale overheden van het belang van informatie- en kennismanagement CENTRALE DOELSTELLINGEN

om deze doelstellingen te bereiken: 1.Website V-ICT-OR: toegang tot kennisdatabank met zoekmachine: Zoeken in gevalideerde informatie, ‘chaos’ (alle andere documenten) en raadplegen van experten 2.Splitsen van beheer en publicatie van gegevens: sharepoint wordt het beheersinstrument om documenten en gegevens te beheren, de website is het publicatiemiddel 3.Uitbreiding van de V-ICT-OR Sharepoint met deelsites: voor typische V-ICT-OR en VVSG werkgroepen wordt een online werkruimte aangemaakt met de typische web 2.0 tools (Nieuws, RSS, kalender, wiki, forum,…). OM DEZE DOELSTELLINGEN TE BEREIKEN

om deze doelstellingen te bereiken: 4.Uitbouw van een expertengemeenschap: het ledenbestand van V-ICT-OR en VVSG omvormen tot een community van experten die niet alleen offline (tijdens bijeenkomsten) maar ook online informatie en kennis kunnen delen. 5.Uitbouw van de V-ICT-OR website tot een volwaardige sociale website gebaseerd op web Notificatiedienst op basis van gepersonaliseerde berichtgeving (via rss, , blogs, tweets,…) OM DEZE DOELSTELLINGEN TE BEREIKEN

STAND VAN ZAKEN 1. Bèta versie van de kennisdatabank op -Databank werd aangepast naar het gebruik voor KPLO -Testen op bugs en usability -Documenten toevoegen uit kennisbank V-ICT-OR en VVSG, opname externe websites 2. Pilootbezoeken -Pilootgebruikers van de toepassing (testen, feedback) -Verzamelen van documenten en uitbreiden van gemeenschap -Sensibiliseren voor het belang van kennis delen 3. Sensibilisering -Kennisdag 18/03: kennisdag i.k.v. informatie- en kennismanagement om dit thema op de agenda te plaatsen binnen lokale overheden. -Diverse presentaties

DE KPLO KENNISDATABANK 1.Centraliseren van kennis uit verschillende informatiebronnen, met aandacht voor kwaliteit, actualiteit, betrouwbaarheid,… 2.Interactieplatform  community Databank bevat volgende informatie: -Niet-gevalideerde documenten: Documenten die door gebruikers opgeladen werden (zonder externe controle op kwaliteit), documenten die niet meer up-to-date zijn,… -Gevalideerde documenten: Documenten die door experts nagekeken en goed bevonden werden (dus met externe controle) -Vragen opgelost door experts -Geselecteerde websites en fileservers

Verschillende rollen ‘zoekers’ -Anonieme zoekers -Geregistreerde gebruikers -Experten (profiel berekend o.b.v. zelf opgeladen ‘expertdocumenten’) -Expert + (kunnen documenten valideren) TiNKnet: homepage -Menu balk -Knowledge watchers: onderdelen, gebaseerd op rss-feeds, die je op de hoogte houden van nieuwigheden die voor jou interessant zijn (notificatiedienst) -Zoeken via views en filters TiNKsearch: zoekmodule Zoeken via zoekterm in cascade: -Eerst in gevalideerde informatie -Dan in niet-gevalideerde informatie (‘chaos’) -Ten slotte via vraag aan expert(en) in dit domein DE KPLO KENNISDATABANK

HET BELANG VAN DOCUMENTEN DELEN De werking van het platform staat of valt met de actieve medewerking van de gebruikers! Online sociaal netwerk van collega’s biedt oneindig meer mogelijkheden voor uitwisseling dan enkel fysieke bijeenkomsten. Opentrekken naar zoveel mogelijk mensen. Een zeer klein percentage van het netwerk zal actief informatie aanleveren. Onderzoek toont aan dat slechts 1 à 2 % informatie aanlevert. Hoe meer mensen meewerken met het aanleveren van relevante informatie, hoe meer relevante en interessante informatie kan teruggevonden worden. Hoe meer informatie in de databank wordt opgenomen, hoe beter de databank deze kan indelen in relevante structuren en hoe makkelijker het wordt om het antwoord op jouw vraag terug te vinden.

WAT WORDT VAN GEBRUIKERS VERWACHT Zoeken naar documenten Opladen van documenten Aanleveren van documenten (in bulk via ons of per stuk via de kennisdatabank) Feedback van bugs/vragen/suggesties/opmerkingen/… Ultiem: dat het een ‘automatisme’ wordt om interessante informatie rond (in eerste instantie) ICT, e-government en GIS diezelfde dag nog op de databank te plaatsen!

DEMO

TUSSENTIJDSE BEVINDINGEN 1.KPLO momenteel één portaal, doch de technische onderbouw behoort zo open mogelijk te zijn. We merken dat het nodig is een medium aan te bieden dat via verschillende kanalen bereikt kan worden, dat ingebed is in de dagelijkse werking van de gebruikers. 2.Een technische tool voor online interactie en kennisdelen, werkt beter indien de gebruikers ook offline contacten hebben. Mensen moeten elkaar kennen en vertrouwen voordat ze bereid zijn tot het investeren in kennisdeling aan de hand van technische tools. Online en offline contacten dienen elkaar wederzijds te ondersteunen en faciliteren. 3.We ervaren dan gebruikers de nood aanvoelen om ervaringen rond KM te delen en hierin professioneel begeleid te worden. Kennismanagement behoort (nog) niet tot de organisatiecultuur van lokale overheden. Momenteel biedt het platform een antwoord op een vraag die niet of te weinig expliciet wordt gesteld door de lokale besturen, hoewel de impliciete behoefte eraan groot is.

VERLENGING VAN HET PROJECT 1.De reeds ontwikkelde tool gebruiksvriendelijker maken en in gebruikname stimuleren. D.w.z. het platform openstellen naar en integreren met interfaces en software tools die in de dagelijkse werking reeds gebruikt worden, het platform verder optimaliseren en uitbouwen richting 'samenwerken en community' en nieuwe functionaliteiten ontwikkelen die o.a. de offline kennisgroepen kunnen ondersteunen, alsook het platform uitbreiden met andere beleidsdomeinen. 2.Bovenop het online platform ook regionale -offline- kennisgroepen creëren (of waar die reeds bestaan ondersteunen) waarin mensen offline in contact kunnen komen met elkaar rond zelfgekozen thema's/ probleemstellingen en die op een zelfregulerende (duurzame) manier opereren - als tegenpool voor of aanvullend op de online kennisuitwisseling. 3.De ontwikkeling van een spel om een organisatieklimaat en -cultuur aan te wakkeren die het beoogde kennisdelen ondersteunt en die lokale overheden zal helpen om ook binnen de eigen organisatie informatie- en kennisbeheer onder de loep te nemen.

1.Registreer je op !! 2.Vragen, feedback, suggesties, problemen,… kan je melden aan