Nieuwe treindienst* stelt Waasland teleur * vanaf 10 december 2006 BTTB vzw Regionaal Forum 1 december 2006
1. Dienstregeling NMBS 10 december 2006 Aanpassing treindienst : elk jaar begin december in Europa Sinds mei ‘98 grote werven : hinderpaal bij opzetten wervende streektreindienst Op 10 dec. ‘06 treindienst slechter in het Waasland: net nu de werven bijna ten einde lopen De Vlaamse hoofdspoorlijn gaat erop achteruit. Slechte aansluitingen: 20 tot 40 minuten overstaptijd Lang oponthoud onderweg : productiemiddelen onderbenut Regionale verplaatsingsbehoeften: miskend door NMBS Hoe erg is dit allemaal ? 1.Treindienst 2007 in kaart en in patroontijden (2 dia’s) 2.Zoom op knelpunten (3 dia’s) 3.Toetsing treindienst (4 dia’s) 4.Vergelijking regionale regiostations (1 dia)
Treindienst 2007 in kaart (werkdagen, 10 dec. ’06 – 8 dec. ’07)
Treindienst 2007 in patroontijden
Antwerpen-Zuid – Sint-Niklaas: interval 10’ en 50’ Antwerpen – Gent: interval 20’ en 40’ Aansluiting in Lokeren naar Gent : uit Belsele, Sinaai 31’ uit Dendermonde, Zele 20’ Mechelen – St-Niklaas blijft vertragingsgevoelig St-Niklaas – Brussel: traagste IC van het land. Oponthoud in Dendermonde voortaan 14’ Zoom op knelpunten (1)
Zwijndrecht, Beveren en Waaslandhaven blijven slecht verbonden Stadsrand en Haven Gent blijven slecht verbonden Bockstael en metrolijn 6 (2007): geen link met stadsrand Economische corridor Mechelen – Sint-Niklaas: miskend Zuidrand Antwerpen blijft slecht verbonden Zoom op knelpunten (2)
Zoom op knelpunten : weekeinde Gent – Antwerpen: nog slechtere volgtijd tussen IC-treinen 17’ / 43’ IC-L Brussel – Sint-Niklaas afgeschaft tussen Lokeren en Sint-Niklaas: vaker overstappen in Lokeren en ‘aansluitingen’ met te ruime overstaptijden De IR-a Leuven-Sint-Niklaas slechts tot Lokeren doorgetrokken, want rechtstreeks vanuit Klein-Brabant en Waasland naar Gent zou te mooi zijn. Hierdoor wordt Lokeren een ‘centraal station’ met meer treinen die er eindigen, ten koste van Sint-Niklaas… Antwerpen Zuidrand blijft zeker in het weekend slecht verbonden met Waasland en Oost-Vlaanderen, te weinig treinen stoppen in Antwerpen Zuid. Stoptrein Antwerpen – Sint-Niklaas om de twee uur, met 16’ aansluiting naar Gent, verkoopt niet goed, waardoor stoptreinen bijna leeg blijven rijden. Zoom op economische knelpunten Hoeveel lege treinritten blijven er dagelijks in het Waasland rijden ? IC Brussel – Sint-Niklaas (werkdagen), vertragingsgevoelig : 1) Dendermonde wachten op aansluiting uit Wetteren en Mechelen en 2) kan te Lokeren niet op lijn 59 invoegen omdat trein Antwerpen – Oostende hem hindert. Waarom is er geen promotionele campagne omtrent het productengamma?
Toetsing treindienst 10 december 2006 En hoe geraak ik vlot terug ? Hoe geraak ik* vlot en op tijd vanuit Sint-Niklaas Beveren Lokeren Temse of Zele ? 1.Antwerpen, Bouwcentrum 2.Antwerpen, De Lijn Grote Hondstraat 3.Antwerpen, Opera 1.Gent, Radio 2 2.Gent, Provinciebestuur, 3.Gent-Oostakker, Volvo Truck 4.Brussel, Koning Boudewijnstadion 5.Brussel, Natuurhistorisch Museum 6.Brussel, Brussels-Airport 7.Bornem, Ziekenhuis, 8.Mechelen, Natuurpunt 9.Leuven, Groep T. * Dagelijks gestelde vragen bij de in totaal inwoners uit en de vele bezoekers van deze steden. in
Toetsing vanuit de vervoersketen Snelheid ? Overstap ? Frequentie ? De hele vervoersketen ?
Toetsing op interregionaal niveau
Toetsing op regionaal niveau
Vergelijking regionale stations 217 / > Antwerpen / 1 > Sint-NiklaasBeveren 40 / > St-Niklaas / 1 > Puurs / 2 AntwerpenAntwerpen-Z. 265 / > Lokeren / 1 > BrusselZele 454 / > Brugge / 2 > GentAalter 653 / > Gent / 2 > Aalst / 2 > MechelenWetteren 588 / > Kortrijk / 1 > De Panne / 2 > GentDeinze 1330 / > St-Niklaas / 2 > Gent / 1 BrusselLokeren 954 / > Brussel / 2 > Gent / 2 > Mechelen > 1 St-NiklaasDendermonde 136 / > St-Niklaas / 1 MechelenTemse 3 > Antwerpen / 3 > Lokeren / 1 > Mechelen Aantal treinen type IC, IR en L per uur per richting (werkdag) 2617 / St-Niklaas Gem. instappers 2001 – 2003 werkdag en zat. / zon. Station rood = Hoofdstation groen = Regiostation geel = id. geen knoopp. Bronnen : Spoorboekje 2006 en Reizigerstellingen 2004