Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Fred Beumer.
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Hogere denkvaardigheden
Wat is interactieve marketing?
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Inhoud Wat is Nudge? Wat proberen we te bereiken? Lukt dat? Waarmee verdien je je geld? De dilemma’s…
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
Social Media.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Samen werken aan een gezonde regio!
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Gefelicitaart.nl.
Ster van Succes.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Het community platform bestaat net als een winkelstraat of (vak)beurs uit belevingsvolle en inspirerende bedrijfspresentaties.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Kennismanagement & Sociale media
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Crowdsourcing Nicolas Eldering Emiel Meijerink Lars Visscher.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Kluwer The end of Publishing
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Big Data.
Big Data.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Businessplan Hanna Copini.
De bedenkers.
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Businessplan Hanna Copini.
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Social media voor statenleden/politici
Inspelen op innovaties
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Crowdsourcing Tim Versluijs

Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van social media Zelf aan de slag Interactief gedeelte

Wat is crowdsourcing? Samengevoegd uit de woorden ‘crowd’ en ‘outsourcing’ Crowdsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden aan een internetmenigte. Dit gaat uit van de macht van het getal. De menigte levert vrijwillig en belangeloos een bijdrage in de losse uurtjes aan een dienst of product.

Filmpje Jeff Howe

Wat zei die nou eigenlijk? - Door digitalisering publiek makkelijk bij elkaar te brengen -Crowdsourcing is het uitbesteden van een taak aan een (vaak) grote groep mensen, meestal gebruikmakend van internet -Simpele uitleg -Klanten veranderen in partners

Acht stappen 1 organsiatie of bedrijf heeft een vraag 2 vertel de wereld je vraag 3 de online gemeenschap (crowd) wordt gevraagd om antwoorden 4 de online gemeenschap geeft oplossingen

Vervolg acht stappen 5 de online gemeenschap screent en bespreekt alle oplossingen 6 organisatie of bedrijf beloont winnende ontwerpen 7 organisatie of bedrijf heeft winnende oplossing 8 organisatie of bedrijf en de gemeenschap profiteert

Vormen van crowdsourcing 1.Data mining Geautomatiseerd zoeken naar patronen in data sets Voorbeeld

2. Kennisbank Doorzoekbare databank Voorbeeld

3. Rating Waardering geven aan producten of diensten Voorbeeld

4. Co-creatie Co-creatie is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten... Voorbeeld

Rol van social media Mensen actief houden bij project Mensen enthousiasmeren voor project Gebruiken als platform voor crowdsourcing Als toevoeging gebruiken voor platform

Voordelen  Grote menigte bereiken  Alle lagen van de bevolking  Alleen liefhebbers (gemotiveerd)  Product al verbeteren voordat het is geproduceerd  Lage kosten

Gevaar  Te veel crowdsourcing  Waar maken wat je beloofd  Veel troep  Niet TE afhankelijk van worden  ‘Crowd’ actief houden  Ideeën worden gestolen

Zelf aan de slag! Ning Literatuur: - Crowdsourcing, Jeff Howe - The wishdom of the crowd, James Surowiecki

Samenvatting -Uitbesteden van een taak aan menigte -Acht stappen -Vier vormen, namelijk: Data mining, kennisbank, rating en co-creatie -Social media kunnen ingezet worden ter versterking van crowdsourcing -Voordelen: kosten, liefhebbers, veel kennis -Gevaar: afhankelijk, maak je beloftes waar -Zelf aan de slag, Bing!

Bronnen cing-crowdsourcing-en-social-media cing-crowdsourcing-en-social-media urcing-social-media-wtf/ urcing-social-media-wtf/ tips-for-successful-crowdsourcing tips-for-successful-crowdsourcing

Vragen

Stellingen Door crowdsourcing gaan vele banen verloren

Bedrijven maken nog (veel) te weinig gebruik van crowdsourcing

Crowdsourcing heeft de toekomst