Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl De omgeving van de mens Chris Schoon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wegvervoer en veiligheid Rob Aarse Secretaris Beleid en Deelmarkten NHTV, 12 maart 2010.
Advertisements

UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Verkeerseducatie : dode hoek
Verkeersveiligheid Buitenveldert
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
verkeerskrant gemaakt door:
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Smart Grids bekijken als systeem Ronald Serné. Het probleem.
Verkeers- stellingenspel
Examenvragen CBR !. Voor welke dieren dient men hier op te letten ?
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’?
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Divera TWISK SWOV - Nederland
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Openbare verlichting op aanvraag
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Koos Louwerse, Govert de With
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Informatie Avond Rijksstraatweg Nieuwersluis 27 september 2006.
Les 1: Verkeer.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Van krachtwijk naar fietswijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Klankbordsessie 2 december 2015
Zelfrijdende auto's en wegontwerp
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Groot Onderhoud Noordkade
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon

3 maart 2006 De omgeving van de mens Welke omgeving? De infrastructuur De voertuigen  personenauto’s  goederenvervoer  gemotoriseerde tweewielers Intelligente Transportsystemen (ITS)

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De principes in de geactualiseerde visie Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Doorgaan met duurzaam veilige infrastructuur Duurzaam veilige infrastructuur: een geweldige gedragsbeïnvloeder Voorbeelden:  Een bestuurder rijdt niet sneller dan met 30 km/uur een rotonde op  Op een goede gebiedsontsluitingsweg remt een bestuurder niet plots om een erf op te rijden  Op een goede gebiedsontsluitingsweg haalt een bestuurder niet in

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Ontwikkelingen in Duurzaam Veilig

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Nieuwe wegen: de ruimte is er Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Gebiedsontsluitingsweg - GOW

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (1) Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom  Rijrichtingscheiding (moeilijk overrijdbaar)  Landbouwverkeer Vraag: wat is Duurzaam Veilig- kwaliteit  Analyse / evaluatie Hoge kosten stroomweg 2+1-weg (provincie Overijssel)

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (2) Gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom  Fietsstroken  Parkeren Ook hier: minimum kwaliteit Oplossingen Het combi-pad

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Het nieuwe principe: vergevingsgezindheid Bermen  Semi-verharde berm  Obstakelvrije zone  Afschermen  Geleiderail voor bomen?  Nieuwe typen

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Nieuwe typen afschermingsvoorzieningen Cable barrierWICON

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Voertuigeisen als input voor eisen infrastructuur Duurzaam Veilig-principe: homogeniteit Gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa Type botstestBotssnelheid (km/uur) Wettelijke eisEuroNCAP Frontaal5664 Flank (auto)5050 Flank (paal)-28 Achter-- Voetganger4040

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Wat betekent dit voor het wegontwerp? Waar snelverkeer mengt met fietsers/voetgangers: max. 30 km/uur Waar personenauto’s elkaar kruisen: max. 50 km/uur Waar een kans is op frontale aanrijdingen: max. 70 km/uur Waar obstakels langs de weg zijn: afstand tot rijbaan

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Voertuigveiligheid: homogeniteit Positieve ontwikkelingen  Elektronische stabiliteitscontrole (ESC)  Toename gordelgebruik; airbags  Eisen voor voetganger-vriendelijk autofront (2005); in de toekomst hopelijk ook specifiek voor fietsers Nog weinig homogeniteit voertuigen onderling (incompatibiliteit)  Mix vracht- en personenauto’s  Toename massa personenauto’s  Afwijkende bumperhoogte SUV’s en pick-ups

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Goederenvervoer: homogeniteit Twee gekwalificeerde wegennetten voor goederenvervoer:  Voor zwaar transport  Licht transport Hierop afstemmen:  Voertuigen  Opleidingen

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Stadsvoertuigen?

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Gemotoriseerde tweewielers: géén homogeniteit Moeilijk inpasbaar in Duurzaam Veilig  Bij hoge snelheid hoge kwetsbaarheid Verbeteren van risicobewustzijn en risicoperceptie  Gevarentoets voor brom- en snorfietsers  Getrapt rijbewijs gewenst (leertraject in fasen)

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Intelligente Transportsystemen (ITS) - Uitgangspunten ITS verdient een prominente plaats in de Duurzaam Veilig-visie Vier ITS-niveaus: 1. Informeren 2. Waarschuwen 3. Interveniëren 4. Volledige automatisering van de verkeerstaak

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Intelligente Transportsystemen (ITS) - Veiligheidstoepassingen Navigatieapparatuur: ook veiligste route Informeren en waarschuwen (en ingrijpen)  Lokale snelheidslimiet (ISA)  Afstand tot voorligger (ACC)  Lane keeping (LDWA) Smart key (zie presentatie Divera Twisk)

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Intelligente Transportsystemen (ITS) - Effecten en bijeffecten Op de langere termijn slachtofferbesparing van 40% (OECD, 2003) ITS alleen veel potentie wanneer:  Goede uitontwikkeling van de systemen  Voldoende acceptatie Kans op schadelijke bijeffecten:  Als gedragsadaptatie plaatsvindt  Als te veel informatie op verkeerde momenten wordt aangeboden

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Samenvattend Infrastructuur  Positieve resultaten geboekt  Nog niet alle problemen opgelost  Wel kwaliteitszorg: onderzoek, experimenten Voertuigen  Voertuigeisen belangrijk voor homogeniteitsprincipe Intelligente Transportsystemen (ITS)  Inzetten op informerende en waarschuwende varianten  Vooralsnog doorgaan met ‘traditionele’ maatregelen

Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens