Muziek in de 16de en 17de eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muziek door de jaren heen
Jacinta Bus Nick van Balken Lubomir Leegwater
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
" L’etat c’est moi" absoluut vorst Lodewijk XIV
De renaissance 1.2.
Toneel in de Renaissance
Het leven van Leonardo Da Vinci
18e eeuw Instrumentale muziek ontwikkelt zich als zelfstandig genre.
Kun je zo maar alles zingen? Studiedag Kind Koor Kerk ‘Lang zullen we leven in de gloria’ zaterdag 28 mei 2011, Nootdorp.
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
The shortest history of Europe
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Zoek van het standbeeld “de verwoeste stad” foto’s die vanuit een hoog, een laag een dichtbij en een ver standpunt gemaakt zijn. Waar staat het beeld?
cursus Renaissance les 4.21 De hofcultuur in Italië Hoven Hoven Kleinere Kleinere Grote Grote Castiglione Castiglione.
Italië Alexander, Jarne, Ward.
De kerk in de Middeleeuwen
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Italië Door Sien en Ester.
Late Oudheid.
Middeleeuwen.
Hoofdstuk 5.
Het begin van het eigentijds theater
Ze introduceren de hoge en lage contratenor. Deze zorgen voor een tweede en derde stem naast de bestaande gregoriaanse tenorstem, de cantus firmus.
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
Door Bjorn v/d Berg, Walter Koek & Lex Postema
Reformatie 16e eeuw Humanisten willen de macht van de kerk terugbrengen tot religieuze zaken en het staatskundige gezag in Italië herstellen Het woord.
Anne Barels, Fiona Korporaal & Lucine Meijers
Jorinde Bosma Maura de Haan
Claire van Gulik Amber de Haan
Architectuur in Italië 16e/17e eeuw
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 2
op 19/11 Vrijwilligerswerk ondersteunen = tijdsbeleid dat mensen voldoende ruimte geeft buiten hun werk. Belangrijk.
BAVARIA ZO. FESTIVAL 22 september Wie? Wat? Waar?  Bavaria presenteert 1 e editie Zo. Festival 2012  Lieshout 22 september 2012  Meer dan 3000.
Muziek in Nederland in de Gouden Eeuw
Door: Franka en Dobrochna
Gemaakt door Lieke en Hanna
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Schaduw is niet een aspect maar een effect van licht.
We lezen: Romeinen 1: 1 – 17 De preek gaat over Romeinen 1: 1 en 7 roeping Alle liederen worden geprojecteerd Voorlezer: Margriet Toornstra Het eerste.
Theorie Podiumkunsten 1
Opdracht techniek Soorten Microfoons
Sociale media in je les
Les overzicht Opfrisser ; hoe edit je op geluid? Welke beeldtaal past bij de muziek die je uitgekozen hebt? Voorbeelden ; muziekvideo’s van eboman en metropolis,
MASSACULTUUR MUZIEK 2e helft 20e eeuw
Burgerlijke Cultuur van Nederland in de 17de eeuw
Renaissance en Opstand
Ontdekkers en hervormers
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 3 1.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Orkest Door Roos & Sjaima.
Lodewijk XIV muziek en dans
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
De Nederlanden en de Polyfone muziek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - Herkennen en onderscheiden van liedvormen Herkennen van: - een recitatief (secco en accompagnato);
Muziek.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Transcript van de presentatie:

Muziek in de 16de en 17de eeuw Van Renaissance tot Barok (en een stukje drama)

Deze les: Muziek in de Renaissance met o.a. - Polyfonie - Monodie - Onwikkeling van instrumenten Opera Affectenleer

Motet Madrigaal Canon Imitatie Verschillende talen Polyfonie Motet Madrigaal Canon Imitatie Verschillende talen Renaissance

Giovanni Palestrani Elke stem eigen ritme, muziekale hoogtpunt, eigen zeggenkracht. Stemmen waren verstaanbaar Maestro Compositore

Balkon van San Marco Venetie Effect: Stereo Echo

Monodie Buiten de kerk 1 stem, 1 melodie Basso Continuo Griekse tragedie -> Gevoelens

Ontwikkeling van Muziekinstrumenten 1500: Muziekdruk Instrumenten in de huiskamers Universele stemming Ontwikkeling van instrumenten Orgel in de kerk

Einde van de Renaissance

Barok Opera & Comedia Dell’arte

Opera Oorsprong: Italie, Florence, Rome voor de Elite Venetie -> Burgers Italiaanse opera: Monteverdi Franse opera: Jean Bapiste Lully

Monteverdi Maestro di cappella, San Marco, Venetie Basso continuo Evenwicht tussen tekst en muziek http://www.youtube.com/watch?v=LARI9cIub1k

Jean-Baptiste Lully Franse Opera Tragedie Lyrique Muziek in dienst van tekst en drama

Comedia Dell’arte

Henry Purcell Engeland Odes, Lofzang

Affectenleer Activeren van gevoelens met behulp van muzikale, toonsoorten en instrumenten. Johann Mattheson

"Verdriet moet worden uitgedrukt met een langzame, lome en slaperige melodie, gebroken met veel zuchten” "Haat wordt vertegenwoordigd door afstotende, ruwe harmonie en een soortgelijke melodie."