CONTENT DARE SUMMERSCHOOL 2005 Titia van der Werf (ASC)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK:
Advertisements

12e Anet Gebruikersdag 3 december Universiteit Antwerpen
Ben jij klaar voor RDM-ondersteuning? Basistraining voor informatiespecialisten Bibliotheek – Project RDM Ondersteuning.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
Workshop Informatievaardigheden
Vlaamse mariene publicaties vrij beschikbaar op het web ? of ! Jan Haspeslagh Bibliothecaris VLIZ VUB (ANHC) 18 mei 2006 Brussel.
1 3TU.Datacentrum ’09 | 12 Jeroen Rombouts 1. Achtergrond… 2. Project 3TU.Datacentrum 3. Belang! This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike.
Het publiceren van onderzoeksdata Frits K. van Evert.
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Datamanagement- planning Bibliotheek – Project RDM Ondersteuning Basistraining voor informatiespecialisten.
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Repositorystructuur voor hogescholen
12 april 2005Workshop Auteursrechten en institutional repositories DARC-2 Workshop Inleiding over auteursrechten en institutionele repositories door Marijke.
Mediatheek R5. Faciliteiten en dienstverlening (1/2): de collectie Fysieke collectie: boeken en naslagwerken / tijdschriften / AVM / scripties Digitale.
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
19 oktober 2009 | 1 › UB / DB / Henk DruivenHenk Druiven Techniek achter Open Access Demonstratie ter gelegenheid van de Open Accesslounge van Bibliotheek.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek) Wetenschappelijk publiceren: recente ontwikkelingen t.b.v. betere zichtbaarheid Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek)
UBU en onderzoeksdata 23 april Agenda 1. Proefschriften plus 2. EJME 3.Dataverse.
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Workshop Informatievaardigheden
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Data Archiving and Networked Services DANS is een instituut van KNAW en NWO Open access tot surveydata Peter Doorn Directeur DANS Nederlandstalig Platform.
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Altus Seminarie Werken met informatie binnen het onderzoek over hoger onderwijs: enkele databanken 2 december 2010Martine Pieters.
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
Wetenschap ontsloten bestuurlijke visie op digital repositories Wim Kardux lid College van Bestuur Universiteit Utrecht Reclaiming Academic Output De.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Publiceren in het HBO: open access
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
4 november 2010 | 1 › OBB / BII / Henk Druiven Introductie Jan Herman.
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Presentatie Wetenschapswinkels
Repository-gebruikersdag 24 februari 2006 Digital Author Identification (DAI) Het Digital Author Identification (DAI) project heeft als doel om elke auteur,
24 april 2008 | 1 › / Henk Druiven Repository-gebruikersdag donderdag 24 april 2008.
29 september 2010 | 1 › OBB / BII / Henk Druiven Hands-on sessie Repositories en elektronische bestanden.
Datum Repositories RUG Johannes Nicolaï Universiteitsbibliotheek Afdeling Digitale Bibliotheekvoorzieningen.
1 WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK (collectie bewegingswetenschappen) DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK: Studeren in de bieb Openingstijden Boeken lenen Kopiëren,
PERSISTENTE URI’S Alina Saenko WAT IS EEN URI? 1.dingen toegankelijk maken op het web 3 unstenaar.php?la=en&id=&i=0 &t=&tid=&y=&l=b&kunstenaar.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Universiteitsbibliotheek Gent ___________________ Publicaties registreren in biblio Jan/febr 2014 Inge Van Nieuwerburgh, Peter Reyniers, Griet Devolder.
Universiteitsbibliotheek Gent ___________________ Demo Biblio Inge Van Nieuwerburgh, Peter Reyniers, Griet De Volder.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Bibliotheek Instructie
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1| library | library Pure – introductie.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Digital Data Conservation Joeri Both BMI dag 31 mei 2016 NKI.
OPEN brainstorm.
LOREnet feb
Transcript van de presentatie:

CONTENT DARE SUMMERSCHOOL 2005 Titia van der Werf (ASC)

maandag middag sessie 14:00-14:30 Inventarisatie meegebrachte documenten (Martin Feijen, SURF) 14:30-16:00 Inleiding IR content (Titia van der Werf, ASC) –Achtergrond –Wetenschappelijk output Reguliere bestanden Gegevensbestanden (Peter Doorn, DANS) –Beleid/Strategie –Deponeren bij de KB (Mirella van der Velde, KB) –Discussie thema’s 16:00-17:00 Discussiegroepen (Martin Feijen, SURF)

Achtergrond Toenemend aantal “OAI-conformant repositories” met verschillende “content”: E-prints archives : Los Alamos (1991) Thesis archives: NDLTD (1994) Subject repositories: COGPRINTS Institutional repositories: SHERPA ( ) E-Journals archives: African Journals Online Learning materials: CWSpace

IR gevuld met “scientific output” Wat is scientific output? 1) Vastleggen van wetenschappelijke communicatie in opleidinginformeelformeel scripties work-in-progresspublicaties dissertaties working papers conference papers peer-reviewednon-peer-reviewed artikelenresearch reports Onderzoekers willen in principe alles in de IR, maar met duidelijke status aanduiding zodat onderscheid in kwaliteit mogelijk is op presentatieniveau.

