CONTENT DARE SUMMERSCHOOL 2005 Titia van der Werf (ASC)
maandag middag sessie 14:00-14:30 Inventarisatie meegebrachte documenten (Martin Feijen, SURF) 14:30-16:00 Inleiding IR content (Titia van der Werf, ASC) –Achtergrond –Wetenschappelijk output Reguliere bestanden Gegevensbestanden (Peter Doorn, DANS) –Beleid/Strategie –Deponeren bij de KB (Mirella van der Velde, KB) –Discussie thema’s 16:00-17:00 Discussiegroepen (Martin Feijen, SURF)
Achtergrond Toenemend aantal “OAI-conformant repositories” met verschillende “content”: E-prints archives : Los Alamos (1991) Thesis archives: NDLTD (1994) Subject repositories: COGPRINTS Institutional repositories: SHERPA ( ) E-Journals archives: African Journals Online Learning materials: CWSpace
IR gevuld met “scientific output” Wat is scientific output? 1) Vastleggen van wetenschappelijke communicatie in opleidinginformeelformeel scripties work-in-progresspublicaties dissertaties working papers conference papers peer-reviewednon-peer-reviewed artikelenresearch reports Onderzoekers willen in principe alles in de IR, maar met duidelijke status aanduiding zodat onderscheid in kwaliteit mogelijk is op presentatieniveau.
IR gevuld met “scientific output” Publicatieproces Fase Work-ManuscriptPeer-reviewEindredactie/ Scannen in progressLayout OutputPaper Pre-printAuteursversieDefinitieveScan Scan =Versie<1998 ≥1998 Post-print Auteurs100%100%90%0%100%0% recht bij auteur In IRJAJAJANEEJANEE Onderzoekers willen het liefst de definitieve versie in de IR, zodat er éénduidig gerefereerd wordt naar hun werk.
IR gevuld met “scientific output” Wat is scientific output? 2) Data verzameling en ondersteunend materiaal BronnenmateriaalData setsIllustraties Foto’s Films Interviews Openbaar maken Niet openbaar maken als bewijsvoering samen met publicatieapart beschikbaarstellen Onderzoekers willen controle houden over hun onderzoekmateriaal. Zij willen niet alle dataverzamelingen in de IR. Openbaarmaking van interviews/films is niet altijd toegestaan. Bronnen en data bij voorkeur binnen context van onderzoek aanbieden.
IR gevuld met “scientific output” cursusmateriaal≠ scientific output Readers=> reprorechten regelen Diktaten Samenvattingen Presentaties Learning objects Etc. Docenten willen wel materiaal hergebruiken en samen delen. Ze willen niet cursusmateriaal openbaarmaken via de IR, wel toegankelijk stellen aan mede- docenten en studenten. Bij het materiaal moet aangegeven worden ‘expiry-date’ en ‘audience’.
METIS document typologie Annotation Article / Letter to editor Article in monograph or in proceedings Book (monograph) Book review Book editorial Collection Commission report or memorandum Conference lecture Conference report Contribution for newspaper or weekly magazine Dataset Dissertation Documentation for grant request Educational material Event External research report Inaugural lecture Interactive resource Internal report Newsletter Newspaper article Part of book or chapter of book Patent Physical resource Preprint Report for financing agency (grants) Research paper Service Set of images Software Sound Statistical report Still image (photo, video, movie) Student thesis Technical documentation Working material
Praktijk Voorbeelden: 1.Dissertatie (UL): Dissertatie (RUG): 3.Working paper (SOAS): 4.Working Paper (UvA): 5.Artikel uit tijdschrift (RUG): Gescande artikel in Verzamelbundel (RUG): Gescande artikel (RUG): / / 8.Scan (RUG): 9.Post-publication update (RUG): Let op hoe hetzelfde materiaalsoort verschillend opgenomen wordt in de IR (1 en 2), hoe delen van publicaties opgenomen zijn in de repository en hoe zij beschreven worden in de bibliotheekcatalogus (6). Zie hoe een publicatieonderdeel na publicatie in herziene vorm in de repository geplaatst wordt (9).
Beleid/Strategie Hoe ga je er mee om? Beleid zaken Zelfde publicatie bij meerdere uitgevers/meerdere IRs Auteur verhuist: verhuizen de publicaties mee? Eigen materiaal vs ‘extern’ materiaal ? Ook records zonder objecten? Overdracht van auteursrechten vs open access beleid van IR Welke bestandsformaten? (leesbaarheid nu en op de langere termijn) Metadata zaken Versiebeheer/status van de publicatie Hoe refereer je naar een publicatie in de IR? Eenheid van de publicatie: deelgeheel aanduiding Unieke identificatie (auteur, publicatie, organisatie-eenheid) Formele metadata op IR niveau en verrijking op diensten niveau Metadata op het niveau van de jump-off page
Discussie thema’s 1.Wie beslist wat er in de repository komt? Staat dit in relatie met de doelstelling van de IR? 2.Wat stop je in de repository? Wat kun je wel aan, wat niet? Wat zijn prioriteiten? 3.Ontvang je data verzamelingen van onderzoekers voor invoer in de IR? Zo ja: is de IR hier geschikt voor? 4.Waar vind je het materiaal terug (op diensten niveau)? En wat betekent dit voor aanbod/structurering van het materiaal op IR niveau?