WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Succesvolle intelligentie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Informatieverwerkende systemen
Ontwikkelingstraject kinderen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Kwaliteit van meetinstrumenten
Het cito-leerlingvolgsysteem
Zo leer je kinderen lezen en spellen
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Recrutering van personeel
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Kennis - Intelligentie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Zorgkracht van sociale netwerken
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
D.A.T. Differentiele Aanleg Testserie
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 14-15
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Het syndroom van Asperger
Communicatie en dementie
voor familie en vrienden van
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar Introductie.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Invloed van vipassana- mindfulness retraite op intuïtie Eva Lobach en Dick Bierman Marnix van Rossum Nadia van der Spek.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Coping.
Creatief Denken maar eerst:.
Neuropsychologische diagnostiek bij migranten
Informatieverwerkende systemen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Profiel van een plusleerling
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden IQ als relatieve positie van persoon tov groep leeftijdsgenoten = intelligentieniveau

Samenstelling WAIS Woordenschat Onvolledige tekeningen Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Figuur leggen

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Onvolledige tekeningen: Alledaagse in kleur afgebeelde voorwerpen en situaties waarvan een belangrik deel mist. Dit ontbrekende deel moet door de cliënt worden genoemd.

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Woordenschat Woorden die zowel mondeling als visueel worden aangeboden, en waarvan de betekenis door de cliënt moet worden omschreven

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Symbool substitutie Cijfers en hierogliefachtige tekens die steeds paren vormen, aan de hand van een sleutel moet de cliënt het symbool noteren dat hoort bij hetcijfer in kwestie

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Overeenkomsten Woordparen van alledaagse voorwerpen en concepten waarvan de overeenkomsten door de cliënt moeten worden uitgelegd

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Blokpatronen Tweedimensionele geometrische patronen die door de cliënt moeten worden uitgelegd

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Rekenen Rekenkundige opgaven die door de cliënt zonder pen en papier moeten worden opgelost

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Matrix redeneren Incomplete afbeeldingen gepresenteerd in een matrix die door de cliënt moeten worden aangevuld door de juiste oplossing te kiezen uit 5 alternatieven

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Cijferreeksen Getallenreeksen die door de cliënt moeten worden nagezegd bij “cijferreeksen vooruit” , bij “cijfereeksen achteruit” moet de reeks in omgekeerde volgorde genoemd worden

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Informatie Vragen waarmee de cliënt wordt getest op hetgebied van gangbare gebeurtenissen, voorwerpen, plaatsen en mensen

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Plaatjes ordenen Een reeks afbeeldingen in willekeurige volgorde waarbij de cliënt in een logische verhaalvolgorde wordt gebracht

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Begrijpen Alledaagse of maatschappelijke problemen waarbij van de cliënt wordt verlangd dat deze sociale regels en concepten begrijpt, ze onder woorden kan brengen en oplossingen kan aanbrengen voor problemen.

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Symbool zoeken Een reeks gepaarde groepen waarvan elk paar steeds bestaat uit een zoekgroep en een doelgroep Door ja of nee aan te kruisen moet de cliënt aangeven of één van de twee doelsymbolen zich in de zoekgroep bevindt

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Cijfers en letters nazeggen Een aantal mondeling gepresenteerde ongeordende cijfer- en letterreeksen die de cliënt volgens respectievlijk oplopende en alfabetische volgorde moet herhalen

Beschrijving van de subtests Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen Cijfers en letters nazeggen Onvolledige tekeningen Symbool substitutie Blokpatronen Matrix redeneren Plaatjes ordenen Symbool zoeken Figuur leggen Legpuzzels van alledaagse voorwerpen waarvan de afzonderlijke stukjes in een gestandradiseerde opstelling gepresenteerd worden, die de cliënt moet ordenen tot een betekenisvol geheel

