Communicatie in organisaties Een perspectief vanuit twee wetenschappelijke benaderingen. Laura Brink - 3632512
Klassieke benadering Kenmerken Communicatie vindt verticaal plaats Communicatie gaat ‘benedenwaarts’ binnen een organisatie in de vorm van orders, regels en richtlijnen Communicatie is beperkt tot taak gerelateerde zaken Communicatie is vaak zeer formeel, zowel verbaal als non-verbaal
Human Resource Management Kenmerken Communicatie wordt niet alleen voor taak gerelateerde doeleinden gebruikt, maar ook voor sociale en innovatieve. Communicatie vindt zowel horizontaal als verticaal plaats Veel vormen van communicatie; vooral face-to-face wordt als belangrijk gezien Communicatie is informeel Communicatie gaat twee kanten op, niet alleen benedenwaarts zoals bij de klassieke theorie
Klassieke benadering Invloed organisatiestructuur op communicatie Grote mate van hiërarchie leidt tot formaliteit Verticale hiërarchie leidt tot verticale communicatie Elke werknemer heeft een strikt takenpakket wat leidt tot beperkte informatie bij communicatie Hiërarchie en structuur leidt tot ‘benedenwaartse’ communicatie
Human Resource Management Invloed organisatiestructuur op communicatie Mens heeft meerdere behoeften; meer vormen van communicatie waaronder sociaal Niet alleen verticale maar ook horizontale structuur brengt horizontale communicatie met zich mee Door het verbreken van de hiërarchie tussen managers en werknemers is de communicatie informeel en ontstaan er meer vormen van communicatie (face-to-face).