Toelichting op Informatiemodel AMW / Maatschappelijke Dienstverlening 2008 Bert van Putten KWIZ
Inhoud Aanleiding van de wijzigingen Uitgangspunten van het nieuwe informatiemodel De belangrijkste wijzigingen op een rij De winst van het nieuwe model Planning
Gedateerde codetabellen 1 Aanleiding van de wijzigingen Gedateerde codetabellen Bv. manifest probleem, werksoort, verwijzer Daardoor verlies van aansluiting met actuele ontwikkelingen Bv huiselijk geweld, schuldhulpverlening
Grote verschillen in registratiepraktijk 1 Aanleiding van de wijzigingen Grote verschillen in registratiepraktijk Bv. Korte contacten, dossiers versus traject Schaalvergroting AMW maakt steeds meer onderdeel uit van een bredere organisatie voor maatschappelijke dienstverlening
Landelijke ontwikkeling WILL / TRILL Concrete vragen uit het werkveld 1 Aanleiding van de wijzigingen Landelijke ontwikkeling WILL / TRILL Concrete vragen uit het werkveld Bv registreren meerdere contacten op een aanmelding, registratie van outreachende hulpverlening
Het informatiemodel dient: 2 Uitgangspunten nieuw informatiemodel Het informatiemodel dient: de profilering van het AMW op landelijk niveau te ondersteunen. in principe geschikt te zijn voor de registratie van gegevens in de gehele maatschappelijke dienstverlening. de ontwikkelingen rond het Servicepunt Welzijnsinformatie en de eerstelijns GGZ te ondersteunen.
2 Uitgangspunten nieuw informatiemodel De kosten voor instellingen zijn in balans met de winst van de wijzigingen kwaliteit van de lokale en landelijke informatievoorziening. Vanuit het Pluspakket AMW ontvangen de instellingen voldoende begeleiding bij de implementatie van het gewijzigde Informatiemodel.
2 Uitgangspunten nieuw informatiemodel Er komen conversietabellen voor de gewijzigde codetabellen. VNG wordt betrokken bij de implementatie van het vernieuwde informatiemodel.
3 De belangrijkste wijzigingen op een rij Let op: straks meer in detail!! Wijzigingen in codetabellen Loslaten procesmodel aanmelding–intake–hulpverlening Nieuw: casus (versus dossier) Korte contacten “verdwijnen” als los item
3 De belangrijkste wijzigingen op een rij Verbreding werksoorten Outreachende hulpverlening is opgenomen Nieuw datamodel voor Madimonitor
4 De winst van het nieuwe model Betere afspiegeling van MW/ maatschappelijke dienstverlening in Nederland Basis voor actuele (landelijke en lokale) informatie Goede aansluiting bij de huidige praktijk Speelt in op lopende ontwikkelingen Voor de hulp- of dienstverlener op de werkvloer verandert er weinig!
5 Planning Ingangsdatum 1 januari 2008 instellingen worden geacht uiterlijk per 1 april volgens het nieuwe model te werken Communicatie: Informatiebijeenkomsten Boekje (uitgebreide en korte versie) Individuele ondersteuning indien gewenst bij implementatie.