TOOLS FOR STRUGGLING WRITERS ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Evy Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sprint Jabbla.
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
HULPMIDDELEN bij DYSLEXIE M.Noever, Kijkduin
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Uiterlijke structuur aanbrengen
Vanaf oktober verkrijgbaar: Muiswerk Uitdrukkingen 1
Gebruik van spraakherkenningssoftware bij personen met een motorische beperking : spraak omzetten naar tekst en handsfree bedienen van de computer.
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.
Hulpmiddelen.
Vernieuwde SCORM-engine PAT Learning Summit On the Move.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.
Joeri Haan Jorne Kats Maarten van der Linde Floriske van Os.
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
ICT in het schrijfonderwijs
Welkom op de informatieavond van groep 7
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Log InGuest. Username Password New account Agenda Docu- ments Themes Search Contact De European Researsch Network on Learning to Write Effectively is.
Live-ondertiteling & spraakherkenning De invloed van reductie bij live-ondertiteling op de perceptie van de ondertitels bij senioren (Masterverhandeling.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
De handtekening als folklore en noodzaak
Uw persoonlijke visitekaartjes
Stappenplan Samenvatten
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers.
Samenvatting Havo 5.
Project HINT Inleiding Concept Concept (demo, scenario, student/docent) Gebruikers onderzoek Technisch onderzoek Conclusie.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Masterproef: finale presentatie Vital D’haveloose Promotor: prof. Erik Duval Co-promotor: dr. Joris Klerkx Begeleider: ir. Robin De Croon.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Door Ben Cokelaere, student Howest Galaxy pipelines voor de analyse van omics data.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Simulaties in Beroepsonderwijs
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Enquête netwerkmiddagen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Een instructie schrijven
Vwo 6 – literatuur Week
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Mijn eigen Dyslectische bibliotheek.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

TOOLS FOR STRUGGLING WRITERS ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Evy Jansen

Inleiding “Assistive technology” Studenten met leermoeilijkheden (learning dissabilities) Problemen met schrijfproces: samenstellen – plannen – revisie – transcriptie Teksten korter en van mindere kwaliteit

Computertools word processing spelling checkers speech synthesis (spraaksynthese) word prediction (woordvoorspellers) speech recognition (spraakherkenning)

Computertools Drie opmerkingen: 1. Er zijn bijkomende lasten 2. Instructies zijn belangrijk 3. Technologie gaat snel vooruit

Word processing Revisie (vermindert fysieke lasten) en transcriptie (geen handgeschreven tekst) Instructies zijn belangrijk Bijkomende last: typevaardigheid

Spelling checkers Vermindert spellingfouten Relevante vraag: wat zijn de beperkingen en hoe wegwerken?  Geen correctie bij homoniemen of andere bestaande woorden (said – sad)  Geen detectie van juiste woord bij te zeer misgespelde woorden  Student moet fout herkennen  Eigennamen

Spelling checkers Leren omgaan met spelling Het ontwerp van de software is belangrijk:  Met fonetische suggesties  Homoniemen vermelden  Spraaksynthese toevoegen

Speech synthesis (spraaksynthese) Zet geschreven tekst om in gesproken tekst Ondersteuning bij lezen – revisie Spraaksynthese + woordvoorspellers = grootste afname in schrijffouten

Word prediction (woordvoorspeller) Studenten met LD – moeite met spellingcheckers Andere optie ter ondersteuning van spelling Reduceert aantal ‘keystrokes’

Word prediction (woordvoorspeller) Voorspellingen op basis van:  Syntaxis  Recent gebruikte woorden  Spelling Betere spelling en leesbaarheid Vertraagt schrijfproces

Speech recognition (spraakherkenning) Spraak wordt omgezet in tekst Voor studenten met moeilijkheden bij schrijven, spelling en vlotheid Transcriptie = articuleren van de tekst

Speech recognition (spraakherkenning) Beperkingen:  Accuraatheid  Zorgvuldig articuleren  Nieuwe soort fouten Voorbeelden:  Dragon naturally speaking  Via voice

Speech recognition (spraakherkenning) Tekst meteen zichtbaar (revisie) Voordeel voor minder vlotte schrijvers en studenten met leerproblemen  Langere tekst  Minder schrijffouten  Makkelijker leesbaar Spraakherkenning + spraaksynthese = interactie met de tekst

Speech recognition (spraakherkenning) Kritiek:  Handgeschreven teksten oefenen in plaats van accomoderen. Maar:  Handgeschreven tekst is een middel en niet het doel

Andere computertools Collaborative writing tools Synoniemenlijst en woordenboek

Andere computertools Concept/mind mapping tools

Andere computertools Content generation tools “The biggest software advance for writers since the word processor.”

Andere computertools Content generation tools “The biggest software advance for writers since the word processor.”

Conclusie Computertools (vooral spraakherkenning) nuttig voor studenten met leerproblemen Verder onderzoek is nodig:  Welke tool bij welk soort gebruiker?  Hoe integreren in school- en klassituatie?

ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Bedankt voor uw aandacht. Vragen?