Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw? Wat is basiskennis? Hoe word basis kennis nu overgedragen? Wanneer kan een leerling optimaal experimenteren? Hoe kun je basiskennis en experiment samen laten smelten in één opdracht. Hoe bouw je experimenteren op binnen één leerjaar?
Het leren van basiskennis (kleur, licht, ruimte, vorm, compositie, leren kijken: kunstbeschouwelijk en naar je omgeving) Leerlingen ruimte geven om te experimenteren Binnen elke opdracht zorgen dat er genoeg ruimte is voor eigen inbreng van de leerling -> zorgt er voor dat leerlingen het zelf naar hun eigen interesse/belevingswereld trekken. Klassikale opstarten en afsluiten van de les Tijdens de les individuele begeleiding Docent is vooral begeleider
Onderzoeken hoe basiskennis nu op mijn stageschool word overgedragen op de leerlingen. Lessenserie ontwikkelen eerste les krijgen ze alleen materiaal en een thema en tweede les krijgen ze het beeldaspect. twee klassen vergelijken één klas heeft mijn les gehad en de andere klas les van een andere docent, maar met het zelfde thema.
Sociaal constructivisme een kind leert door kennis die hij eerder verworven heeft te verbinden aan nieuwe kennis. -> Piaget, Vygotski Kolb doener,dromer,beslisser, denker Vermunt betekenisgericht, reproductiegericht, toepassingsgericht, ongericht
Een lessenserie voor de onderbouw maken waarin basiskennis en experiment samen komen Een voorstel maken voor één leerjaar in welke maten er geëxperimenteerd moet worden, dus hoe is die opbouw binnen een jaar Een tentoonstelling maken