Fietsparkeren in Dordrecht anno 2012
Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen
Aanleiding Constatering dat niet alleen bij stations parkeren voor fietsers een probleem is Onduidelijkheid rond verantwoordelijkheden Wens om dit bespreekbaar te maken
Waarom Goede voorzieningen voorkomen diefstal Stralen uit dat de fietser welkom is Verhogen de kwaliteit van de buitenruimte
Werkwijze 4 leden hebben in het najaar van 2011 ruim 200 foto’s gemaakt op 75 locaties Gegevens uit landelijk onderzoek Fietsbalans2 zijn gebruikt Referentiemateriaal was Fietsparkeur
Fietsparkeur. Gemak plaatsen fiets Gemak vastmaken fiets Risico letsel passanten Risico beschadiging fiets Gemak kraken slot Mogelijkheid vernieling stalling Duurzaamheid
Design Design is toegevoegd als criterium, omdat ze een belangrijk onderdeel van het straatmeubilair is.
Geschiedenis Dordrecht Vanaf 1992 fietsbeleid (vooral rijdende fiets). Sinds 1998 wordt er geschreven over het plan om fiets- parkeerplannen te maken. Fietsdiefstalscan (2005) geeft aan dat kwaliteit van stallingen van belang is. In het laatste plan (2008) alleen aandacht voor het centrum.
Beoordeling Dordrecht
Totaal beoordelingen
Oordeel per voorziening
Aanbevelingen Regel stallingen in bestemmingsplan- procedures Neem bij elke vergunningaanvraag ook de kwaliteit van stallen in ogenschouw Daag ontwerpers uit om een Dordtse stalling te maken Stem handhaving en mobiliteitsbeleid op elkaar af
Uitdaging
Voor de fietsstad 2014 gaat het om het totaalbeeld. Obstakels versus het Welkomsgebaar
Dank voor de aandacht