Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Succesvolle intelligentie
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Contactpersoon: Claudia Heijink
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
OUDERINFORMATIEAVOND
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Hogere denkvaardigheden
meerjarig verbeterplan onderwijs
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
AANTREKKELIJK REKENONDERWIJS VOOR EXCELLENTE REKENAARS
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Welkom.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
CBO Vooruitwerklab Zutphen
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Taalontwikkeling Taalontwikkeling kan alleen als er op een of andere manier motivatie is bij de leerling. Als die motivatie aanwezig is, wat is dan goed.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Oog voor slimme kinderen?!
Voorlichtingsavond Micadogroep 1 maart 2010
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
PLUSKLAS.
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Presentatie Executieve functies
Hoe bereid je lessen voor?
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Jeannette van Nieuwkoop
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
JONG LEESTALENT Lezende kleuters in onze school. Voorstellen Ilse Meezen CED-groep afdeling ontwikkeling en onderzoek Onderwijsverbeteringen voor leerlingen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Taalklassen Wereldwijzer
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Koningin Julianaschool,
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
HB beleid Felisenum.
Profiel van een plusleerling
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen Suzanne Sjoers (APS)

Vooroordelenspel (APS)

(Hoog)begaafd : kenmerken hoge intelligentie (IQ hoger dan 130) vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong uitblinken in meerdere gebieden gemakkelijk kunnen leren goed leggen van (causale) verbanden makkelijk kunnen analyseren van problemen maken van grote denksprongen (bron : SLO) 3 3 3

(Hoog)begaafd : kenmerken voorkeur voor abstractie hoge mate van zelfstandigheid brede of juist specifieke interesse / hoge motivatie / veel energie creatief / origineel perfectionistisch apart gevoel voor humor hoge mate van concentratie (bron : SLO)

Kenmerken onderpresteerders Extreem veel aandacht nodig Vermijdt verantwoordelijkheid Geen vertrouwen in zichzelf en de ander Negatief zelfbeeld Perfectie is noodzaak Sluit zich af Grote en uitzonderlijke kennis Wisselend schoolwerk Hoge mate van sensitiviteit

Succesvol (hoog)begaafdheidsbeleid

Schoolgids

Meer lezen… Hoogbegaafd, als je kind (g)een einstein is – Tessa Kieboom De begeleiding van hoogbegaafde kinderen – J.T. Webb Slimme jongens, hoe houd je ze gemotiveerd? – Barbara Kerr Onderpresteren. Help je kind de middelbare school door zonder duwen en trekken - Saskia Bruyn & Monique Schaminée Interventies in het onderwijs: leerproblemen – M. Taal & P. Snellings Handboek Hoogbegaafdheid – Eleonoor van Gerven

Sites… www.lich.nl (Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid) www.ru.nl/fsw/cbo/ (Expertisecentrum Hoogbegaafdheid) Hoogbegaafd.startpagina.nl www.slimmespelletjes.nl www.hoogbegaafdvlaanderen.be www.onderwijsvanmorgen.nl

Suzanne Sjoers s.sjoers@aps.nl 06 – 2505 1609