Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam Seminar Rechten van het Kind 15 december 2011 Pauline Goense (projectmedewerker NEJA)
Opleiding en werkervaring Bachelor Gedrag en Samenleving Master Forensische Orthopedagogiek Schakeljaar Rechten Master Strafrecht Groepsleidster gesloten jeugdzorg+ instelling Ontwikkelaar jeugdinterventies Projectmedewerker NEJA Junior onderzoeker lectoraat ‘Implementatie in de Jeugdzorg’, HvA
Opzet Initiatief van de jeugdzorg praktijkinstellingen Instellingen voor Jeugd en Opvoedhulp en Bureau Jeugdzorg Altra Spirit MOC ‘t Kabouterhuis De Bascule HVO-Querido BJAA Coördinatoren NEJA: Dr. Germie van den Berg Drs. Dirk-Pieter Mellema Projectmedewerker NEJA: www.neja.nl Mr. drs. Pauline Goense
Deelnemers Praktijkinstellingen Altra Spirit MOC ‘t Kabouterhuis De Bascule HVO-Querido BJAA Onderzoeksinstituten Kohnstamm Instituut Verweij Jonker Instituut Centre for Children’s Rights Amsterdam Universiteiten VU: prof. dr. C. Schuengel UvA: prof. dr. G.J. Stams UvA: dr. R. Lindauer UU: prof. dr. T. van Yperen Hogeschool HvA: lector dr. L. Boendermaker
Werken aan Effectiviteit (Bron:www.nji.nl)
Interventies Aanpakken: Voor de vermindering, de compensatie of het draaglijk maken van een risico of een probleem in de ontwikkeling van een jeugdige (tot 23 jaar); Die bestemd zijn voor een doelgroep met een of meer van die risico’s of problemen; Die gericht zijn op de jeugdige zelf, zijn opvoeders en/of opvoedingsomgeving; Die geleid worden door een weldoordachte, doelgerichte en systematische werkwijze; Met een nader omschrijven tijdsduur en frequentie (Bron: www.nji.nl)
Effectladder (Yperen en Veerman, 2008) Niveau Effectladder Soorten onderzoek 4 Is de interventie werkzaam? Experimenteel onderzoek Quasi-experimenteel onderzoek Case-studies (N=1-onderzoek) Veranderingstheoretisch onderzoek Normgerelateerd onderzoek ('Benchmarkstudies') 3 Is de interventie doeltreffend? Veranderingsonderzoek zonder benchmark Doelrealisatie-onderzoek Cliënttevredenheidsonderzoek 2 Is de interventie in theorie effectief? Meta-analyses Literatuurstudies Studies naar impliciete kennis 1 Is de interventie goed beschreven? Descriptief onderzoek Observatie-onderzoek Documentanalyse Interviews Is de interventie impliciet (black box)?
Projecten Project ‘Beschrijven interventies voor databank’ Project ‘Resultaten meten in de praktijk’ Project ‘N=1 onderzoek’ Masterclasses Programmering scriptie-onderzoeken Doorlichtingonderzoeken door NJi
en Rechten van Kinderen November 2011: NEJA & CCRA om de tafel Stelling: Kinderen hebben recht op effectieve jeugdzorg