25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Hoestemtpeelenmaas.nl Waarom kiezers stemmen of thuisblijven en wat lokale politici daaraan kunnen doen Onderzoek van de Rekenkamercommissie Peel en Maas.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Jongeren over politiek
FRIESE HOUTWALLEN SEM: SOCIALE MONITORING Lectoraat in Service Studies: duurzaam gedrag 7/9/20141 |
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Opti-Alert Jos Post en Clemon Tonnaer 20 mei 2014 Enhancing the efficiency of alerting systems through personalized, culturally sensitive multi-channel.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
Welkom bij de tussentijdse presentatie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Wil Weg Dagen – 14 februari Voorlichting over studie en stage in het buitenland International Office.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
Spindoctoring in politiek Den Haag
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Computerverslaving.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.
Berichten uit Groningen Kenniskring OOG Apeldoorn, 16 september 2013.
JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
19/09/2014 1Kras Jeugdwerk K RAS J EUGDWERK IN SAMENWERKING MET DE C EL D IVERSITEIT VAN DE A NTWERPSE P OLITIE Hoe werken we samen met de Antwerpse Politie.
Maatschappijwetenschappen
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Via Informatica INTERNET Fiche 3: zoeken overzicht.
Is de vereniging auti-proof?
Kwantitatief onderzoek
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Media en de massa.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Lezen les 3.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Social media presentatie
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Compulsief internetgebruik
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Aantrekkelijke politiek? Jongeren en popularisering van politiek
Digitale media Rotterdam, 00 januari 2007 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding digitale media Rotterdam, 00 januari 2007.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
CBS als kennispartner Digitale dagen Welkom bij de laatste digitale dag 2.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Platform primair voor deelnemers aan het leafs-project.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Leerlingen en social media
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Denkbeelden van jongeren over democratie
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Open Access Waarde van onderzoek voor het MKB
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Transcript van de presentatie:

25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels

Media en de wereld Media blijft voor velen ‘venster’ op de wereld –Nieuws & Actua programma’s –Documentaires & Reisprogramma’s –Reality TV Toast Kannibaal Algemeen gekenmerkt door ‘bias’ –Stereotypering van problematieken –Opzoeken van het sensationele –Onderbelichting van ontwikkelingslanden PULSE 25/09/2014 | pag. 2

Berichtgeving buitenland Belangrijke tendensen –Steeds minder berichtgeving over buitenland –Vooral gericht op belangrijkste ‘buren’ Geopolitieke en culturele proximiteit –Berichten worden korten en minder diepgaand –Minder aandacht ontwikkelingsproblematiek Recente studie Vlaams Vredesinstituut –Bevestigt tendensen voor VRT en VTM nieuws –Crisis geschreven pers doet ergste vrezen PULSE 25/09/2014 | pag. 3

Internet als alternatief Internet unieke karakteristieken –Interactieve ongemedieerde communicatie –Geen schaarste van kanalen: On demand, asymmetrisch Potentieel alternatief kanaal –Verspreiden gespecialiseerde informatie Scholen, ontwikkelingseducatie, etc. –Discussie met geïnteresseerde groepen Direct contact met de burger –Relatief weinig gebruikt en ontgonnen NGOs en Donoren –Weinig geweten over relatie internet & draagvlak PULSE 25/09/2014 | pag. 4

Internet en jongeren Internet vooral belangrijk voor jongeren –Mediaconsumptie verandert drastisch Weg van lineaire media = gestuurde selectie Naar interactieve media = volledige zelfselectie Internet bron info ontwikkelingsprobematiek –UK jarigen vierde belangrijkste bron –1) televisie, 2) kranten, 3) lesse op school –Jongeren geven aan meer info te willen –Surfen/zappen weg van dit soort van thema’s PULSE 25/09/2014 | pag. 5

Internet en jongeren Internet vooral belangrijk voor jongeren –Mediaconsumptie verandert drastisch Weg van lineaire media = gestuurde selectie Naar interactieve media = volledige zelfselectie Internet bron info ontwikkelingsprobematiek –UK jarigen vierde belangrijkste bron –1) televisie, 2) kranten, 3) lesse op school –Jongeren geven aan meer info te willen –Surfen/zappen weg van dit soort van thema’s PULSE 25/09/2014 | pag. 6

PULSE Relatie Internet & Draagvlak –Spefiek aandachtspunt binnen O*platform –Studies over Media, Informatie en Telecommunicatie Binnen onderzoek –Internet niet gezien als alleenstaand –Maakt deel uit van een mediasysteem Link tussen televisie en internetgebruik Link tussen school en internetgebruik Link tussen sociale omgeving en internetgebruik –Inzichten belangrijk voor communicatiestrategie PULSE 25/09/2014 | pag. 7

Onderzoeksplan Literatuur sociaal engagement en Internet –Nauwelijks iets geschreven over Internet en draagvlak –Wel veel informatie over politieke/burger participatie –Inzicht in nieuwe communicatiepatronene jongeren Vergelijkend internationaal onderzoek –Gebruik digitale kanalen voor draagvlakversterking –Mogelijkheden, problemen, good practice –Hoe integreren in mediamix = linken met andere media De Vlaamse jongeren –Inzichten en hypothesen empirisch getoetst –Focusgroepen, diepte-interviews en beperkte survey PULSE 25/09/2014 | pag. 8

Discussie Algemene vragen en opmerkingen? Probleemstelling? –In welke mate relevant –Welke deelvragen zijn belangrijk voor de sector? –Welke eindresultaten verwachten jullie? –Ervaring met Internet in de sector? –Welke specifieke acties ondernomen naar jongeren? –Wat zijn succesvolle initiatieven in België/buitenland? Methode –Opmerking over gevolgde methode? PULSE 25/09/2014 | pag. 9