Sociaal Emotionele Ontwikkeling Op weg met autisme door de bril van prof dr Anton Došen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De ontwikkeling van het ik
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Ontwikkelingstraject kinderen
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Agressie na hersenletsel
Snoezelen snuffelen doezelen.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Ludo Daems.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Voorstelling 6de leerjaar
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Opvoeden van drukke kinderen
Belang van gehechtheid
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Hoe ga ik er in de les mee om?
Welkom op onze thema-avond
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Morele ontwikkeling en opvoeding
Mindfulness.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het syndroom van Asperger
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
De domeinen & Niveau bij ABB.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Participatieve observatie. Beeldvorming ouderen nu?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Trauma sensitief lesgeven
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Sociaal Emotionele Ontwikkeling Op weg met autisme door de bril van prof dr Anton Došen

Anton Došen: psychiater hoogleraar Universiteit Nijmegen psychiatrische aspecten en gedragsproblemen bij personen met een handicap

Model Sociaal Emotionele ontwikkeling verschillende theorieën ( Erikson, Piaget, Bowlby,…) ‏ uitgaand van een normale ontwikkeling van een kind fasisch verloop

Ontwikkeling cognitieve ontwikkeling (IQ) motorische ontwikkeling sociaal emotionele ontwikkeling

Sociaal emotioneel functioneren Bepaald door het moment Afhankelijk is van het mentale niveau Niet vaststaand gegeven

zelfcontrole en zelfregulatie “zelf in evenwicht zijn” sociale betrokkenheid en sociaal bewustzijn “in evenwicht met relaties en omgeving” fase 1……fase 2……fase 3……fase 4……fase 5

FASE 1 Zichzelf staande houden in een overvloed van prikkels

FASE 1 Adaptatiefase Lichamelijke gewenning (fysiologische regulatie) ‏ Omgaan met prikkels (sensorische regulatie) ‏ Behouden van een innerlijk evenwicht ( arousal regulatie) ‏ Structuur plaats, tijd personen en activiteiten Constantheid in de omgeving

FASE 2 Proberen aanpassen aan alle personen die op je afkomen

FASE 2 Socialisatiefase Toegenomen sociale gerichtheid Objectpermanentie Hechting Scheidingsangst

FASE 3 Afzetten van ‘ik’ tegen over anderen

FASE 3 Eerste individuatiefase Vormen van eigen identiteit Meer controle over eigen lichaam Meer invloed op de omgeving (taal,…) ‏ Onderscheid tussen zichzelf en de anderen Alleen dingen doen mits nabije aanwezigheid Egocentrisch denken Beginnend normgedrag

FASE 4 Bewust worden dat je onderdeel bent van een groep anderen. het ontdekken van ‘wij’

FASE 4 Steeds meer afstand Beter zicht op tijd en ruimte Meer en meer initiatief Bewust keuzes maken Meer contact met leeftijdsgenoten ontstaan van ‘vrienden’

FASE 5 Ontdekken dat je zelf zaken kan gaan bepalen, gaan realiseren

FASE 5 Realiteitsbewustwordingsfase Zelfbewustzijn Zelfvertrouwen Introspectie Reflectie Zelfbeeld Creativiteit Geweten Begrip van sociale regels

Stress = terugval Fase 1: ontreddering Fase 2: vertrouwen in mensen verloren Fase 3:basis is aanwezig, maar nog een aantal houvasten nodig Fase 4:eerste stappen zet jezelf, maar nog wel steun achter de hand Fase 5:ik voel me goed in mijn vel, de wereld, mijn omgeving is een speeltuin

Gewone Ontwikkeling even ontwikkelingsprofiel bepaalde blokkages Autisme oneven ontwikkelingsprofiel disharmonisch sociaal emotioneel profiel

Casus 1 een jonge man, ongeveer 30 jaar gemiddeld IQ, autisme woont nog thuis schooltijd (speciaal onderwijs) verliep goed stage lukte helemaal niet is een tijd in psychiatrie geweest dagbesteding en thuisondersteuning bij De Hoeve

kenmerken sociaal-emotioneel 1 reguleren prikkels van buitenaf 1 innerlijke onrust reguleren 1 bezig met structuur in tijd en plaats 2 bezig met hechting, scheidingsangst 2 gebruikt transitioneel object 3 heeft een extern geweten nodig 3 oefenen met invloed op omgeving

