Ons aanbod moet een antwoord zijn Didactische vaardigheden en Information Literacy programma’s UKB-werkgroep Learning Spaces 18 februari 2010 Jan Jüngen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Reflectie-portfolio beoordelen
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Competentiemanagement
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Teamleren, hoe werkt dat?
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Workshop Informatievaardigheden
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Mediatheek en IVG.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Begeleiden van het B-leerproces
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Brainstorm sociale media in het onderwijs
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Workshop Informatievaardigheden
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken via citrix-server 3.Webwijzer.
Academische vaardigheden - C1.5
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
Beoordelen leermiddelen
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Social media presentatie
Bibliotheek Instructie
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
4/15/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Informatiekunde 2014.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
12/10/2015 | 1 ›Zoeken, vinden, opslaan, en gebruiken. Klassieke Talen Over het gebruik van catalogi en bestanden binnen de UB Groningen. Hoe vind je literatuur.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Social work Week 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Universiteitsbibliotheek Utrecht
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Kennis delen.
Resultaten ICT monitor 2002
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

Ons aanbod moet een antwoord zijn Didactische vaardigheden en Information Literacy programma’s UKB-werkgroep Learning Spaces 18 februari 2010 Jan Jüngen, UB-EUR

‘Vraaggestuurd’ – maar soms vage wensen UB-EUR verzorgt: – Algemene introducties: rondleidingen, basisinstructies – Trainingen ‘op maat’: een specifieke behoefte van een faculteit of opleiding staat centraal (‘vraaggestuurd’) Trainingen ‘op maat’: – Trainingen in het optimaal inzetten van vakspecifieke databases – Trainingen in het ontwikkelen van een zoekstrategie vanuit een onderzoeksvraag – Etc. Beginstituatie: – (docent) Mijn studenten moeten kwaliteitsinformatie gebruiken en geen crap; het niveau moet omhoog! Kun je dat regelen? – (student) Ik wil nog dit jaar mijn MA halen; gelukkig zijn er goede zoekmachines; mijn thesis-begeleider doet wel moeilijk. 2

Verheldering => aanbod (competenties, skills) (docent) – Wat bedoelt de docent precies? Wat is de exacte vraag ? – UB-medewerker moet: goed zijn in probleemverheldering (analyse, gesprekstechniek) een concrete aanpak kunnen voorstellen: hoe brengen we de student op het door de docent gewenste niveau? (kennis van algemene didactiek, repertoire aan didactische werkvormen, kennis van technologische mogelijkheden) (student) – Over welke kennis beschikken de studenten in kwestie? Weten zij wat de docent precies bedoelt, verlangt? Vaak niet. – UB-medewerker moet een training kunnen maken én geven, die iedere student laat ervaren wat het eigenlijke probleem is iedere student stap voor stap de skills bijbrengt die de docent wenst (alle bovengenoemde competenties + ‘college- vaardigheden’, ‘kunnen lesgeven’) 3

Master Thesis Class Media & Journalistiek Training: ‘Digitaal zoeken en vinden: Context & Kwaliteit’ De student leert: – technieken om hoogwaardige en voor een masterthesis relevante digitale info te verzamelen – dit te doen binnen een acceptabele tijdsinvestering – kwaliteitsverschillen te herkennen binnen het digitale aanbod – de contextuele achtergronden te herkennen – technieken om correct te verwijzen en te citeren Aanpak: – een individuele schriftelijke zoekopdracht n.a.v. een door de docent opgegeven thema: => rapportage 3A4 – een workshop waarvoor de ingeleverde opdrachten dienen als input: de workshop gaat in op thema’s en concrete problemen zoals die zijn gebleken – en maakt ze algemeen. 4

De MTC Studentenopdracht, inhoud Kies een onderwerp (uit 5) – b.v. ‘Islam en de media’, ‘Overheidsregulering van televisie’ Formuleer een concrete onderzoeksvraag (zoals bij thesis) Verzamel 14 concrete uitspraken over het gekozen onderwerp, waarvan: – 7 ontleend aan vrij toegankelijke infobronnen (websites van overheden, politiek, groepen, kranten, fora, blogs, wiki’s etc.) – 7 ontleend aan besloten infobronnen, aangeboden via de UB (journals, working papers, naslagwerken, e-books) Ken 14 x een waarde toe (kwaliteitsoordeel): – beschrijf de gegeven zoekopdracht + geef correcte verwijzing – geef karakteristiek en typologie van de vindplaats (de context) – typeer de gebruiksmogelijkheden: theorievorming, illustratie, statistische onderbouwing betoog etc. – beschrijf je ‘zoekervaring’: vragen, opmerkingen, problemen

