Communicatie Silke en Mireille.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Welkom op de Informatieavond over Cyberpesten
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Pubers online een thema avond over pubers en de digitale wereld...
Social Media Presentatie verzorgd door de ouderraad,
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Wegwijs in social media land
Veilig internet Mediawijsheid
Enquete over internet Sint Bavo school Haarlem Getoonde cijfers zijn percentages Groepen 4 en 5 zijn gemiddeld gewogen.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Jongeren, internet en seksualiteit
Themabijeenkomst Pesten
Kinderen online.

SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Sociale media op school
Kinderen vinden internet geweldig!
Opvoeden van drukke kinderen
Enquête.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
2. Communiceren met pubers
Voorlichting Internet klas 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Grip op IT.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Communicatie op internet
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
VEILIG INTERNETTEN.
Alcohol, roken en opvoeding
Mijn kind wordt een puber…wat nu
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond pesten Welkom
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Social media Van: Niene, Juliette, Bram, Niels en Mathijs.
Mediawijsheid competentie:
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Social Media.
Mediawijsheid competentie:
Sociale media.
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Pubers en sociale media
8.5 Hersenen veranderen HAVO/ VWO.
Doelgroepen Adolescentie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Communicatie Silke en Mireille

Programma Puberbrein Social Media Cyberpesten Cyberflirten Evaluatie Opdracht Cyberpesten Cyberflirten Evaluatie

Het Puberbrein

Fase I: Vroege adolescenten (10 – 14 jaar) Fase II : Midden adolescenten (14 – 16 jaar) Fase III : Late adolescenten ( 16 – 22 jaar)

Pubergedrag Geen helikopterview Ratio op achterstand Heftige emoties Kicks

Oorzaak Het verstandelijke gebied van de hersenen werkt nog niet goed samen met emotionele gebied.

Voordelen Creatieve opdrachten uitvoeren Lossen snel problemen op, omdat ze geen rem hebben Onafhankelijkheid Flexibiliteit in hersenen

Reorganisatie Uitlopers van zenuwcellen in het voorste gedeelte (de prefrontale schors) groeien en maken een overmaat aan verbindingen. organiseren plannen beslissen

Onderzoek Linda van Ij…

Conclusie De hersenen van jongeren zijn extra gevoelig voor beloningen.

Pubers & Onderwijs Afstand leraar en leerlingen groot De leraren moesten de stof overbrengen

Tegenwoordig Activerende didactiek Zelfstandigheid Massaproductie naar maatwerk Stampen en herhaling

Tips Bied structuur en regels Elke individuele leerling Straal passie voor je vak uit Geef complimentjes

Social Media Online platvormen met minimale tussenkomst van een professionele redactie

Social Media Inhoud zelf bepalen Interactie Dialoog Virtuele aanwezigheid: ‘Wat ben je aan het doen?’ ‘Wat gebeurd er?’

Facebook 1 biljoen gebruikers +/- 6 miljoen Nederlanders 2004 opgezet (voor Harvard studenten) 2006 geheel openbaar Minnimum leeftijd: 13

Hyves Nederlands 9,8 miljoen profielen 5 miljoen bezoekers per maand Sinds 2004 Jonger dan 16? -> toestemming ouders

Waarom? In contact blijven met oude vrienden Interactie met huidige vrienden Belevenissen delen Plannen van feestjes Flirten!

Social Media zeer belangrijk voor pubers Ontwikkelingsfase + veel verandering Eigen identiteit Peer group Social status Relaties worden intenser Groep vrienden wordt groter

Delen van belevenissen Sociale status Groepsidentiteit Nieuwe verbintenissen Continue verdiepen en definiëren van eigen identiteit -> experimenteren

Verschil SM en Realiteit Social Media niet zo intens als face-to-face Geen visuele en auditieve communicatie Geen echte naam nodig – geen gezicht

Gevolg voor puber: Veel zelfonthulling (vooral bij jongeren) Makkelijker contact maken Scheiding online/offline -> weg Puber alleen maar bezig met Social Media!

Cyberpesten

Wat is cyberpesten? Cyberpesten is als een of meer kinderen vaak vervelende of gemene dingen doen tegen een ander kind met de computer of mobiele telefoon, op internet of sms.

Voorbeelden Iemand uitschelden, bedreigen of belachelijk maken per e-mail, op MSN, via de chat of per sms. Foto’s van iemand anders op internet zetten. Iemand opzettelijk een virus versturen of iemand hacken.  Iemand pesten of in elkaar slaan, filmen en dan op Youtube zetten Iemand uitschelden op zijn of haar Hyves of een ‘nep-hyves’ van iemand aanmaken.

Kenmerk Vaak anoniem Vaak ernstiger Niet terug te draaien Veel impact

Onderzoek 20 procent slachtoffer cyberpesten 16 procent geeft aan zelf te pesten

Waarom?

Leraren Toon interesse in wat kinderen doen op internet Spreek regels af over hoe je met elkaar omgaat op internet Laat kinderen een les geven over online pesten

Cyberflirten

Flirten en Social Media Intentie Echte partner Puur online flirting

Verschil met face-to-face Geen fysieke aantrekkingskracht Mist groot deel van communicatie Alleen woorden!

Voordelen Awijzing minder heftig In prettige omgeving

Onderzoek: Flirt initiatief Flirt gedrag Redenen voor flirten online Flirten in conversaties Verder: Hoe vaak/lang op internet? Hoe vaak/lang op FB? Leeftijd Relatie status (ook realiteit!)

TEST http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=119544

Bespreken resultaten