Evolution of Corporate Homepages 1996 to Vorig onderzoek 2.Belang ? 3.Onderzoek en resultaten 4.Eigen literatuurstudie
Vorig onderzoek E-business, online shoppen, … Gedrag en tevredenheid van website- bezoekers Beoordelen van websites => Gebrek op 3 punten 1.Geen longitudinale focus 2.Geen focus op bedrijfs-startpagina’s 3.Nadruk op simpel ontwerp
Belang ? Evolutie in Webdesign is belangrijk. => Inzicht in verleden geeft meer bewustzijn in het heden Vergelijk met evolutie boekdrukkunst Lettertypes evolueerden sneller in de eerste 25 jaar dan in de komende 500 jaar. Idem websites?
Onderzoek 25 homepages Onderzochte categorieën Lengte homepage Oriëntatie van de navigatie Stijl van de navigatie De focus Aanwezigheid van zoekmachine Evolutie naar homogeniteit?
Resultaten Lengte startpagina: Trend naar zelfde lengte Gemiddelde Mediaan Standaardafwijking
Resultaten Oriëntatie van de navigatie Evolutie naar gelijkvormigheid Horizontaal922 Vertikaal123 Anders20 Cirkel10 Één keuze10 Totaal25
Resultaten Belangrijkste navigatiestijl Weer evolutie naar gelijksoortigheid Knop721 Volledig tekst83 Iconen81 Afbeelding20 Totaal25
Resultaten Focus Meer gelijksoortigheid, hoewel meer diversificatie Afbeeldinglink917 Afbeelding74 Tekst02 Logo91 Geen/onduidelijk01 Totaal25
Resultaten Aanwezigheid zoekmachine Aanwezigheid meer homogeen, hoewel … Geen129 Bovenaan rechts18 Bovenaan midden33 Anders83 Midden links11 Bovenaan links01 Totaal25
Resultaten Algemene conclusies: Startpagina’s anno 2006: Horizontaal uitgelijnde navigatie Gebruik knoppen Focus op klikbare afbeelding Ideale lengte: iets meer dan 1 scherm Zoekmachine bovenaan rechts
Beperkingen Websites niet ad random gekozen Geen robuuste statistische methodes
Eigen literatuurstudie The quality of Fortune 500 B2C E-commerce web sites: an experiential assessment by online shoppers By Zhao, J.J., Whitesel, J.A., Alexander, M.W., Truell, A.D.
Onderzoek Specifiek onderzoek naar online shoppen Benodigde tijd om bestelling klaar te maken Foutmeldingen tijdens bestelling Klantentevredenheid Genderverschillen ?
Conclusies Tijd: -Gemiddeld 2.5 min en 3 x klikken - Uitschieters tot 15 min en 68 klikken Foutvermeldingen:-12 % runtime errors -max. 20 op 1 website Tevredenheid: Algemene tevredenheid Genderverschillen: Mannen shoppen 2 x meer online en zijn ook tevredener
Vragen?
Discutie Heeft er iemand een eigen website? was het makkelijker als er zo iets als een universele structuur voor bepaalde pagina's bestond? Eigen ervaring met online-shopping? welke webpagina's ken je? hoe vond je dat? Makkelijk? Moeilijk? Ga je het nog eens doen? Bepaalde producten?
Bronnen aoWhiteselAlexanderTruell.pdf aoWhiteselAlexanderTruell.pdf