Leerlingen ontwikkelen apps Martin Bruggink en Rens Heijdra
Wie zijn wij?
Wie zijn jullie en wat willen jullie?
Via internet, vanaf CD / DVD, etc Meestal via de app store: Wat zijn apps? Software Programma’s Apps Via internet, vanaf CD / DVD, etc Meestal via de app store: Google Play Apple App store Windows Store ….
Microsoft Windows Apple OS X Linux … Apple iOS Google’s Android Verschillende platforms Microsoft Windows Apple OS X Linux … Apple iOS Google’s Android Windows Phone Blackberry OS …
4 voorbeelden van hoe een app te maken, met vragen als: Hoe maak je een app? 4 voorbeelden van hoe een app te maken, met vragen als: Hoe kun je dit in het onderwijs inzetten? Welke leerlingen hebben dit gedaan? Welke begeleiding hebben zij gehad? Welke tools worden daarvoor ingezet? Wat zijn de ervaringen van de docent? Wat zijn de ervaringen van de leerling?
Bijvoorbeeld via www.theappbuilder.com Hoe maak je een app? Voorbeeld 1 Bijvoorbeeld via www.theappbuilder.com
Hoe maak je een app? Voorbeeld 1 Laat leerlingen een app bouwen over een onderwerp binnen jouw vakgebied. Maak als docent een app over een onderwerp binnen jouw vakgebied, met daarin video’s, toetsen, achtergrond informatie, etc. Maak als docent een app met daarin de planning van het vak. Maak als school een app om leerlingen en ouders op de hoogte te houden van het laatste nieuws. …
Voorbeeld 2: leerlingen uit V6 ontwikkelen een app voor de open dag
Platform: iPhone en Android Methode: hardcore programmeren Voorbeeld 2: leerlingen uit V6 ontwikkelen een app voor de open dag Platform: iPhone en Android Methode: hardcore programmeren Begeleiding docent: nihil Resultaten: een werkende iPhone app, geen Android app, succesvol project, gebruikt bij open dag Werken aan een echte opdracht Verantwoordelijkheid bij leerlingen Docent als begeleider Leerlingen zoeken zelf uit hoe het moet Uitdaging misschien te groot
Voorbeeld 2: leerlingen uit V6 ontwikkelen een app voor de open dag
Voorbeeld 2: leerlingen uit V6 ontwikkelen een app voor de open dag
Voorbeeld 3: Rens maakt rooster app
Methode: AppInventor van MIT Begeleiding docent: nihil Voorbeeld 3: Rens maakt rooster app Doel: Android Methode: AppInventor van MIT Begeleiding docent: nihil Resultaten: een werkende app, 89 installaties tot nu toe Werken aan een echte opdracht Uitdaging voor de leerling Docent probeert te motiveren en te begeleiden Leerling heeft zelf uitgezocht hoe het moet
Voorbeeld 4: leerlingen uit V6 maken app voor BSA
Doel: iPhone en Android Methode: HTML5 Begeleiding docent: nihil Voorbeeld 4: leerlingen uit V6 maken app voor BSA Doel: iPhone en Android Methode: HTML5 Begeleiding docent: nihil Resultaten: 2 apps in de Android App-store, en 4 links naar Android Apps. Werken aan een echte opdracht Uitdaging is aan de leerlingen zelf Soms lastige taakverdeling Motivatie is goed
http://tinyurl.com/bsa-apps-1 http://tinyurl.com/bsa-apps-2 Voorbeeld 4: leerlingen uit V6 maken app voor BSA http://tinyurl.com/bsa-apps-1 http://tinyurl.com/bsa-apps-2 http://tinyurl.com/bsa-apps-3 http://tinyurl.com/bsa-apps-4 Google Play Store Zoek op BSA 2012
Veel documentatie, weinig lesmateriaal. TU Delft ontwikkelt nu lesmateriaal voor informatica
Windows: 99 dollar per jaar Plaatsen in de app-store Google: 25 dollar Apple: 90 dollar per jaar Windows: 99 dollar per jaar Hofstad Lyceum heeft voor Google en Apple een account.
Welke apps moeten wij nog meer ontwikkelen?