Muziek in de 16de en 17de eeuw Van Renaissance tot Barok (en een stukje drama)
Deze les: Muziek in de Renaissance met o.a. - Polyfonie - Monodie - Onwikkeling van instrumenten Opera Affectenleer
Motet Madrigaal Canon Imitatie Verschillende talen Polyfonie Motet Madrigaal Canon Imitatie Verschillende talen Renaissance
Giovanni Palestrani Elke stem eigen ritme, muziekale hoogtpunt, eigen zeggenkracht. Stemmen waren verstaanbaar Maestro Compositore
Balkon van San Marco Venetie Effect: Stereo Echo
Monodie Buiten de kerk 1 stem, 1 melodie Basso Continuo Griekse tragedie -> Gevoelens
Ontwikkeling van Muziekinstrumenten 1500: Muziekdruk Instrumenten in de huiskamers Universele stemming Ontwikkeling van instrumenten Orgel in de kerk
Einde van de Renaissance
Barok Opera & Comedia Dell’arte
Opera Oorsprong: Italie, Florence, Rome voor de Elite Venetie -> Burgers Italiaanse opera: Monteverdi Franse opera: Jean Bapiste Lully
Monteverdi Maestro di cappella, San Marco, Venetie Basso continuo Evenwicht tussen tekst en muziek http://www.youtube.com/watch?v=LARI9cIub1k
Jean-Baptiste Lully Franse Opera Tragedie Lyrique Muziek in dienst van tekst en drama
Comedia Dell’arte
Henry Purcell Engeland Odes, Lofzang
Affectenleer Activeren van gevoelens met behulp van muzikale, toonsoorten en instrumenten. Johann Mattheson
"Verdriet moet worden uitgedrukt met een langzame, lome en slaperige melodie, gebroken met veel zuchten” "Haat wordt vertegenwoordigd door afstotende, ruwe harmonie en een soortgelijke melodie."