Wat verwacht de klant? 15e NCCC 31 maart 2011 Prof. dr. Gaby Odekerken-Schröder
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Even voorstellen… Gaby Odekerken Universiteit Maastricht Service Science Factory
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory design thinking co-creatie diensteninnovatie multidisciplinair wetenschappelijk praktijk gericht internationaal externe partners open innovatie staf en studenten
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Youp van ‘t Hek
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Problemen Kernprobleem Financieel probleem Bereikbaarheid
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Wijze van klagen / status vd klacht 20% stapt over…
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Emoties van de klager
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Waarom zijn klanten zo ontevreden? Weten we wat klanten willen? Klacht over klacht…
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory SERVQUAL Gap 1 Klantverwachtingen bepaald door: –Mond-tot-mond reclame –Persoonlijke behoefte –Eerdere ervaringen
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Journal of Marketing: service recovery 3 typen klanten Kim – relationeel Erik – vijandig Joyce – functioneel
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Kim - relationeel bereid te vergeven geeft zichzelf de schuld tolerant emotioneel
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Erik - vijandig niet bereid te vergeven cynisch skeptisch boos emotioneel agressief
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Joyce - functioneel ervaart ongemak homo economicus geïrriteerd rationeel
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Gap 3 en 4: dienstverlening - communicatie Medewerkers proberen in te spelen op signalen Krijgen vrijheid om passende oplossing te bieden Binnen vastgesteld budget
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Oplossing voor Kim Oprecht excuus
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Oplossing voor Erik Keuzemogelijkheid Controle
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Oplossing voor Joyce Gerechtigheid Compensatie
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Start bij de klager en niet bij de klacht Dit zal effect hebben op elk van de gaps!
Faculty of Economics and Business Administration Service Science Factory Meer info: