Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Waar staan we voor met ons onderwijs?
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Omgaan met geschiedenis
H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Who dunnit?
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Racisme Tom Demeestere.
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Niet meer maar beter Over zelfbeperking in de risicomaatschappij Algemene module 3° Bachelor.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Stromingen en partijen
Door Annelien De Clercq
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Existentialisme – stap voor stap
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Interculturele communicatie
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Ethiek.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
M OGEN WE NOG MULTICULTUREEL DENKEN ? O VER DIVERSITEIT, SOCIALE COHESIE EN DE INTEGRATIE - ERKENNINGSPARADOX F RANCOIS L EVRAU EN P ATRICK L OOBUYCK 1.
Inleiding politieke stromingen
Diversiteit Kaoutar el Baghdadi 1 BASW B Informatievaardigheden.
Boekstaven 2009 De staat van het sociaal-cultureel volwassenenwerk in Vlaanderen Robbert Vanhuyse 1BASWc Academiejaar
Robert Maier Discours en culturele transformatie Robert Maier.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
§2: politieke stromingen en partijen:
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
SPOKEN UIT HET VERLEDEN ? OVER DE STRIJD TEGEN HET NIEUW FASCISME.
Radicalisering en de rol van de lokale setting
Radicaal, orthodox of extremist?
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Referentiekader rekenen. Uit: /
DAVID PINTO
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
World Understanding and Peace day
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Culturele diversiteit
Maatschappelijk vraagstuk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Posters voor in het geschiedenislokaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
In contact komen Persoonlijk contact
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
1/1/2019 Creatief gebruik van politieke concepten door historische Aziatische en Afrikaanse intellectuelen Founded in 1614 Pieter Boele van Hensbroek Faculteit.
STOP RACISME. SAMEN VOOR SOCIALE RECHTEN
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Interculturele Competenties / communicatie
Transcript van de presentatie:

Racisme Dylan Duck 1BaSW C

Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid 2.2 Deconstructie van het zelfbeeld 2.3 Universalisme en pluralisme 2.4 Tegen een gebruikte machtsrelatie, voor gelijke rechten 3.Antiracisme: naar een actieve mentaliteitsverandering 3.1 Van onderop: sociaal-cultureel methodiek 3.2 Van bovenuit: antiracisme op de politieke agenda 4. Besluit

1 Inleiding Wanneer we racisme erkennen en zien hoe het werkt, kunnen we ons richten op het bestrijden ervan. Hoe racisme tegengaan? Waaraan dient ‘antiracisme’ te voldoen? Welke mentaliteitsveranderingen kunnen er gedaan worden?

2 Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor gelijkwaardigheid 2.2 Deconstructie van het zelfbeeld 2.3 Universalisme en plurarisme 2.4 Tegen een misbruikte machtsrelatie

2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor gelijkwaardigheid Racisme is een systeem binnen de maatschappij, geen individuele kwestie Homogeneïsme Gedeeld denkkader waarnaar men refereert om een bepaald gedrag te rechtvaardigen Antiracisme gaat dus in de eerste plaats over het ontkrachten van dit denkkader

2.2 Deconstructie van het zelfbeeld Heeft te maken met het zelfbeeld Identificatie is een belangrijke zaak Culturele superioriteit van het westen, een vanzelfsprekendheid die diepe historische wortels kent Het gaat om zelf-kritiek, het ‘zelf’ relativeren, via een bewustwording van de historische gegevenheid van de westerse denkkaders

2.3 Universalisme en pluralisme Gaat over groeprelaties Een ethisch principe dat onderscheid tussen groepen geen centrale plaats geeft, maar het universele van mensen benadrukt Verschillen tussen mensen krijgen binnen het universele denken een waardige en gelijkwaardige plaats Vertrekken vanuit dit denkkader zet het ‘ideale zelf’ in een breder daglicht

2.4 Tegen een misbruikte machtsrelatie, voor gelijke rechten Racisme kadert in sociale verhoudingen, het gaat om een concrete alledaagse werkelijkheid Racisme maakt een verschil op basis van afkomst Het racistische denkkader maakt dat het kenmerk van afkomst relevant is in sociale contexten, antiracisme maakt dit irrelevant

3 Antiracisme: naar een actieve mentaliteitsverandering 3.1 Van onderop: sociaal-cultureel methodiek 3.2 Van bovenuit: antiracisme op de politieke agenda

3.1 Van onderop: sociaal-cultureel methodiek Antiracisme is het doorbreken van het racistisch discours, door de fundamenten ervan te ontkrachten Dit kan allerlei talloze vormen aannemen Het is hierbij bovendien mogelijk om zich te richten tot ‘sleutelgroepen’ die zich precies bevinden waar racistische machtsrelaties kunnen bestaan Fundamentele aanpak mogelijk via educatie, door in te spelen op referentiekaders Daarbij staan een goede kennis van zaken en een professionele methodiek voorop

3.2 Van bovenuit: antiracisme op de politieke agenda Vooropgestelde doel van antiracisme is een mentaliteitsverandering op maatschappelijk niveau, het veranderen van een referentiekader ten aanzien van etnisch- culturele diversiteit Zoals gezegd is antiracistische actie, in welke vorm ook, in feite een politieke actie Racisme te erkennen als een machtsstructuur/systeem

4 besluit Antiracisme is een principiële kwestie Het gaat om een democratisch principe Elke antiracistische actie is daarom in feite een politieke actie Vooropgestelde doel van racismebestrijding is het bereiken van een grondige maatschappelijke mentaliteitsverandering Sociaal-cultureel werk kan een rol spelen in die mentaliteitsverandering, omdat het over goede methodieken beschikt om racisme ‘van onderop’ te bestrijden

The end Klik op de afbeelding om de powerpoint te herstarten