Ziehier 2 bussen Ariel Color gezien langs de voorzijde : links de “nieuwe” bus, rechts de “oude”. De vorm en het etiket zijn verschillend. Maar het produkt is hetzelfde, en de prijs ook !
De “nieuwe” bus : “groter” “10 % meer inhoud”
De “oude” bus.
Hoe dan ook … er zijn wel degelijk enkele “kleine” verschillen, zoals : de “oude” bus is goed voor 20 wasbeurten,
terwijl de “nieuwe” bus ons vertelt dat ze goed is voor … wasbeurten.
O.K. tot daar toe ! Misschien dat niet steeds 20 is, volgens de plaats op aarde waar we ons bevinden. In feite, er is misschien niets vreemd. Alhoewel ! Keren we even terug naar de “nieuwe” bus !
Op de “nieuwe” bus staat duidelijk dat er 10% meer produkt in zit. Als er 10% meer produkt in zit moet je er toch 10% meer wasbeurten kunnen mee doen, niet toch ??? Dit maakt (laten we even het rekenmachientje nemen) % = 22, toch ?
KIJKEN WE NU EVEN OP DE ACHTERZIJDE VAN DE TWEE BUSSEN : links de “nieuwe” bus, rechts de “oude”. De vorm en het etiket zijn verschillend. Maar het produkt is hetzelfde, en de prijs ook !
We herinneren ons effektief dat de “nieuwe” bus 10% meer produkt bevat... Maar we zullen zien dat 10% meer al vlug 6,7% minder wordt …
De “oude” bus.
de “nieuwe” bus !!!
Besluit : Ariel (groep Procter & Gamble) heeft een nieuw rekenkundig principe uitgevonden : “Wanneer van een eindprodukt de variabele “prijs” konstant blijft en men de variabele “volume” met 10% gratis verhoogt, zal het uiteindelijke volume verminderen en het gebruik van het produkt stijgen van 20 naar 18+2.” ? ? ? ? ? ? ? Ik aarzel nu toch nog even : wat is er nu in werkelijkheid met 10% gestegen ? De winst van Procter & Gamble of mijn gevoel dat men mij voor een onnozelaar wil houden ?