Centraal Examen 2012-2013 De Republiek in een tijd van vorsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tijd van Regenten en vorsten
Advertisements

De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Naar een constitutionele en parlementaire monarchie in Engeland (1485-ca.1750) (2) Historia 4, p
1.5 Vorsten in Europa Republiek De Nederlanden waren een republiek: - De macht lag bij de Staten Generaal - Opvolgers werden gekozen. Monarchie Frankrijk,
Hoofdstuk 4.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2: 1555 – 1588 De Nederlandse Opstand
De Republiek in een tijd van vorsten De Republiek verliest haar voorsprong § 4.3.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
4. PERIODE De Republiek ontstaat als internationaal erkende staat
4.1 De opkomst van Engeland en Frankrijk. 1. Frankrijk / Politiek  Lodewijk XIV - Al zeer jong op de troon - Absolute monarch.
4.3 Stadhouder-koning Willem III
4.2 Het Eerste stadhouderloze tijdperk
3.1 Burgeroorlog in Engeland, godsdienstvrede in Frankrijk.
Onder de jonge Edward VI had de Anglicaanse kerk een protestante leer gekregen Het protestantisme was in Engeland gered door de ondergang van de Spaanse.
De Republiek in een tijd van vorstenH4.3 Stadhouder-koning Willem III Karel II was familie van Lodewijk XIV en wilde ook een absolute koning worden Hij.
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.1.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.3.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.3.
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
INTERNATIONALE POLITIEK VAN DE REPUBLIEK Woord & Beeld bij 3.2.
Absolutisme.
Politieke bloei.
Lodewijks oorlogen.
Tijd van Pruiken en Revoluties
De Republiek in een tijd van vorsten. Tijdafbakening Beginpunt 1477 Begin Habsburgse overheersing van de Nederlanden Eindpunt 1702 Begin 2 de Stadhouderloze.
Hoe heette Nederland? Republiek der Verenigde Provinciën
H5 De Republiek in de Zilveren Eeuw
3.2 Internationale politiek;Spanje
De economie in de Zilveren Eeuw
De tweede helft van de 17e eeuw
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
In de 17de eeuw werd Frankrijk langzaam het machtigste land van Europa
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
De Republiek in een tijd van vorsten
Dankzij de welvaart van de Republiek konden de Gewesten ook steeds meer een vuist maken tegen Spanje. Ook zat het mee dat de Spanjaard op meerdere fronten.
Bestuur in andere landen
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
VROEG MODERNE TIJD De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de nederlandse republiek.
Wetenschappelijke revolutie
De Opstand Les 3: De Opstand & het ontstaan van de Republiek
De democratische revolutie in de Republiek
1572 Alva begint oorlog tegen opstandige gewesten
Republiek in de Gouden eeuw
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Bestuur Europa 18 e eeuw. Frankrijk 18 e eeuw Welke drie standen waren er in Frankrijk in de 18 e eeuw? Hoe zie je deze standen vertegenwoordigd op de.
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
Regenten en vorsten H6.2 HET BESTUUR VAN DE REPUBLIEK.
Stad in Storm Een kijkje achter de schermen. Het verhaal Het verhaal speelt zich af tussen 1672 en 1674 in Utrecht. De Republiek der Zeven Verenigde Provinciën.
H7 Pruiken en revoluties§7.2 Het ancien régime Wat moet je weten aan het einde van de les? -Hoe Frankrijk er politieke en economisch voorstond in de 18.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Machthebbers in Europa
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Regenten en vorsten 2.2 De Gouden Eeuw
H7.1 Absolutisme in de rest van Europa
HET STREVEN VAN VORSTEN NAAR ABSOLUTE MACHT
Regenten en vorsten Hoofdstuk 3 Par. 1,2,3,5.
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Gouden Eeuw V5.
§6.2 Nederland en Europa In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

Centraal Examen De Republiek in een tijd van vorsten

 Bas van Rooijen Dorenweerd College in Doorwerth Afgestudeerd op geschiedenis Nederlands-Indië Auteur Sfinx en Geschiedenis Werkplaats Medeoprichter SGSE / AHD  Mysterie / Levenslijn / Levende grafiek / Chronologie Primaire bronnen als basis

‘Een uitdagende leerlingactiviteit waarbij er een probleem/vraag moet worden opgelost.’ Cognitief/vakinhoudelijk actief en gericht probleem oplossen  Koppeling tussen kennis en vaardigheden

 Leerlingen leren identificeren, classificeren, ordenen en te relateren;  Leerlingen leren argumenteren en redeneren;  Doet beroep op algemene vaardigheden: luisteren, begrijpend lezen, onderzoeken en inleven;  Maakt gebruik van verschillende leerstijlen: denker en doener.

 Komt terug in de stofomschrijving.  Leent zich goed voor de werkvorm: veel primaire bronnen, die ook nog eens verschillend geïnterpreteerd kunnen worden.  Het boek History in Quotations, vol met primaire bronnen.  Onderwerp waar straks veel aandacht voor is.  Vrede van Utrecht (300 jaar in 2013)

 Periode 4:  1 e stadhouderloze tijdperk. ▪ Regenten en raadpensionaris  Rampjaar: terugkeer stadhouder (Willem III).  Frankrijk onder Lodewijk XIV (1661).  Engeland: burgeroorlog, Cromwell, Restauratie, Stuarts, Glorious Revolution.  Personele Unie tussen Republiek en Engeland. ▪ De dood van Willem III in  2 e stadhouderloze tijdperk (?)

 Start: Opdrachtenblad 1 en/of 2 uitdelen of leerlingen ‘gewoon’ laten beginnen.(15 min.)  Tussenbespreking 1: Wat doen jullie? Hoe zijn de verschillende groepjes bezig?  Leerlingen werken nu meer gericht verder (ca. 15 min).  Tussenbespreking 2: De selectiecriteria van de leerlingen worden gekoppeld aan de eindopdracht.  Leerlingen werken weer verder en komen tot een antwoord en vullen het opdrachtenblad in. (max. 15 min.)

 Leerlingen kunnen het antwoord ook thuis verder in de groepen uitwerken en later inleveren.  De bronnen gebruiken voor alleen het beantwoorden van het vragenblad.  Zelf vragen laten maken bij de bronnen of voor de toets (?)  Bronnen gebruiken voor uit te delen in de les als examentraining. (extra bronnen toegevoegd!)

 De Republiek:  Daar de Staten van Holland en Zeeland het stadhouderschap erfelijk hadden verklaard voor de nakomelingen van Willem III, en deze kinderloos overleed, werd besloten af te zien van benoeming van een opvolger.  Engeland:  Queen Anne (dochter Jacobus II) als opvolger van Willem III.  Spaanse successieoorlog eindigt met de Vrede van Utrecht (1713)