 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Je gaat bij deze opdracht zelf een aantal vragen bedenken, die je ook als een toetsvraag zou kunnen gebruiken. Geef een antwoordmodel erbij.
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Sensorische Informatie Verwerking
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Ho 3: Leerstijlen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Kunst met jonge kinderen
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Leren in nieuwe contexten
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
‘Van mini-PW naar PW en verder’
“Help mij het zelf te doen”
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Onze doelen en visie in beeld
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Leerstijlen KOLB SJM.
Beter Onderwijs Nederland
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Revius Wijk Ontdekkend en Onderzoekend Leren.
Aan de slag met de e-rally in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Aan de slag met de e-rally ‘Fysica’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 7 kleuren festijn.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
KTKU op Fridtjof Nansen groep 7/8 Een keuze uur waarbij alle taartpunten aan bod komen!
Differentiëren & klassenmanagement
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Les 4 Beeldaspecten Drentse Cultuur Academie. Dit gaan jullie doen Jullie kijken naar kunstwerken waarin kleur, lijn en vorm een belangrijke rol spelen.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Differentiatie.
Communicatie Les1.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Leerjaar 3 Nask1 H5 §4 Oog en bril.
Begeleiden Les 7.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Kunst kijken.
Technasium op het GRC.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?  Wanneer kan een leerling optimaal experimenteren?  Hoe kun je basiskennis en experiment samen laten smelten in één opdracht.  Hoe bouw je experimenteren op binnen één leerjaar?

 Het leren van basiskennis (kleur, licht, ruimte, vorm, compositie, leren kijken: kunstbeschouwelijk en naar je omgeving)  Leerlingen ruimte geven om te experimenteren  Binnen elke opdracht zorgen dat er genoeg ruimte is voor eigen inbreng van de leerling -> zorgt er voor dat leerlingen het zelf naar hun eigen interesse/belevingswereld trekken.  Klassikale opstarten en afsluiten van de les  Tijdens de les individuele begeleiding  Docent is vooral begeleider

 Onderzoeken hoe basiskennis nu op mijn stageschool word overgedragen op de leerlingen.  Lessenserie ontwikkelen eerste les krijgen ze alleen materiaal en een thema en tweede les krijgen ze het beeldaspect.  twee klassen vergelijken één klas heeft mijn les gehad en de andere klas les van een andere docent, maar met het zelfde thema.

 Sociaal constructivisme een kind leert door kennis die hij eerder verworven heeft te verbinden aan nieuwe kennis. -> Piaget, Vygotski  Kolb doener,dromer,beslisser, denker  Vermunt betekenisgericht, reproductiegericht, toepassingsgericht, ongericht

 Een lessenserie voor de onderbouw maken waarin basiskennis en experiment samen komen  Een voorstel maken voor één leerjaar in welke maten er geëxperimenteerd moet worden, dus hoe is die opbouw binnen een jaar  Een tentoonstelling maken