IR gevuld met “scientific output” Publicatieproces Fase Work-ManuscriptPeer-reviewEindredactie/ Scannen in progressLayout OutputPaper Pre-printAuteursversieDefinitieveScan Scan =Versie<1998 ≥1998 Post-print Auteurs100%100%90%0%100%0% recht bij auteur In IRJAJAJANEEJANEE Onderzoekers willen het liefst de definitieve versie in de IR, zodat er éénduidig gerefereerd wordt naar hun werk.

IR gevuld met “scientific output” Wat is scientific output? 2) Data verzameling en ondersteunend materiaal BronnenmateriaalData setsIllustraties Foto’s Films Interviews Openbaar maken Niet openbaar maken als bewijsvoering samen met publicatieapart beschikbaarstellen Onderzoekers willen controle houden over hun onderzoekmateriaal. Zij willen niet alle dataverzamelingen in de IR. Openbaarmaking van interviews/films is niet altijd toegestaan. Bronnen en data bij voorkeur binnen context van onderzoek aanbieden.

IR gevuld met “scientific output” cursusmateriaal≠ scientific output Readers=> reprorechten regelen Diktaten Samenvattingen Presentaties Learning objects Etc. Docenten willen wel materiaal hergebruiken en samen delen. Ze willen niet cursusmateriaal openbaarmaken via de IR, wel toegankelijk stellen aan mede- docenten en studenten. Bij het materiaal moet aangegeven worden ‘expiry-date’ en ‘audience’.

METIS document typologie Annotation Article / Letter to editor Article in monograph or in proceedings Book (monograph) Book review Book editorial Collection Commission report or memorandum Conference lecture Conference report Contribution for newspaper or weekly magazine Dataset Dissertation Documentation for grant request Educational material Event External research report Inaugural lecture Interactive resource Internal report Newsletter Newspaper article Part of book or chapter of book Patent Physical resource Preprint Report for financing agency (grants) Research paper Service Set of images Software Sound Statistical report Still image (photo, video, movie) Student thesis Technical documentation Working material

Praktijk Voorbeelden: 1.Dissertatie (UL): Dissertatie (RUG): 3.Working paper (SOAS): 4.Working Paper (UvA): 5.Artikel uit tijdschrift (RUG): Gescande artikel in Verzamelbundel (RUG): Gescande artikel (RUG): / / 8.Scan (RUG): 9.Post-publication update (RUG): Let op hoe hetzelfde materiaalsoort verschillend opgenomen wordt in de IR (1 en 2), hoe delen van publicaties opgenomen zijn in de repository en hoe zij beschreven worden in de bibliotheekcatalogus (6). Zie hoe een publicatieonderdeel na publicatie in herziene vorm in de repository geplaatst wordt (9).

Beleid/Strategie Hoe ga je er mee om? Beleid zaken Zelfde publicatie bij meerdere uitgevers/meerdere IRs Auteur verhuist: verhuizen de publicaties mee? Eigen materiaal vs ‘extern’ materiaal ? Ook records zonder objecten? Overdracht van auteursrechten vs open access beleid van IR Welke bestandsformaten? (leesbaarheid nu en op de langere termijn) Metadata zaken Versiebeheer/status van de publicatie Hoe refereer je naar een publicatie in de IR? Eenheid van de publicatie: deelgeheel aanduiding Unieke identificatie (auteur, publicatie, organisatie-eenheid) Formele metadata op IR niveau en verrijking op diensten niveau Metadata op het niveau van de jump-off page

Discussie thema’s 1.Wie beslist wat er in de repository komt? Staat dit in relatie met de doelstelling van de IR? 2.Wat stop je in de repository? Wat kun je wel aan, wat niet? Wat zijn prioriteiten? 3.Ontvang je data verzamelingen van onderzoekers voor invoer in de IR? Zo ja: is de IR hier geschikt voor? 4.Waar vind je het materiaal terug (op diensten niveau)? En wat betekent dit voor aanbod/structurering van het materiaal op IR niveau?