Communicatie in organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Leiderschap.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
The managment of innovation
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Technology and organization Joan Woodward
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Faculteit Sociale Wetenschappen
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Communicatieproces .
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
Macht, controle en hiërarchie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Deel 2 Individu.
Wat is een communicatieplan?
Gedrag in organisaties, 10e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Gedrag in organisaties, 10e editie
BLOK3 VAN ‘’PSYCHOLOGIE’ NAAR ‘SOCIALE PSYCHOLOGIE:
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Strategische communciatie in organisaties
Is de vereniging auti-proof?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Leidinggeven H5 Communiceren Logistiek teamleider.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Miriam, Aniek, Jorel, Elja, Wieke, Leergroep 1. Klassiek  Opkomst industrialisatie  Organisatie al machine  Fayol, Taylor, Weber Human Relations 
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Klassieke opvattingen over organisaties
H2 Organisatiestructuur
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
Personeel en organisatie
Personeelsmanagement
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Informatica Presentatie Organisatievormen
Management en leidinggeven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie & Personeel
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Diversity policy in the perception of diversity managers.
Les 1 Rechtsstaat paragraaf 1. Indeling hoofdstuk Paragraaf 1,2 en 3 beginselen Paragraaf 4,5,6 en 7 praktijk.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Gedrag in organisaties, 9e editie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Introductie Engaging Dynamics
De teamleider is een duizendpoot
Leidinggeven Communicatie.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Organisatiestructuur
Hoofdstuk 5 Communiceren
PMC Graduation. 2 Communicatie Hoe communiceren met kwaliteit  Verbale  Herhalen  Sandwich-techniek  Luisteren  Ondervragen  Empathie  Structuur.
Transcript van de presentatie:

Communicatie in organisaties Een perspectief vanuit twee wetenschappelijke benaderingen. Laura Brink - 3632512

Klassieke benadering Kenmerken Communicatie vindt verticaal plaats Communicatie gaat ‘benedenwaarts’ binnen een organisatie in de vorm van orders, regels en richtlijnen Communicatie is beperkt tot taak gerelateerde zaken Communicatie is vaak zeer formeel, zowel verbaal als non-verbaal

Human Resource Management Kenmerken Communicatie wordt niet alleen voor taak gerelateerde doeleinden gebruikt, maar ook voor sociale en innovatieve. Communicatie vindt zowel horizontaal als verticaal plaats Veel vormen van communicatie; vooral face-to-face wordt als belangrijk gezien Communicatie is informeel Communicatie gaat twee kanten op, niet alleen benedenwaarts zoals bij de klassieke theorie

Klassieke benadering Invloed organisatiestructuur op communicatie Grote mate van hiërarchie leidt tot formaliteit Verticale hiërarchie leidt tot verticale communicatie Elke werknemer heeft een strikt takenpakket wat leidt tot beperkte informatie bij communicatie Hiërarchie en structuur leidt tot ‘benedenwaartse’ communicatie

Human Resource Management Invloed organisatiestructuur op communicatie Mens heeft meerdere behoeften; meer vormen van communicatie waaronder sociaal Niet alleen verticale maar ook horizontale structuur brengt horizontale communicatie met zich mee Door het verbreken van de hiërarchie tussen managers en werknemers is de communicatie informeel en ontstaan er meer vormen van communicatie (face-to-face).