Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DOT, samen op weg naar transparantie 8 mei 2014
Advertisements

Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
Oefeningen sociale agogiek
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Programma anticonceptie
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competentieontwikkeling voor OR-leden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kenniscoaches kennis + coaching Gert Dekker, Stichting RIONED.
Datum: Locatie & Plaats: Welkom! Op het doe-congres: Vernieuwing in de bouw: “Best Practices & Intervisie”
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen.
Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen.
Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur.
A B Positioneren betekent vaststellen van de huidige positie (A) en de gewenste positie (B) van een organisatie. De keuze voor de gewenste positie B is.
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Merkopstellingen: een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel the people’s valley Amsterdam, 31 mei 2007.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Projectgroep “andere tijden” (MR, ouders, team, directie)
Onderzoek Beweging in trauma
Strategisch opleidingsplan
Gezonde Werkrelatie.nl
Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Welkom bij Summit Health Themabijeenkomst GEZONDBeleid Leeftijdsbewust personeelsbeleid.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
ARNHEM NAAM DATUM TITEL Voeg afbeelding in, klik rechts en kies Naar achtergrond, pas dan de tekst aan.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
GGD & GHOR: ‘ Hoe vinden wij elkaar?’ 13 maart 2012.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
Verder na een fout Anne Heynen, psycholoog/docent HOVU
Een strategie aanbevelen
Titel wetenschapsproject
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Een strategie aanbevelen
Product van TU Delft, SEC
Een strategie aanbevelen
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
E health, Domotica en E-learning
Product van TU Delft, SEC
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007

Invulling 2 uur programma interventie-opstelling ­15 minuten: Verbale introductie interventie-opstelling ­15 minuten: Fysieke introductie interventie-opstelling ­45 minuten: 1e interventie-opstelling ­45 minuten: 2e interventie-opstelling

Procedure interventie-opstellingen Vijf hoofdfasen: 1.Dialoog 2.Personificatie 3.Emotionele systeemfeedback 4.Simulatie en visie-ontwikkeling 5.Creatieve interpretatie.

1. Dialoog : Verbalisatie interventie en elementen

2a. Element personificatie: Keuze representanten

2b. Huidige systeemprojectie: Positionering representanten kernelementen huidige situatie

3. Emotionele systeemfeedback: Element-representanten ondervragen op gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen

4. Simulatie en visiefase: Toevoegen interventie en optimaliseren systeemenergie

5. Creatieve interpretatie: Verwoorden inzichten en emoties ten aanzien van effect interventie

Interventie-opstelling samenvattend 1.Wat: projectieve, ruimtelijke systeemmetafoor 2.Wanneer: bij complexe interventies 3.Waarom: niet-bewuste kennis bewust maken 4.Voor Wie: emotioneel en spiritueel intelligente mensen.

Fysieke introductie projectiefase: ICM als interventie 1.Kies iemand voor ­Jezelf ­Je huidige werk ­Specialisatieblok ICM 2.Stel de representanten voor jezelf, je huidige werk op in de ruimte 3.Voeg de representant voor specialisatieblok ICM toe.

Regels vraaginbrenger 1.Noem organisatie niet 2.Elementkeuze: intuïtief op resonantie 3.Benoem elementen eenduidig maar niet herleidbaar tot organisatie voor representanten 4.Keuze representanten: intuïtief op resonantie persoon; mensen zorgvuldig uitnodigen 5.Positionering representanten: intuïtief op resonantie plaats en persoon; mensen zorgvuldig plaatsen 6.Interpreteer lateraal: genereer inzichten en vraag je pas in 2e instantie of waar ze vandaan komen.

Regels representanten 1.Vergeet welk element je representeert 2.Concentreer je op je ervaringen: gevoelens, tele- ervaringen en gewenste bewegingen (van jezelf en andere elementen) 3.Beschrijf deze ervaringen kort en bondig wanneer de begeleider daarom vraagt.

Regels publiek 1.Concentreer je op je persoonlijke ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen t.a.v. het hefboom-element in het merkvraagstuk 2.Beschrijf deze ervaringen en je conclusie ten aanzien van het merkvraagstuk in de creatieve interpretatiefase.