Flight Simulator werkgroep Groningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Inloggen in de VREG databank
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
Garmin GPSmap 60CSx Belangrijkste bladzijden Enkele begrippen Map Source.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Noeste arbeid van de KLM764 va
Uitleg installatie SAM Broadcaster v3 en v4 met de MySQL database
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
Wat verbruikt een vliegtuig?
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Door Ines Demaré & Ann-Sophie Dewilde
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/22 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
De Flight Management Computer Vervolg FMC
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
om deze presentatie uit te voeren
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
VIJEO DESIGNER.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Extra vragen voor Havo 3 WB
Lineaire functies Lineaire functie
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Vakantieregels instellen
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
User management voor ondernemingen en organisaties
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
1x5= 2x5= 3x5= 4x5= 5x5= Om te controleren: Ga met je muiswijzer over de som tot het een handje wordt. Klik dan en je ziet het goede antwoord! 6x5= 7x5=
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Werkgroep Flight Simulator Groningen.  Volledig geautomatiseerde vlucht systeem. De Flight Management Computer (FMC) is wellicht het bekendste onderdeel.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Marokko Adventure 2011 ONZE DOELSTELLING:
23 september 2014 Niels Vanmarcke
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
Handleiding ClassDojo
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
Klikdemo: CRM registreren acties Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je bij een werkgever acties kunt registreren,
- Telefoon - Kopiëren - Faxen - Printen - Scannen.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Hoe gebruik ik easy transfer?. Als je een nieuwe pc hebt gekocht, kun je met Windows Easy Transfer je bestanden, , foto's en instellingen overzetten.
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
Haco Euromaster afkantbank Het invoeren van de tekening van de voet van de zonnewijzer in de besturing van de machine. Kijk naar de volgende dia voor.
FMC Wat is het, wat kan je ermee?
Transcript van de presentatie:

Flight Simulator werkgroep Groningen FMS – FMC - CDU Flight Simulator werkgroep Groningen

Flight Management System Volledig geautomatiseerde vlucht systeem. De Flight Management Computer (FMC) is wellicht het bekendste onderdeel De FMC verwerkt o.a. Luchtgegevens (windsnelheid en richting), Gewicht en Balans, IRS, Autothrottle (vergelijkbaar met de Cruise Control in de auto), ILS, VOR en meer. Wij gebruiken de Control Display Unit (CDU) voor invoer van gegevens in de FMC

De Route die we gaan invoeren Route generator for PC flight simulation use - NOT FOR REAL WORLD NAVIGATION (C)2005-2007 ASA srl - Italy -------------------------------------------------------------------------------- Computed route from AMSTERDAM/SCHIPHOL (EHAM, EH) to PARIS CHARLES DE GAULLE (LFPG, LF): 8 fixes, 224.7 nautical miles Cruise altitude between FL330 and FL330 EHAM (0.0nm) -SID-> WOODY (56.2nm) -UN872-> NIK (72.1nm) -UY131-> BARTU (81.9nm) -UY131-> LERVO (92.1nm) -UY131-> NILEM (124.3nm) -UY131-> MOPIL (133.3nm) -STAR-> LFPG (224.7nm) Details: ID FREQ TRK DIST Coords Name/Remarks EHAM 0 0 N52°18'29.00" E004°45'51.00" AMSTERDAM/SCHIPHOL WOODY 199 56 N51°24'20.38" E004°21'59.33" WOODY NIK 117.4 208 16 N51°09'54.29" E004°11'02.18" NICKY BARTU 186 10 N51°00'10.95" E004°10'17.70" BARTU LERVO 186 10 N50°49'59.37" E004°09'31.40" LERVO NILEM 186 32 N50°17'48.00" E004°07'08.00" NILEM MOPIL 186 9 N50°08'52.00" E004°06'28.00" MOPIL LFPG 225 91 N49°00'35.09" E002°32'52.15" PARIS CHARLES DE GAULLE Tracks are magnetic, distances are in nautical miles. EHAM SID WOODY UN872 NIK UY131 MOPIL STAR LFPG [Op ASALINK kun je vele routes vinden, maar ze zijn niet altijd correct ] http://rfinder.asalink.net/free/

De Control Display Unit Vlucht programmeren Van – Naar Vertrek Route Aankomst (SID – ENROUTE - STAR) Gewicht ; Cruise & Flaps (Take Off Configuration)

Enkele begrippen: Scratch Pad, dit is de invoer regel van de CDU, alles wat je op het CDU toetsenbord intoetst komt op deze regel te voorschijn. Met een LSK Lx/Rx wordt dit vervolgens ingevoerd in de FMC LSK Lx / Rx, ofwel ‘Line Select Key’ Links / Rechts Zowel links als rechts van het CDU beeldscherm zijn 6 knoppen. Deze heten: ‘Line Select Key’ en zijn van boven naar beneden genummerd van 1 t/m 6. De knoppen links zijn LSK L1 t/m LSK L6 en rechts….LSK R1 t/m R6. De LSK’s worden gebruikt om – iets te selecteren  of iets in de CDU in te voeren wat je op het Scratch Pad geplaatst hebt. Functietoetsen, voor menu en pagina keuze

Eerste scherm van de CDU We kiezen de FMC (met knop LSK L1) We gaan een vlucht van Amsterdam naar Parijs invoeren.

