Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon
3 maart 2006 De omgeving van de mens Welke omgeving? De infrastructuur De voertuigen personenauto’s goederenvervoer gemotoriseerde tweewielers Intelligente Transportsystemen (ITS)
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De principes in de geactualiseerde visie Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Doorgaan met duurzaam veilige infrastructuur Duurzaam veilige infrastructuur: een geweldige gedragsbeïnvloeder Voorbeelden: Een bestuurder rijdt niet sneller dan met 30 km/uur een rotonde op Op een goede gebiedsontsluitingsweg remt een bestuurder niet plots om een erf op te rijden Op een goede gebiedsontsluitingsweg haalt een bestuurder niet in
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Ontwikkelingen in Duurzaam Veilig
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Nieuwe wegen: de ruimte is er Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Gebiedsontsluitingsweg - GOW
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (1) Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom Rijrichtingscheiding (moeilijk overrijdbaar) Landbouwverkeer Vraag: wat is Duurzaam Veilig- kwaliteit Analyse / evaluatie Hoge kosten stroomweg 2+1-weg (provincie Overijssel)
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (2) Gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom Fietsstroken Parkeren Ook hier: minimum kwaliteit Oplossingen Het combi-pad
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Het nieuwe principe: vergevingsgezindheid Bermen Semi-verharde berm Obstakelvrije zone Afschermen Geleiderail voor bomen? Nieuwe typen
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Nieuwe typen afschermingsvoorzieningen Cable barrierWICON
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Voertuigeisen als input voor eisen infrastructuur Duurzaam Veilig-principe: homogeniteit Gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa Type botstestBotssnelheid (km/uur) Wettelijke eisEuroNCAP Frontaal5664 Flank (auto)5050 Flank (paal)-28 Achter-- Voetganger4040
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Wat betekent dit voor het wegontwerp? Waar snelverkeer mengt met fietsers/voetgangers: max. 30 km/uur Waar personenauto’s elkaar kruisen: max. 50 km/uur Waar een kans is op frontale aanrijdingen: max. 70 km/uur Waar obstakels langs de weg zijn: afstand tot rijbaan
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Voertuigveiligheid: homogeniteit Positieve ontwikkelingen Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) Toename gordelgebruik; airbags Eisen voor voetganger-vriendelijk autofront (2005); in de toekomst hopelijk ook specifiek voor fietsers Nog weinig homogeniteit voertuigen onderling (incompatibiliteit) Mix vracht- en personenauto’s Toename massa personenauto’s Afwijkende bumperhoogte SUV’s en pick-ups
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Goederenvervoer: homogeniteit Twee gekwalificeerde wegennetten voor goederenvervoer: Voor zwaar transport Licht transport Hierop afstemmen: Voertuigen Opleidingen
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Stadsvoertuigen?
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Gemotoriseerde tweewielers: géén homogeniteit Moeilijk inpasbaar in Duurzaam Veilig Bij hoge snelheid hoge kwetsbaarheid Verbeteren van risicobewustzijn en risicoperceptie Gevarentoets voor brom- en snorfietsers Getrapt rijbewijs gewenst (leertraject in fasen)
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Intelligente Transportsystemen (ITS) - Uitgangspunten ITS verdient een prominente plaats in de Duurzaam Veilig-visie Vier ITS-niveaus: 1. Informeren 2. Waarschuwen 3. Interveniëren 4. Volledige automatisering van de verkeerstaak
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Intelligente Transportsystemen (ITS) - Veiligheidstoepassingen Navigatieapparatuur: ook veiligste route Informeren en waarschuwen (en ingrijpen) Lokale snelheidslimiet (ISA) Afstand tot voorligger (ACC) Lane keeping (LDWA) Smart key (zie presentatie Divera Twisk)
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Intelligente Transportsystemen (ITS) - Effecten en bijeffecten Op de langere termijn slachtofferbesparing van 40% (OECD, 2003) ITS alleen veel potentie wanneer: Goede uitontwikkeling van de systemen Voldoende acceptatie Kans op schadelijke bijeffecten: Als gedragsadaptatie plaatsvindt Als te veel informatie op verkeerde momenten wordt aangeboden
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens Samenvattend Infrastructuur Positieve resultaten geboekt Nog niet alle problemen opgelost Wel kwaliteitszorg: onderzoek, experimenten Voertuigen Voertuigeisen belangrijk voor homogeniteitsprincipe Intelligente Transportsystemen (ITS) Inzetten op informerende en waarschuwende varianten Vooralsnog doorgaan met ‘traditionele’ maatregelen
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens