Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg 2006 - 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
SLC, Hoe-wat-waar en SRP’s
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Een nieuw rapport ….
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Ik hou van Holland spel!.
Taalportfolio Voorstelrondje.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Informatieavond profielkeuze havo 3
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Participatie en een Klantenraad
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
First ID project Bindelmeer College
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Hoofdlijn Communicatie
Resultaten BPV-evaluatie
Leren in nieuwe contexten
Omgaan met dyslexie.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Mijn opleidingsbeeld.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Pourquoi apprendre le français?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Informatieavond 2 vwo 20 september Opzet van de avond 1. 2 vwo in de school 2. Aansluitingsproblemen 3. Rapporten en advisering 4. Overgangsnormen.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Eindexamen en PTA Uitleg over het eindexamen en het programma van toetsing en afsluiting voor havo 4.
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Omgaan met dyslexie.
DELF Junior op het Augustinianum
keuze voor het tweede leerjaar
Studieloopbaanbegeleiding
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Kennismakingsavond leerjaar 3 havo - lokaal-
Transcript van de presentatie:

Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg

Rooster De Hoofdlijn communicatie heeft op jaarbasis twee keer 36 à 40 lesuren ter beschikking. Spaans wordt in modulevorm gegeven en neemt op jaarbasis 36 lesuren in beslag. Dit betekent dat er voor communicatie 36 à 40 lesuren overblijven, wat neerkomt op één lesuur per week.

Uitgangspunten: Leerlingen oefenen zich in het zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uitdrukken in het Nederlands en in de moderne vreemde talen. De toepassing van taalspecifieke vaardigheden vindt vakgericht plaats. Vaardigheden (“soft skills”): communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden, burgerschapsvaardigheden, persoonlijke competenties, organisatorische vaardigheden, informatiecompetenties, ICT competenties. De vaardigheden worden vakoverstijgend gegeven. Elke opdracht wordt geëvalueerd.

Doelen: Leerlingen procesmatig laten werken. Het eindproduct is ondergeschikt aan het leerproces. Leerlingen ondersteunen elkaar in het leerproces en leren van elkaar. Leerlingen leren hun eigen werk en inbreng en die van elkaar beoordelen aan de hand van evaluatieformulieren.

Faciliteiten Drie brugklassen, drie docenten. Klassen 1A, 1B en 1C in één bandbreedte in het rooster. Beschikbaarheid OLC plus twee lokalen

Beoordeling van opdrachten Er worden voor de hoofdlijn communicatie geen officiële cijfers op het rapport gegeven. Wel wordt er gewerkt met procespunten. Per project kunnen leerlingen kiezen of ze hun opdrachten willen koppelen aan Nederlands, Engels, Frans of Spaans. Een taal mag maximaal twee keer gekozen worden. Per project kunnen leerlingen dan procespunten verdienen voor het vak dat ze gekozen hebben. Die procespunten worden doorgegeven aan desbetreffende vakdocenten door middel van een speciaal formulier. 1 procespunt = 0,1 punt bovenop een pw-cijfer Per project kunnen leerlingen maximaal 5 procespunten behalen, dus maximaal 0,5 punt bovenop een pw-cijfer.

Dossier Alle opdrachten en evaluatieformulieren worden per leerling verzameld in een map/ dossier. Voor iedere opdracht krijgt de leerling een apart tabblad. Elke taal heeft een kleurcode: Nederlands – oranje Engels – rood Frans – blauw Spaans geel De docent communicatie vult per afgeronde opdracht de toegekende procespunten in op een formulier in de map.

Onderwerpen Kennismaking: wie zijn wij? Wat is communicatie? Project reclame Project songfestival Project vakantiebeurs

Ervaringen Leerlingen vinden het leuk en nemen actief en serieus deel aan de lessen. Presentatievaardigheden komen ruim aan bod. In de vakles is daar vaak maar beperkt de tijd voor. Leerlingen worden beloond voor hun inzet, niet afgestraft met onvoldoende cijfers. Eén lesuur per week is weinig. Kwaliteitsbewaking is een groot aandachtspunt. In de praktijk is er weinig tijd om een afgeronde lessenserie te evalueren. Spreekvaardigheid oefenen in de vreemde taal is lastig realiseerbaar.