Raoul De Keyser
Biografie Deinze 1930 1964: Persoonlijke oeuvre: Figuratie <–> abstractie Fysisch aspect <–> vluchtig beeld Basisprincipes <–> privé-leven Nieuwe Visie 1970 Eigen Visie 1980 – 1990 Solotentoonstellingen Groepstentoonstellingen
Zijn werken
Zijn werken
Thema’s en onderwerpen Geen specifieke categorie dagelijkse leven Voetbalveld als uitgangspunt Ludo Bekkers: “De betekenis van Raoul ligt niet in de herinnering van de realiteit, maar in het zoeken naar het uiteindelijke schilderij waarvan de voorgaande stappen de herinnering zijn”. Geen academische regels Kijker eigen visie Zonder titel
Evolutie
Evolutie
De Nieuwe Visie
De Nieuwe Visie
Actorenperceptie Belgische media De Tijd (2002): De Knack (2011): “Kijken naar kunst is altijd leuker dan schrijven over kunst. Dat geldt zeker wanneer het gaat over het werk van Raoul de Keyser (°1930). Zijn schilderijen zijn te weerbarstig om zich gemakkelijk in woorden te laten vangen.” De Knack (2011): “De schilderkunst van Raoul De Keyser is en blijft vandaag springlevend en bedient zich hoogstens van motieven uit zijn nabije buurt zoals een boom, een bootje of een voetbalveld. Op basis van de banaliteit en het oninteressante weet Raoul De Keyser zijn picturale verbeelding om te zetten in een plastische kracht zonder weerga.”
Actorenperceptie Raoul over de grenzen Raoul en collega’s Frankfurter Allgemeine Zeitung: “Raoul is de schilder van het strafschopgebied (…) Zonder Raoul De Keyser was er geen vervolg via Luc Tuymans'. De curator Christian Schreier vergelijkt De Keyser in de catalogus met een genreschilder uit de 17de eeuw die alledaagse scènes toepast in diens werk.” Raoul en collega’s Bernard Dewulf ”Je ziet het, je begrijpt het nooit helemaal, en zo is het. Hij kijkt naar de dingen en kan ze heel juist afgelijnd weergeven.” Maar…
Tijdskader
Persoonlijke appreciatie