Praktische adviezen voor de onderwijssituatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Zeer Intensieve Behandeling
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gedragsproblemen
Hoera, een oudergesprek!
Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Geïntegreerd onderwijs
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
Zorgen in de basisschool
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
De weg van de leerling met specifieke
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Methodiek: Plancyclus
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Oudertevredenheidsonderzoek:
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Specialistische lesplaatsen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Praktische adviezen voor de onderwijssituatie Ineke Speksnijder - Romijn

Inleiding Grootste gedeelte brengen ze door op school Problemen bij het leervermogen Problemen met sociale vaardigheden Leerstof wordt afgestemd op het kind Leerkracht moet duidelijke grenzen stellen

Signalering door leerkrachten Gedrag en functioneren van het kind op school Moeilijk te signaleren Gestructureerde omgeving  minder probleemgedrag Beperkingen verbloemen Overschatting is groot  Vertellen ≠ begrijpen Veel kinderen in 1 klas  weinig tijd voor het individu

Herkennen van ASS- specifieke problemen ≠ interpretaties Scholen gebruiken meer leerlingvolgsysteem Leerprestaties en emotionele ontwikkeling in kaart brengen

Regels en verwachtingen Geen inzicht bij complexe menselijke relaties Moeilijkheden met ongeschreven wetten en regels Leren van anderen ( hoe ze zich gedragen) Valkuil: kind afrekenen op gedrag en functioneren Moeten duidelijk worden gemaakt Klassenregels visualiseren

Planningsvaardigheden Overzien van het geheel  heel moeilijk, veel ≠ prikkels Concrete aanwijzingen  kind voelt zich veilig Moeite met vasthouden van informatie

Situatieschets Benjamin vertelt tussen de middag thuis aan zijn moeder dat hij een spreekbeurt moet houden. De juffrouw heeft het idee geopperd dat het onderwerp voor Benjamin “ slakken” is. Onder het eten bedenken ze samen hoe de spreekbeurt vorm zou kunnen krijgen en dat het over naaktslakken zal gaan. Bij moeder zijn nog wel wat onduidelijkheden over de spreekbeurt en Benjamin zal de juf, later op school, nog een aantal dingen vragen. Terug op school vertelt hij de juf vrolijk dat zij, volgens zijn moeder, een naaktslak is

Situatieschets Toont aan hoe belangrijk communicatie is Het is een misverstand, geen kwaad opzet Samenwerking met ouders onmisbaar

Intern begeleider Bewaakt de kwaliteit Is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg In samenwerking met de leerkracht

Speciaal onderwijs Niet meer haalbaar in het reguliere onderwijs? Heeft te maken met hoe het onderwijs functioneert Ambulante begeleiding in het reguliere onderwijs Speciaal onderwijs  op basis van individuele capaciteiten  veilig en overzichtelijk leefklimaat

Tips voor leerkrachten Hou rekening met de beperkingen van het kind Vergelijk het kind niet Duidelijke structuur hanteren Voorkom verrassingen Geef het kind extra tijd Confronteer het kind niet met zijn falen Hou nauw contact met de ouders ( heen en weer schrift) Ga niet met het kind in discussie ( roept onduidelijkheid op)

Schoolkeuze Hoge eisen aan het leerklimaat Op jonge leeftijd anders ontwikkeld  kinder- dagverblijf (MKD) Achterstand wordt ingehaald en ontwikkeling groeit regulier onderwijs Achterstand te groot  kinder- dagcentrum (KDC)

Indicatie Toegang tot speciaal onderwijs  indicatie nodig Aanvraag bij het Regionaal Expertisecentrum (REC) REC adviseert , biedt ondersteuning en begeleiding