Ik heb iets van autisme of zo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
TOTALE COMMUNICATIE.
Anorexia en Boulimia Nervosa
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Voorstelling 6de leerjaar
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Een integratief perspectief
Symposium Differentiatie
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Voortgangsgesprek fase 1
Ik heb iets van autisme of zo
Is de vereniging auti-proof?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Dossier Empowerment.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
‘IK HEB IETS VAN AUTSIME OF ZO…’ Psycho-educatie voor slimme jongeren met ASS van der Meijden Sandra van der Stegen Ber.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Wat is DRAMA??.
Draagvlak vergroten bij collega’s
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Depressie bij kinderen en adolescenten
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Psychiatrische stoornissen
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Ik heb iets van autisme of zo Julie Ampe

Inleiding Jongeren met ASS Bascule Extern => Intelligente jongeren Onderwijs op havo/vwo-niveau Psycho-educatie Begeleidingsstijl Contra’s psycho-educatie Competenties In dit artikel => beschrijving inhoud van het programma

Jongeren met ASS Kenmerken: *wederkerige sociale interactie *(non)verbale communicatie *rigide gedragspatronen: fascinaties en sterotypieën Chronische stoornis in alle ontwikkelingsdomeinen Behoefte aan structuur en voorspelbaarheid en onhandisheid in de communicatie Gebrekkige Teory of Mind (TOM)

Bascue Extern Onderwijs Tussen twaalf en twintig met autismespectrumstoornis Poliklinische psychiatrische behandeling Ambulante hulpverlening Aanleren competenties van de jongeren en hun gezin Trainer voor de kinderen => Staat bekend op school, werkt nauw samen met docenten

Psycho-educatie Meedelen van diagnose tot zelfs vormen psychotherapie Technieken per individu kunnen verschillende ingezet worden Bewust worden van anders-zijn Team van therapeuten Behoefte aan herhaling hebben Enige lijdensdruk voelen Sterke terugval in functioneren of negatief zelfbeeld

De begeleidingsstijl Het autistische denken => concrete en expliciete aanpak Nooit beginnen met uitleggen => wel bevragen en bespreken => omwille van 3 redenen *Scherp beeld te krijgen van kennisniveau (goed aansluiten) *Eventuele idiosyncratische cognities *Kan vergroten dat verworven informatie beter wordt onthouden

Contra’s voor psycho-educatie (Het gaat niet) Als het vanuit de andere komt en de jongere niet gemotiveerd is Als de jongeren niet ziet dat er een probleem is Niet in staat om informatie om zichzelf te betrekken De omgeving niet in staat => voldoende ondersteuning Te veel weerstand tegen herhaling van cursus Jongere te veel in beslag wordt genomen door andere problemen

Het oorspronkelijke basisprogramma Vermeulen Ik ben uniek: *Buitenkant ( uiterlijke kenmerken) *Binnenkant ( persoonlijkheid: karakter, mogelijkheden) Mijn lichaam *Buitenkant *Binnenkant (onder andere: organen en hersenenn) Anders zijn: ziekte, stoornis, handicap, oplossingen en hulpmiddelen, aanpassingen in de omgeving Autisme: oorzaak, kenmerken, soorten autisme, bijkomende problemen voor- en nadelen

Competenties van de trainer Veel kennis over & ervaring hebben met ASS Autistisch denken goed kunnen analyseren Kunnen inspelen op de individuele leerstijl Oprechte nieuwsgierigheid tonen (authentiek zijn) Geduldig zijn en de jongere zelf ontdekkingen laten doen Flexibele kunnen denken & handelen Uiteenlopende werkvormen en middelen kunnen hanteren Motiverende gesprekstechnieken kunnen inzetten Didactische vaardigheden hebben Humor kunnen toepassen ter verlichting en relativering