Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010
planning 3 januari: bespreking onderzoeksvraag/ -thema en bronnen 10 januari: bespreking eerste outline artikel 14 januari: deadline artikel: voor 12 u per mail: 17 januari: vakbeoordelingen
vorige les: Play: game- en spelmethodes > spel / game in relatie tot ‘realiteit’ > gedrag in hyperrealiteit / ‘alternate reality’ > game- en speltheorie: concept ‘magic circle’
spel als menselijke natuur Homo Ludens [1938], Johan Huizinga Spel is een vrijwillige handeling of bezigheid die binnen zekere vastgestelde grenzen van tijd en plaats wordt verricht naar vrijwillig aanvaarden doch volstrekt bindenden regel met haar doel in zich zelf, begeleid door een gevoel van spanning en vreugde en door een besef van ‘anders zijn’ dan het ‘gewone leven’. > spel: een vrijwillige, contractuele structuur die wordt afgekaderd door tijd en locatie
magische cirkel: metafoor spel / game ‘Tooverkring’ of ‘magische cirkel’ waarbinnen de spelers tijdelijk de ernstige plichten van het maatschappelijk leven kunnen ontvluchten. Immers: Het (spel) verwezenlijkt in de onvolmaakte wereld en het verwarde leven een tijdelijke, beperkte volmaaktheid Johan Huizinga, 1938
Salen & Zimmerman: Boundaries help separate the game from life. They have a critical function in maintaining the fiction of the game so That aspects of reality with which we do not choose to play can be left safely outside. Bernie de Koven, in Salen & Zimmerman, p.76 > game is een begrensde wereld, onafhankelijk van de werkelijkheid >”Frame of the game”: afbakening door gameregels, game- omgeving etc. > zie: magic cirkel
onderzoeksvraag 3: Hoe kan je spel- en gamemethodes inzetten om een belevenis te ontwerpen? > metafoor van de ‘magische cirkel’ > Life as a Game / Droom? > hyperrealiteit of alternate reality? > welke rol heeft de speler ?
voorbeeld: second life, 2005
> magische cirkel als gesloten conceptuele ruimte voor het spel > spelen als een vlucht / escapisme > afgebakend van de ‘realiteit’ > eigen realiteit > ‘frame of the game’ gameregels, handelingen, omgeving etc. nu: > alternate realities > doorbreking magische cirkel? > geen stricte scheiding tussen fictieve wereld en ‘realiteit’ > wat is de rol van de speler?
I-tea, social game / RFID objects
domestic robocop: AR, dagelijkse omgeving
Microsoft ARG: integratie werk en game
The reading glove, RFID en storytelling
doorbreking ‘magische cirkel?’ integratie ‘realiteit’ / mediale wereld > augmented reality > ARG [alternate reality games] > RFID / ubicomp
opdr 3: bespreking 3 januari > lezen: Katie Salen & Eric Zimmerman, Game Design and Meaningful Play, 2005 pp (paragraaf magic circle) > research: -onderzoek 3 spelen (analoog, digitaal, AR etc.) -beschrijf de spelregels en de rol van de speler. -hoe verhouden deze spelen zich tot Huizinga’s ‘magische cirkel’? (betrek hierbij: realiteit / hyperrealiteit / alternate reality) 500 woorden. -bepaal je onderzoeksvraag en neem 2 eigen bronnen mee. vat de kern van de bronnen kort samen.
eindopdracht sem 5 > schrijf een beschouwend artikel = NIET in de ‘ik-vorm’ > onderzoeksvragen: 1. Perceptie van realiteiten: hoe kan je verschillende realiteiten vormgeven? 2. Experience Design: hoe kan je de dagelijkse / openbare ruimte gebruiken voor belevenisontwerp? 3. Play: spel- en game principes als creatieve strategie. hoe kan je spel- en gamemethodes inzetten om een belevenis te ontwerpen? (bv. Magic circle) > bronnen: 1 verplicht artikel (zie literatuurlijst) 2 zelfgekozen artikelen
beoordelingscriteria > onderzoeksvraag: uitwerking > uitwerking: diepgang, eigen inbreng, relatie onderzoek-praktijkopdracht > onderbouwing: gebruik van relevante / diverse bronnen > structuur: opbouw: inleiding, logica, conclusie > conclusie: stellingname, nuancering, onderbouwing, argumentatie > leesbaarheid: speling / grammatica, stijl, verzorging, vormgeving
bronvermelding - literatuurlijst: alfabetisch op achternaam auteur - noteer altijd: auteur (achternaam, inititalen) titel artikel (cursief) jaartal pagina - bij citaten: tevens de pagina van het citaat vermelden - bij internetbronnen: tevens URL en datum bezoek URL zie ook:
bespreek in groepen - per thema 1. de eerste ideeën over je artikel (onderzoeksvraag, begrippen uit de lessen, voorbeeldprojecten, eigen project) 2. de essentie van de artikelen 3. de relatie met de onderzoeksvraag -> deliverable vandaag: maak een gezamenlijke mindmap over 1 thema: = eerste opzet en invalshoek van je artikel
onderzoeksvraag/ thema wat: - achtergrond - definities hoe: - voorbeelden / cases associaties: -Ideeën -trefwoorden -vergelijkingen etc. visies: -opvattingen / bronnen
opdracht les 10 januari: > schrijf de eerste versie van je artikel > let op de bronvermelding > feedback in groepen