De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - Herkennen en onderscheiden van liedvormen Herkennen van: - een recitatief (secco en accompagnato);

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - Herkennen en onderscheiden van liedvormen Herkennen van: - een recitatief (secco en accompagnato);"— Transcript van de presentatie:

1 Algemene Muziekleer Hoofdstuk 16 Liedsoorten, mis, oratorium, opera, musical

2 Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - Herkennen en onderscheiden van liedvormen Herkennen van: - een recitatief (secco en accompagnato); - een aria Interpreteren van tekstuitbeeldingen in aria's, songs en koren. Interpreteren van de relatie tussen tekst en lied

3 begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen
Liederen naar soort: - (folk)blues - geestelijk lied - gospel - kunstlied - madrigaal - motet - (pop)song - spiritual - standard - volkslied - worksong Liederen naar vorm: Coupletlied Doorgecomponeerd lied Gevarieerd coupletlied Aria. Oratorium, passie, cantate. Mis Musical. Opera, operette Ouverture. Requiem. - Recitatief. - Recitativo secco en accompagnato. - Song.

4 Volkslied en Kunstlied
Middeleeuwen Volksliederen Eenvoudige ritmische en melodische structuur omvang van de melodie beperkt.  door iedereen te zingen (geen speciale techniek van zingen vereist) Voorbeelden: liefdesliederen  drinkliederen,  verhalende liederen (ballades), werkliederen,  strijdliederen.  Van de wereldlijke volksliederen zijn er weinig in geschriften teruggevonden. Kunstliederen Aan de uitvoering ervan worden hogere muzikaal-technische eisen gesteld, waardoor ze dikwijls worden uitgevoerd door beroepsmuzikanten Daarom zijn in ieder geval veel teksten opgeschreven en is soms ook de muziek (melodie) genoteerd. In veel gevallen is ook bekend wie de maker is. Egidiuslied:

5 Motet en Madrigaal Het motet is het belangrijkste genre van de geestelijke muziek in de Renaissance. De mis is overigens ook nog steeds een belangrijk genre. Vanaf de 16e eeuw wordt het madrigaal het belangrijkste wereldlijke genre vooral in Italië en later Engeland. Het Motet een vocale, polyfone compositie geestelijke tekst. Vaak a capella uitgevoerd. Het woord 'motet' komt van het franse 'le mot' wat 'woord' betekent. Voorbeeld: Josquin Desprez: Ave Maria Het Madrigaal een (voornamelijk) vocale compositie wereldlijke tekst, meestal liefdes-teksten. Het madrigaal is meestentijds a capella. Grote gedeeltes zijn vaak polyfoon, maar er zijn ook homofone passages. Ze zijn niet in het latijn, maar vaak in het Italiaans (of later Engels) in de volkstaal dus. In madrigalen kom je soms speciale klanknabootsingen tegen, die uit de tekst voorkomen. Voorbeeld: Monteverdi

6 Het kunstlied Schubert: Das Grab en Der Leiermann (doodsverlangen, het geluk is daar waar je zelf niet bent, loslaten van het aardse, bovennatuurlijke) Die Forelle (verheerlijking van de natuur; de gecultiveerde mens als verstoorder van de natuurlijke staat) Van Schumann: Die beiden Grenadiere (nationalistisch, tekstschildering in muziek) Van Wagner: Liebestod: de sterfscène in Tristan und Isolde (climaxwerking, heel veel modulaties, zeer ver gaande doorwerking van motieven, extremen in dynamiek, grote melodische contrasten) Wat betreft vorm, kunnen we onderscheiden: 1. het coupletlied Het coupletlied bestaat uit een aantal coupletten, die allemaal dezelfde melodie hebben Voorbeeld: "Komm liebe Zither" W. A. Mozart 2. het gevarieerd coupletlied gevarieerd coupletlied bestaat uit een aantal strofen, waarvan de meeste dezelfde melodie hebben. Voorbeeld: Abendempfindung W.A. Mozart 3. het doorgecomponeerde lied Bij een doorgecomponeerd lied hebben de strofen steeds verschillende melodieën Voorbeeld: Erlkönig - Franz Schubert

7 Opera Muzikaal drama voor zangstemmen en orkest; de muziek vervult een rol bij het schetsen van het verloop van de handeling en het weergeven van stemmingen en emoties die daarmee samenhangen. Onderdelen: de ouverture, recitatieven, aria's, koren, balletten, instrumentale intermezzi, duetten, terzetten De opera is bedoeld voor scenische uitvoeringen Voorbeeld Opera: Barok Handel - Rinaldo Weense Klassieken Mozart, Die Zauberflöte Romantiek Wagner – Ring des Nibelungen Twintigste Eeuw 'Einstein on the beach' (Philip Glass)

8 Voorbeeld Oratorium: Barok Weense Klassieken Joseph Haydn - Die Schöpfung Romantiek Liszt - Christus Twintigste Eeuw PENDERECKI: DIES IRAE 'AUSCHWITZ ORATORIUM' Oratorium Grote, meerdelige vocaal-instrumentale compositie op een meestal religieuze tekst. Onderdelen: ouverture (sinfonia), recitatieven, aria's, koren en instrumenten.