Schalen Verbale schaal Performale schaal Woordenschat Overeenkomsten Rekenen Cijferreeksen Informatie Begrijpen (Cijfers en letters nazeggen) Performale schaal Onvolledige tekeningen Symbool substitutie-coderen Blokpatronen Matrix rekenen Plaatjes ordenen (Symbool zoeken) (Figuur leggen)

Verbale schaal accent op meer algemene en schoolse kennis Omgaan met abstracte symbolen Verbale geheugen factor Verbale vlotheid

Performantiële schaal vermogen te werken in concrete situaties visuospatieel vermogen visuo motorische snelheid probleemoplossend denken

Schalen Verbaal begrip Perceptuele organisatie Werk- geheugen Verwerkings- snelheid Woordenschat Overeen- komsten Informatie Onvolledige tekeningen Blokpatronen Matrix rekenen Rekenen Cijferreeksen Cijfers en letters nazeggen Substitutie Symbool zoeken

Toepassingen Verstandelijke beperkingen Iq < 70 Communicatie, lichamelijke verzorging, woonsituatie, sociale vaardigheden, zelfredzaamheid, abstract denkvermogen, werk, vrije tijdsbesteding, gezondheid ... Rol van angst, culturele en linguïstische afwijkingen , gebrek aan concentratie, ernstige vormen van psychopathologie, doofheid, slechte motivatie, doorzettingsvermogen , slecht contact met proefleider

Toepassingen Neuropsychologische stoornissen Hoogbegaafdheid Als onderdeel van bredere testbatterij Vnl analyse van gemaakte fouten Hoogbegaafdheid Ook naar andere vaardigheden kijken bv creatieve aanleg, ...

Gebruik Vooropleiding Openbaar maken van materiaal Wel bespreken met cliënt maar niet copieren van materiaal

Berekenen van de scores Beginpunten en afbreekregels Frustratie vermijden bij cliënt Items in stijgende moeilijkheidsgraad Toekennen van bonuspunten Snelheid wordt beloond Blokpatronen, rekenen en Figuur leggen

Berekenen van de scores Geschaalde scores Afhankelijk leeftijd Geven nog geen IQ score wel vgl punt voor leeftijdsgenoten voor subtests Opbouw iq en index scores tabellen Som geschaalde scores omgezet iq scores op de 3 schalen (VIQ/PIQ/TIQ) Kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving IQ

Algemene overwegingen doelgroep Volwassenen 16-89 jaar Nederlandse versie 85 jaar Plafond IQ score 155 standaardprocedures Cfr normering Aangenaam blijven afnameduur 75-90 minuten Verkorte versie Korte rustpauze kn Kan in twee delen maar met max 1 week tussenbeter dan inkorten test

Algemene overwegingen Testomstandigheden Afleiders vermijden Goed kunnen observeren Testmateriaal binnen bereik Gebruik stopwatch Contact met cliënt Ervaring Rustige en professionele afname Blijf allert voor veranderingen in houding van cliënt

Algemene overwegingen Test-hertest interval Leereffecten Na 1 a 2 jaar geminimailseerd voor performale schaal, verbaal korter Gebruik verkorte testvormen Enkel bij screening aan te raden

Afname Volgorde van afname Begin- en afbreekregels Tijdslimieten Ook onderdeel van standardisatie Afwisseling verbale/performale subtests Soms anderen volgorde afh behoefte cliënt Idee vervang subtests Begin- en afbreekregels Tijdslimieten Uitleg Herhalen van instructies

Scoren sommige tests oordeel proefleider  voorbeeldantwoorden  doorvragen gebruik scoreformulier/ interpretatieformulier berekenen geschaalde scores, IQ scores en indexscores cfr scoreformulier

Scoren WAIS niet voor differentiële diagnostiek subtests intercorreleren te hoog subtest hoge correlatie met IQ lage betrouwbaarheid afzonderlijke IQ tests voorzichtig bij differential analyse

Scoren scatter ananlyse : spreiding subtestscores intertest analyse: verschillen tussen 2 subtests Verschil PIQ en VIQ kwalitatieve analyse