1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011
2 Wat is social media? 'Social Media’ is de verzameling van toegankelijke online media waar mensen kunnen delen, waarderen en creëren. De uitkomsten hiervan kunnen op hun beurt door mensen verrijkt en geconsumeerd worden, wat kan leiden tot gemeenschapsvorming.
3 Bekende platforms van social media a)Network-centered social media Hier staat het netwerk van mensen centraal -Connecties maken & bekijken -berichten bij elkaar achterlaten -groepen vormen Voorbeelden: Facebook (wereldwijd half miljard gebruikers, NL 3.5 mln (was eind mln), Hyves (10 mln leden, waarvan 9 mln uit NL), LinkedIn (wereldwijd 9 mln, NL 2 mln), Twitter (in NL gebruikers en stijgend!) b) Object-centered social media Hier staat het netwerk niet centraal, maar is de content ook prima zonder gebruik van het netwerk te gebruiken. Voorbeelden: Flickr (site om foto’s op te slaan en te delen met anderen), YouTube (wereldwijd zijn er 700 miljard filmpjes bekeken)
4 Hoe gebruiken docenten internet en social media? (bron: onderzoek docentenpanel NU jan onder 381 docenten VO) Bekendheid sites: >90% YouTube, Hyves, Wikipedia, Kennisnet >80% Digischool, Twitter, Facebook Bezoek sites: Weinig bezoek/gebruik van Facebook, Twitter en LinkedIn Opvallend is dat van de bevraagde docenten talendocenten het meest actief zijn op Hyves, YouTube en Digischool. Activiteit op genoemde sites: Merendeel docenten zoekt informatie, leest berichtjes en bekijkt filmpjes op met name Wikipedia, YouTube, Kennisnet en Digischool. Reageren op blogs of fora, reageren op artikelen in digitale nieuwsbrieven wordt door slechts kleine groep gedaan (<20%) Plaatsen van lesmateriaal 40% van de respondenten doet dit. Wat zou men willen? 73% is geïnteresseerd in community voor een lesmethode
5 Nieuwste cijfers (jan 2011, onderzoek CBS, okt 2010 onderzoek Twirus naar twitteraars) 91% van de Nederlandse jongeren tussen 16 en 25 jaar is actief op Hyves, Facebook of Twitter (binnen EU zijn alleen Poolse jongeren actiever, nl. 94%) bij jarigen neemt dit af naar 54%, bij jarigen is dit iets meer dan 30% 78% van hen is voornamelijk bezig met uitwisselen van tekstberichten. Bij oudere doelgroep is lezen van weblogs of blogs (54%) het meest favoriet. 30% van de Twitteraars (of ook wel Tweeps genoemd) is tussen de jaar. In deze leeftijdsgroep vinden we wel de meest actieve groep qua aantal tweets -> wordt veelal gebruikt ipv sms!
6 Een paar voorbeelden van NUVO
7
8
9
10
11 Handige en leuke links met o.a. toegang tot de groups van Nieuw Nederlands en Neue Kontakte, met o.a. toegang tot het account van Neue Kontakte met na invoeren van zoekterm Noordhoff Uitgevers toegang tot diverse filmpjes Hier kan men een eigen blog maken (zie handleiding). Nu al beschikbaar pleinm.wordpress.com. In ontwikkeling grandeslignes.wordpress.com Inhoud presentatie Majorie Weistra