9 Opera en Oratorium Overeenkomsten en verschillen tussen cantate, passie, oratorium en opera. Voorbeeld Oratorium: Mendelssohn - Paulus Voorbeeld Cantate: Bach – Actus Tragicus Voorbeeld Passie: Bach - Johannes-Passion Opera, oratorium, cantate en passie (oratorium op het lijdensverhaal): In al deze vormen worden instrumentale stukken als ouvertures, tussenspelen afgewisseld met koorpassages, recitatieven en aria's (ook duetten, terzetten, kwartetten enz.) door solozangers.  Het verschil zit in de inhoud (wereldlijk of geestelijk) en de lengte: oratorium en opera zijn avondvullend, een cantate (of een mis) kunnen 15 minuten, maar ook 45 minuten duren. Een cantate kan een wereldlijke of geestelijke inhoud hebben, een oratorium vooral geestelijke thema's. De opera is wereldlijk en wordt op toneel gespeeld. Veel geestelijke muziek is ongeschikt voor de liturgieviering door de lengte en de grote bezettingen.

10 Voorbeeld Musical: Twintigste Eeuw Jesus Christ Superstar Voorloper van de musical: Gay/Britten: The Beggar's Opera Musical Muziekdramatische werk uit de 20e eeuw op Engelse tekst, bedoeld als amusement, soms enigszins geëngageerd. Op basis van populaire dansritmen

11 Operette Lichte opera uit de tweede helft van de negentiende eeuw; vooral gesproken dialogen en veel modieuze dansen (cancan, wals, polka, galop) en marsen; in een operette loopt het verhaal voor de hoofdpersonen meestal gelukkig af Voorbeeld Operette: Franz Lehár "Die lustige Witwe" DIE FLEDERMAUS Johann Strauss

12 Voorbeeld Passie: Bach: Matthaus Passion Passie Grote, meerdelige vocaal-instrumentale compositie met als tekst het lijdensverhaal van Jezus. Bij de onderdelen komen ook koralen voor (=oratorium op lijdensverhaal)

13 Voorbeeld Cantate: Bach: Kerkelijke Cantate Bach: Wereldlijke Cantate Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! Met andere tekst terug te horen in het Weihnachts-Oratorium (wat eigenlijk uit 6 afzonderlijke cantates bestaat) Cantate Meerdelige, vocaal-instrumentale compositie, minder lang dan een oratorium. Meestal is de tekst religieus (maar Bach schreef ook wereldlijke cantates, zie vb) Onderdelen: recitatieven, aria's, koralen koren

14 De Mis (als meerstemmige compositie
1. Katholieke kerkdienst met eucharistieviering Muziek of liederen voor de katholiek kerkdienst Structuur van de mis: Ordinarium: "vaste gezangen", waarvan de teksten iedere mis ongewijzigd voorkomen (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) Proprium: "wisselende gezangen", ook wel het "tijdeigen" genoemd, waarvan de teksten per dag afgestemd worden op de periode in het kerkelijk jaar In de Renaissance ontwikkelt de mis zich tot een meerstemmige compositievorm. Deze composities worden op basis van de teksten van het ordinarium (de vaste gezangen van de mis in de kerk) gemaakt. De vocale composities worden verdeeld over vier stemmen, namelijk: sopraan, alt, tenor en bas. Al deze stemmen worden gezongen door jongens en mannen aangezien de vrouwen nog niet mogen zingen in de kerk. Josquin des Prez: Missa: Sanctus

15 Voorbeeld Requiem: Mozart: Requiem Verdi: Requiem Faure: Requiem Requiem Dodenmis in de katholieke eredienst. De naam is ontleend aan de openingswoorden van het Introitus: 'Requiem aeternam dona eis, Domine (Heer, geef hun eeuwige rust).

16 In de 17e eeuw ontwikkelen zich vanuit de monodie twee genres, die in veel barokmuziek een belangrijk rol gaan spelen: het Recitatief en de Aria Recitatief Een onderdeel van grotere vocale vormen waarin de solist een verhaal vertelt. De muziek is syllabisch en de melodie is sober, met weinig toonverschillen en veel kleine intervallen. De begeleiding bestaat slechts uit ondersteunende harmonieën op de belangrijkste woorden kenmerkt zich door een spreekritme flexibel in maat en tempo. Wat vorm betreft zeggen we wel: doorgecomponeerd; de tekst bepaalt de muziek. Veel toonherhalingen (‘reciteren’) Weinig tekstherhalingen Er zijn twee soorten van het recitatief: recitativo secco (summier begeleid met slechts enkele akkoorden) recitativo accompagnato (een recitatief waarin de begeleiding een meer ondersteunend karakter heeft met evt. een tegenmelodie of iets meer uitgewerkte begeleiding) In het volgende voorbeeld hoor je beide vormen, zie partituur:

17 Bach: Matthaus Passion, Da Jesu diese Rede

18 de Aria Een onderdeel van grotere vocale vormen voor solostem met orkestbegeleiding;
vaak melodische zeer rijk, melismatische en virtuoos. De tekst bevat veel herhalingen en is ondergeschikt aan de muziek. Komt ook voor als zelfstandige compositie. staat stil bij een enkele emotie (Affekt) het gevoel over wat er gebeurd is, wordt weergegeven. De aria is lyrisch van karakter heeft een vaste maat en een vast tempo. Bij de aria speelt het spreekritme geen rol. Van een heldere vorm of structuur is vaak sprake (bv. ABA-vorm). de begeleiding speelt een belangrijke rol. Veel tekstherhaling Recitatief en aria zijn onafscheidelijk van elkaar tot in de 19e eeuw en klinken in opera's, oratoria, cantates en passies (Wagner is wel de eerste die definitief met deze traditie voor wat betreft de opera breekt) In het volgende voorbeeld hoor en zie je een duidelijk voorbeeld van de aria:

19 Bach: Matthaus Passion, Aria: Erbarme dich


Download ppt "Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - Herkennen en onderscheiden van liedvormen Herkennen van: - een recitatief (secco en accompagnato);"

Verwante presentaties


Ads door Google