Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen 030111 Sem5_winter_2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Correct bronvermelden
Advertisements

Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
BITS & ATOMEN Hybride ruimten in het alledaagse. Gijs ten Cate.
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
A road with hiccups team Quatsj. Inhoud Wie zijn team Quatsj Playreal Process Concepten Het einde Drakeneiland Process Concepten Te verwachten.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Concept Development – 4 januari 2010
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit.
Media & Creativiteit Pia Terstroet wikipagina:
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 les 5 Engagement.
ENGAGEMENT MEDMEC 04 Les 5. Weekplanning Lesweek 1: Urban Studio Lesweek 2: Kick off en spelopdracht deel l Lesweek 3: hoorcollege gaming, geen lessen.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les o Werken volgens ontwerp procedure o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden.
Medmec04 week 7 Engagement.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Medmec04 – Engagement Les 5
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Medmec04 les 1 Game called life. Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen (co-creatie)
Wiki: Medmec04 les 4(week 6)Engagement The game called life
Medmec04 les 1 Game of life.
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 5 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Onderzoeksvaardigheden
Correct bronvermelden
Media & Creativiteit Pia Terstroet
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
les 12 - tekstplan, wikispaces
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Minor CrossLab _Redactioneel Sem5_winter_2010.
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
Engagement Creativiteit Medmec04 zomer 2010 Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen.
MedMec01-2 Les schema per week
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Inbound Marketing Plan
Leerkring POW Fase 4.
Medmec04 les 1 Engagement.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 Engagement.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
les 7 visie,concept,product
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Nederlands 4h6 30/12/18
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010

planning 3 januari: bespreking onderzoeksvraag/ -thema en bronnen 10 januari: bespreking eerste outline artikel 14 januari: deadline artikel: voor 12 u per mail: 17 januari: vakbeoordelingen

vorige les: Play: game- en spelmethodes > spel / game in relatie tot ‘realiteit’ > gedrag in hyperrealiteit / ‘alternate reality’ > game- en speltheorie: concept ‘magic circle’

spel als menselijke natuur Homo Ludens [1938], Johan Huizinga Spel is een vrijwillige handeling of bezigheid die binnen zekere vastgestelde grenzen van tijd en plaats wordt verricht naar vrijwillig aanvaarden doch volstrekt bindenden regel met haar doel in zich zelf, begeleid door een gevoel van spanning en vreugde en door een besef van ‘anders zijn’ dan het ‘gewone leven’. > spel: een vrijwillige, contractuele structuur die wordt afgekaderd door tijd en locatie

magische cirkel: metafoor spel / game ‘Tooverkring’ of ‘magische cirkel’ waarbinnen de spelers tijdelijk de ernstige plichten van het maatschappelijk leven kunnen ontvluchten. Immers: Het (spel) verwezenlijkt in de onvolmaakte wereld en het verwarde leven een tijdelijke, beperkte volmaaktheid Johan Huizinga, 1938

Salen & Zimmerman: Boundaries help separate the game from life. They have a critical function in maintaining the fiction of the game so That aspects of reality with which we do not choose to play can be left safely outside. Bernie de Koven, in Salen & Zimmerman, p.76 > game is een begrensde wereld, onafhankelijk van de werkelijkheid >”Frame of the game”: afbakening door gameregels, game- omgeving etc. > zie: magic cirkel

onderzoeksvraag 3: Hoe kan je spel- en gamemethodes inzetten om een belevenis te ontwerpen? > metafoor van de ‘magische cirkel’ > Life as a Game / Droom? > hyperrealiteit of alternate reality? > welke rol heeft de speler ?

voorbeeld: second life, 2005

> magische cirkel als gesloten conceptuele ruimte voor het spel > spelen als een vlucht / escapisme > afgebakend van de ‘realiteit’ > eigen realiteit > ‘frame of the game’ gameregels, handelingen, omgeving etc. nu: > alternate realities > doorbreking magische cirkel? > geen stricte scheiding tussen fictieve wereld en ‘realiteit’ > wat is de rol van de speler?

I-tea, social game / RFID objects

domestic robocop: AR, dagelijkse omgeving

Microsoft ARG: integratie werk en game

The reading glove, RFID en storytelling

doorbreking ‘magische cirkel?’ integratie ‘realiteit’ / mediale wereld > augmented reality > ARG [alternate reality games] > RFID / ubicomp

opdr 3: bespreking 3 januari > lezen: Katie Salen & Eric Zimmerman, Game Design and Meaningful Play, 2005 pp (paragraaf magic circle) > research: -onderzoek 3 spelen (analoog, digitaal, AR etc.) -beschrijf de spelregels en de rol van de speler. -hoe verhouden deze spelen zich tot Huizinga’s ‘magische cirkel’? (betrek hierbij: realiteit / hyperrealiteit / alternate reality) 500 woorden. -bepaal je onderzoeksvraag en neem 2 eigen bronnen mee. vat de kern van de bronnen kort samen.

eindopdracht sem 5 > schrijf een beschouwend artikel = NIET in de ‘ik-vorm’ > onderzoeksvragen: 1. Perceptie van realiteiten: hoe kan je verschillende realiteiten vormgeven? 2. Experience Design: hoe kan je de dagelijkse / openbare ruimte gebruiken voor belevenisontwerp? 3. Play: spel- en game principes als creatieve strategie. hoe kan je spel- en gamemethodes inzetten om een belevenis te ontwerpen? (bv. Magic circle) > bronnen: 1 verplicht artikel (zie literatuurlijst) 2 zelfgekozen artikelen

beoordelingscriteria > onderzoeksvraag: uitwerking > uitwerking: diepgang, eigen inbreng, relatie onderzoek-praktijkopdracht > onderbouwing: gebruik van relevante / diverse bronnen > structuur: opbouw: inleiding, logica, conclusie > conclusie: stellingname, nuancering, onderbouwing, argumentatie > leesbaarheid: speling / grammatica, stijl, verzorging, vormgeving

bronvermelding - literatuurlijst: alfabetisch op achternaam auteur - noteer altijd: auteur (achternaam, inititalen) titel artikel (cursief) jaartal pagina - bij citaten: tevens de pagina van het citaat vermelden - bij internetbronnen: tevens URL en datum bezoek URL zie ook:

bespreek in groepen - per thema 1. de eerste ideeën over je artikel (onderzoeksvraag, begrippen uit de lessen, voorbeeldprojecten, eigen project) 2. de essentie van de artikelen 3. de relatie met de onderzoeksvraag -> deliverable vandaag: maak een gezamenlijke mindmap over 1 thema: = eerste opzet en invalshoek van je artikel

onderzoeksvraag/ thema wat: - achtergrond - definities hoe: - voorbeelden / cases associaties: -Ideeën -trefwoorden -vergelijkingen etc. visies: -opvattingen / bronnen

opdracht les 10 januari: > schrijf de eerste versie van je artikel > let op de bronvermelding > feedback in groepen