Claire van Gulik Amber de Haan Hofcultuur in Italië Claire van Gulik Amber de Haan
Italië in de zestiende eeuw Gevoel van politieke, sociale en geestelijke onafhankelijkheid Italië bestond uit een aantal rijke, onafhankelijke republieken en kleine stadsstaten Renaissance begonnen in Florence Revolutie in het denken van de mens Renaissance bleef voornamelijk beperkt tot het hof en de elite Vorsten maakten Italië tot het centrum van culturele aspecten
Italiaanse hoven Gemeenschap binnen een stad Belangrijke centra van kunst en cultuur Omschakeling van middeleeuwen naar renaissance in de hoven in Mantua, Ferrara, Venetië, Rome, Napels en Florence Rijkelijk aanwezige nieuwe werken in architectuur, schilderkunst, muziek, literatuur en choreografie
Kunst in de hofcultuur Kunst was heel belangrijk Kunst was vaak religieus van aard Mensen aan het hof huurden kunstenaars om kunst voor hen te maken: kunst op bestelling Kunstenaars waren in dienst bij het hof Er werd een contract opgesteld Bijvoorbeeld: Donatello, Leonardo Da Vinci, Michelangelo Familie De’ Medici beschermde/steunde de kunst, waardoor deze zich kon ontwikkelen
Beeldende kunst Men begon met perspectief te werken Kunst werd steeds realistischer Meer aandacht voor compositie Religieuze afbeeldingen en portretten
Hoofs muziekfragment http://www.digischool.nl/mu/ckv/Ckv23/Hofcultuur/instrumentale_hofmuziek.htm