‘Probleem’gedrag fase 1 problemen fysiologische regulatie problemen sensorische integatie zelfverwondend gedrag teruggetrokkenheid

‘Probleem’gedrag fase 2 protestgedrag onrust apathie agressiviteit snelle stemmingswisselingen zelf verwondend gedrag bij hoge frustratie

‘Probleem’gedrag fase 3 constant om aandacht vragen overdreven koppig chaotisch destructief agressief overbeweeglijk

optredende problemen 1 onrust, angst 1 woede uitbarstingen 1 extreme teruggetrokkenheid 2 contactgestoordheid 2 stemmingswisselingen 2 wanen 2 slecht onderscheid persoon – gedrag 3 erg passief maar ook ontremd, uitdagend

een aangepaste omgeving 1 voorspelbare en prikkelarme omgeving 1 nabijheid 1 rust, bijvoorbeeld door afgrenzing 2 prikkeldosering 2 individuele benadering 2 basale veiligheid bieden

aangepaste communicatie 1 rustig, betrokken, empatisch 1 duidelijk en concreet 1 opstellen als bondgenoot 1 na conflict alternatief bieden 2 beloftes nakomen 2 grenzen stellen i.p.v. regels 2 niet verantwoordelijk maken 3 positief bekrachtigen

Casus 2 een jonge man, ongeveer 30 jaar onder gemiddeld IQ, autisme woont in een voorziening is al vroeg zijn ouders kwijtgeraakt heeft een tijdje zelfstandig gewoond is toen in aanraking met justitie geweest dagbesteding en wonen bij De Hoeve

kenmerken sociaal-emotioneel 1 reguleren prikkels van buitenaf 1 innerlijke onrust reguleren 1 bezig met lichamelijk welbevinden 2 bezig met hechting, scheidingsangst 3 heeft een extern geweten nodig 3 begin ik-ontwikkeling: nee zeggen 4 identificeert zich, grote faalangst

optredende problemen 1 onrust, angst 1 woede uitbarstingen 2 contactgestoordheid 2 stemmingswisselingen 2 wanen 2 slecht onderscheid persoon – gedrag 3 ontremd, uitdagend

Een aangepaste omgeving 1 voorspelbare en prikkelarme omgeving 1 nabijheid 1 rust, bijvoorbeeld door afgrenzing 2 prikkeldosering 2 individuele benadering 2 basale veiligheid bieden

aangepaste communicatie 1 rustig, betrokken, empatisch 1 duidelijk en concreet 1 opstellen als bondgenoot 1 na conflict alternatief bieden 2 beloftes nakomen 2 grenzen stellen i.p.v. regels 2 niet verantwoordelijk maken 3 positief bekrachtigen

Casus 3 een jonge man, ongeveer 30 jaar onder gemiddeld IQ, autisme woont zelfstandig relatie met ouders liep in vroege jeugd fout woonde in veel verschillende voorzieningen beschermd-wonen bij De Hoeve bij De Hoeve

kenmerken sociaal-emotioneel 1 vraagt letterlijk om 24-uurs nabijheid 1 innerlijke onrust reguleren 2 bezig met hechting, scheidingsangst 3 heeft een extern geweten nodig 3 oefenen met invloed op omgeving 4 vriendschap

optredende problemen 1 onrust, angst 1 woede uitbarstingen 2 wanen 2 slecht onderscheid persoon – gedrag 2 contactgestoordheid 3 erg passief maar ook ontremd, uitdagend 5 crimineel gedrag, drugmisbruik

een aangepaste omgeving 1 voorspelbare en prikkelarme omgeving 1 nabijheid 1 rust, bijvoorbeeld door afgrenzing 2 prikkeldosering 2 individuele benadering 2 basale veiligheid bieden

aangepaste communicatie 1 rustig, betrokken, empatisch 1 duidelijk en concreet 1 opstellen als bondgenoot 1 na conflict alternatief bieden 2 beloftes nakomen 2 grenzen stellen i.p.v. regels 2 niet verantwoordelijk maken 3 positief bekrachtigen

Krachtlijnen: begeleiding op dit niveau maakt dat ontwikkeling kan doorstarten als je fase 1 ‘in orde’ krijgt is er mogelijkheid op ontwikkeling bij mensen met autisme steeds aandacht voor fase 1 kunnen en aankunnen sociaal emotionele ontwikkeling is een deel van wat nodig is opletten voor het vakjes denken