Hierop kom je ‘binnen’ (basisgegevens van het vliegtuig en de FMC data-base) Ident Display Model met Type Motoren AIRAC, welke periode DRAG, correctie OP PROGRAM met DATA PMDG Hierna volgt invoer van de verschillende menu’s Bij LSK R6 in dit IDENT Display zie je POS INIT, als je de knop R6 met je muis indrukt ga je naar het POS INIT Menu. Daar voer je in op welk vliegveld je kist staat

2 1 3 Voer in met betreffende knop Komt in SCRATCH PAD INVOER VIA DIT TOETSENBORD, met de muis

FUNCTIETOETS voor VERTREK en AANKOMST PROCEDURES MENU Bestemming via Scratch Pad en met LSK R1 Procedure namen in het engels Departure (SID+RWY) = Vertrek Arrival (STAR+RWY) = Aankomst

Overzicht alle vertrek procedures en Runways op Schiphol (EHAM) (14 pagina’s) Geselecteerde SID en Runway TIP: Selecteer daarna de Departure met: NEXT PAGE en LSK Lx. Selecteer eerst de Runway met: NEXT PAGE en LSK Rx

Ga naar het Route Menu (RTE-FunctieToets) Vervolgens NEXT PAGE Het begin, de DEPARTURE is al ingevoerd. Hierna kan de vlucht (vanaf LEKKO) ingevoerd worden, via SCRATCH PAD en LSK L of R x

WOODY is de eerste waypoint na de SID op de route, bij invoer Waypoint met LSK Rx wordt bij VIA (links) DIRECT ingevuld door de CDU Maar…….er zijn meer WOODY waypoints in de FMC database, er volgt nu een lijst waaruit je het juiste WOODY kiest

Hier het resultaat, na LEKKO ga je DIRECT naar WOODY Vanaf WOODY volg je de hoge luchtweg UN872, invoer via Scratch Pad en met LSK L3 komt het in VIA terecht.

Met de LSK R3 voer je NIK in, tot daar blijf je op High Altitude Airway UN872 Vervolgens breng je de andere airway (UY131) en waypoint (MOPIL) in

Vervolgens de Runway en STAR voor Parijs selecteren Terug naar RTE menu en op de knop EXEC drukken, de route wordt hiermee actief. Hierna met LSK R6 naar PERF INIT menu

In dit menu breng je enkele gegevens in en haal je ook enkele op, er zijn al twee zaken aangeleverd door andere FMS onderdelen aan de FMC. De ZFW ‘haal je op’ door op LSK L3 te drukken Bij RESERVES kun je 1 invullen, of de berekende hoeveelheid De COST INDEX kun je 35 invullen En 26000 voet als CRUISE hoogte in (CRZ ALT LSK R1)

In het THRUST LIMIT menu kun je aangeven met welke stuwkracht je de take off run gaat uitvoeren. Met als resultaat Vervolgens met LSK R6 naar het THRUST LIMIT menu (dit behandelen we nu niet omdat het niet noodzakelijk is de stuwkracht instellingen te wijzigen Ga met LSK R6 door naar het TAKE OFF menu

Gefeliciteerd, de route is ingevoerd, je kunt naar Parijs Voor de take off de 10 flaps-stand ( scratch pad en LSk L1) gebruiken. De FMC berekent de REFERENCE snelheden.Vervolgens deze met LSK R1 R2 en R3 bevestigen. Gefeliciteerd, de route is ingevoerd, je kunt naar Parijs Voordat je vertrekt zijn er nog enkele instellingen op het AFDS MCP moet doen (Autopilot Flight Director System Mode Control Panel) Maak eerst een SAVE van deze route, dan kun je deze de volgende keer opnieuw gebruiken

Ga naar RTE menu en druk vervolgens op: LSK L5 De route is nu gesaved De PERF INIT – THRUST – TAKEOFF worden NIET gesaved omdat het weer de volgende keer echt anders kan zijn.

De F/D en A/T knoppen omhoog en de getallen invullen Met F7 de Flaps op 10

Taxi naar baan 24 Line Up Push TOGA (schroefje tussen F/D en A/T op AFDS MCP) om de TAKE OFF Roll/Run te beginnen Op 50 voet kun je LNAV en 400 voet VNAV gebruiken, je dient dan wel A/P ENGAGE L-CMD in te drukken, daarna gaat de vlucht (bijna) vanzelf. De hoogte dien je zelf in te stellen. Zowel ‘omhoog’ als ‘omlaag’