De MTC Studentenopdracht, procedure De rapportages (3A4) worden uiterlijk één week voor de workshop verzonden: – naar docent (via ELO, BB / Safe Assignment) – naar betrokken UB-medewerkers (via Mail) Door UB-medewerkers omgezet in: – workshopthema’s – persoonlijke adviezen 60 á 80 studenten; 2 werktalen (NL en Eng.) 2 UB-medewerkers betrokken Tijdsintensief: 30 min. per rapportage Student krijgt 5 ECTS als UB-medewerker opdracht OK vindt UB-medewerker is tijdelijk docent geworden

De MTC workshop, inhoud algemeen Algemeen deel: (volgens systematiek online aanbod UB, met voorbeelden die reageren op de rapportages) – Wat heet wetenschappelijk? (publicaties in eigen beheer op web, politieke omgeving, accepted maar nog niet officieel etc.) – Hoe werkt wetenschappelijk communiceren? (typen literatuur, literatuurpiramide, peer review, impact factor etc.) – Wat heet bruikbaarheid? (wat weten we over de auteur, de uitgever, het doel van de publicatie, het beoogde publiek? Wat vinden we van de kwalitatieve onderbouwing? ) – Wat biedt de UB? (informatiebronnen bibliografisch / full-text, open access, link resolving, integrated search) – Zoekprofielen maken (gebruik thesauri etc.) – Demo zoekopdracht in ‘ingewikkelde databank’ – Snelcursus managen literatuur:

De MTC workshop, inhoud specifiek Specifiek deel: – Bespreken individuele vragen, geven adviezen (in de groep) – Discussies over ‘wat er boven komt’ (inhoudelijk, praktisch) – Bespreken individuele vragen, geven adviezen (individueel) – Demo’s op verzoek Workshop vindt plaats in moderne collegezaal in faculteitsgebouw; alle voorzieningen aanwezig Groepsgrootte: 20 – 25 studenten Eigen docenten soms wel aanwezig, soms niet.

Het model, samengevat Stap 1: de basis is het online aanbod van de UB inzake Informatievaardigheden (de student wordt gestimuleerd om enkele online cursussen te volgen) Stap 2: een op een specifieke groep toegespitste schriftelijke zoekopdracht, gemaakt in nauwe samenwerking met de docent (stimuleert ervarend leren, verheldert de problemen / vragen) Stap 3: UB-medewekers zetten de rapportages om in algemene thema’s, specifieke thema’s en individueel advies Stap 4: de workshop, contactonderwijs door UB- medewerkers: – Groepsgericht (algemene thema’s, specifieke thema’s) – Gericht op individuele groepsleden (adviezen)

Voorwaarden en perspectieven De inzet van de UB is nu al aanzienlijk: – de betrokken UB-medewerkers treden partieel op als docent – investeren stevig tijd: trainingen maken, opdrachten, workshops Bredere uitrol? Nader doordenken: – meer didactische scholing nodig voor meer UB-medewerkers (vakreferenten? informatie-intermediairs? belangstellenden?) – formele onderwijskwalificatie? (verplicht voor faculteitsdocenten) – meer onderwijstechnologie-toepassingen inzetten? Perspectief: het model slaat wel aan – inmiddels een bachelor-variant actief (Communicatiewetenschap, IBCoM - Engelstalig) – binnenkort een variant voor master Maatschappijgeschiedenis – UB levert kennelijk een meerwaarde, gezien vanuit de faculteit – Kennelijk is ons aanbod het antwoord op een vraag.

Contact Jan Jüngen, vakreferent geschiedenis, cultuur en media, UB-EUR, Judith Gulpers, vakreferent filosofie en psychologie, UB-EUR, Renske Jongbloed, informatie-intermediair, contactpersoon trainingen Information Literacy, De training ‘Digitaal zoeken en vinden – Context & Kwaliteit’ is gemaakt door Judith Gulpers en Jan Jüngen; zie Trainingen op maatTrainingen op maat Met dank aan Renske Jongbloed. 12