Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Praktisch verkeersexamen
Snelheid op een bepaald tijdstip
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
M ET DE TREIN NAAR … Opdracht: Hoe geraken we op tijd in Brussel- Zuid?
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
Stelling van Pythagoras
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
H 44: Investeringsselectie
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
verkeerskrant gemaakt door:
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Verkeers- stellingenspel
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Vraag 1 Het oude record van Wadoebi op de 100 meter was seconden. Hij verbetert zijn record met 4/100ste seconde. Wat is zijn nieuwe record?
digitale verkeerskrant van Rilland
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Krachten en verkeer.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Door El Kharraz Elias.  1933: ontstaan van het idee  1977: eerste autonome voertuig ◦ Japan  1994: eerste autonome voertuig rijdt meer dan 1000 km.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Blok 2 les 1.
Regels voor het vermenigvuldigen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
LED’s.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Goedemiddag H3b.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Brugklas - Werkatlas Schaal.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Op de maan opdracht 10.
Les 3: Verkeer TOETS.
Centrummaten en Boxplot
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Tijd, afstand, snelheid.
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  een MIDI track interpreteren, laten zien en afspelen.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Voorraadbeheer en bestellen
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Marnix Niessen, Matthijs Weltens en John Tran. De aanleg van nieuwe wegen gaat soms ten koste van de natuur. Om dit te voorkomen worden er lange tunnels.
Meten en meetkunde in het verkeer
Werken als wegbeheerder bij de provincie
Werken als wegbeheerder bij de provincie
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011

Peek Traffic In Amersfoort Heeft zo’n 150 medewerkers. Maakt systemen die ervoor zorgen dat auto's, bussen, trams en treinen zo snel door het verkeer kunnen rijden. Enkele voorbeelden hiervan: Regeling voor verkeerslichten Regeling voor meerdere verkeerslichten Wachttijden aangeven bij bushalte Flitspalen Reistijdvoorspelling Snelwegsystemen Enzovoorts.

Snelwegsystemen Belangrijkste functies: Voorkomen van ongelukken bij files Rijstrook-afkruising bij werk aan de weg Verbeteren van de doorstroming / het milieu ontzien

Snelwegen en files Rond 1900 telde Nederland 200 wagens. Rond 1940 waren dat er al 100.000. 1e file in Nederland was op 29 mei 1955 Rond 2010 zijn het zo'n 6.855.000 Tijdens de ochtend en avond spits gemiddeld 240 km. 135.000 km aan wegen in Nederland 2.400 km snelweg in Nederland

Voorkomen van ongelukken bij files (filestaartbeveiliging) Om de 500 m wordt alle voertuigen gemeten. Snelheid van de auto Lengte van de auto (type) Hoeveel auto per uur (verkeersdrukte)

Voorkomen van ongelukken bij files Een betrouwbare en niet al te dure methode werkt met lussen in het wegdek.

Voorkomen van ongelukken bij files Een andere veelgebruikte methode is radar.

Auto's 'zien' en meten met lussen. Hoe doen ze dat In elke rijstrook zitten twee lussen achter elkaar. (lus paar) Een lus 'Ziet' het metaal aan de onderkant van de auto. (metaaldetector) Door de tijd te meten tussen het detecteren van de auto op de eerste en tweede lus kun je de snelheid berekenen. Hoe lang een lus een auto ziet, kun je lengte berekenen. Er wordt berekend of er een file staat. Een paar auto snelheid < 35 km/h, de alarm bellen gaan rinkelen (AID).

Wegkantstation

Verkeerscentrales VCNWN te Velsen VCMN te Utrecht VCZWN te Rhoon VCNON te Wolfheze VCZON te Geldrop

Bij een file... Hier onstaat file 70 70 50 50

Wegkantstation Verzamelt gegevens (ter plekke, 500 m verder, 1 km verder) over verkeersdrukte en snelheid Geeft aan de verkeerscentrale een advies over snelheids- borden boven de weg Volgt opdrachten van die centrale op, bv. ‘geef 50 aan boven alle rijstroken’ Maar: als de verbinding met de centrale wegvalt bepaalt het zelf wat de borden aangeven

Verkeerscentrale

Rijstrookafkruising Alleen in opdracht van de verkeerscentrale Veiligheidsfunctie: Als de verbinding tussen de centrale en het wegkantstation weg valt (bv. bij graafwerkzaamheden) blijft dit bord staan!

Dynamax http://www.beukeveld.be/bram/Dynamax.wmv Dynamische (instelbaar) Maximum Snelheid De snelheid beperken zodat er meer auto’s per minuut verwerkt kunnen worden Verbeteren van de luchtkwaliteit bij steden http://www.beukeveld.be/bram/Dynamax.wmv

Matrix borden Matrix: rechthoekig, opgebouwd uit rijen en kolommen toont beelden die het wegkantstation opdraagt geeft aan welke beelden niet meer goed zijn helderheid kan aangepast worden Vroeger met halogeenlampen en glasdraadjes, nu met LEDs (voordelen: levensduur, zuiniger)

Demonstratie Signaalgever

Vragen?