Hoofdlijn Communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

TTO in de Tweede Fase.
Fast Lane English.
Basisvorming.
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Welkom bij deel 2.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Ouderavond klas 1 12 september 2012
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Landbouwbreed Klaaswaal
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Welkom op schoolgemeenschap Newton!
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Maatschappijwetenschappen
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Structurele projectwerking in de Wingerd
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
‘The world is your oyster’ Shakespeare
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
NU ENGELS.
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Pourquoi apprendre le français?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
LOB binnen Taalbrug DG.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Informatieavond 2 vwo 20 september Opzet van de avond 1. 2 vwo in de school 2. Aansluitingsproblemen 3. Rapporten en advisering 4. Overgangsnormen.
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Allround Talent Factory Talent Factory 1 Dare to be you! Dare to be you! Dare to be a winner ! Dare to be a winner !
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Natuurlijk in uitvoering were di drie Ouderavond klas 3 en 4.
De nieuwe onderbouw.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Melanchthon De Blesewic
DELF Junior op het Augustinianum
keuze voor het tweede leerjaar
Paspoort griekse goden
Decanaat klas 4 oktober 2017.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Hoofdlijn Communicatie VHLLeiden 2006 - 2007

Rooster De leerlingen volgen op jaarbasis een blokuur Communicatie. De Hoofdlijn Communicatie heeft op jaarbasis 2 x 36 à 40 lesuren ter beschikking: 1 uur Engels + 1 uur Communicatie. Soms wordt een blokuur geheel met Engels opgevuld. Volgend jaar 2 vaste uren Communicatie op de Kagerstraat. NB. Spaans is een moderne vreemde taal en neemt geen ruimte binnen de vakoverstijgende bandbreedte Communicatie, is nu een 1 uursvak en wordt volgend jaar een keuzevak, zoals Frans en Duits: keuze 2 / 3.

Uitgangspunten: Leerlingen oefenen in het schriftelijk uitdrukken van het Nederlands en de moderne vreemde talen. Vaardigheden (“soft skills”): communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden, persoonlijke competenties, organisatorische vaardigheden, informatiecompetenties, ICT competenties. De vaardigheden worden vakoverstijgend aangeboden. Een aantal opdrachten wordt geëvalueerd.

Doelen: Leerlingen procesmatig laten werken. Het eindproduct is ondergeschikt aan het leerproces. Leerlingen ondersteunen elkaar in het leerproces en leren van elkaar. Leerlingen leren van hun eigen werk en inbreng en die van elkaar. Europese en Internationale Oriëntatie Leerlijn: identiteit en dialoog. Kennis, vaardigheden, attitude. Betekenisvolle ontmoeting met de Ander op een aldoor groter wordende schaal waarin een kind opgroeit, van waarden in de familie, de buurt, klas, school, gemeente, streek, land, Europa, de wereld.

Faciliteiten Brugklassen: per jaar: 3 brugklassen, 5 docenten uit 5 vakken. Volgend jaar 2 klassen en 3 docenten. Vak- en landoverstijgend samenwerken en samen leren met docenten én leerlingen. 2 computerlokalen en 3 vaklokalen. Nieuwe ruimte 208, vaklokaal MVT en een lokaal drama.

Beoordeling van opdrachten Evaluatiegesprekken op basis van het Elos portfolio begin en einde jaar en na ieder project. Er worden geen officiële cijfers op het rapport gegeven. Er worden rubrics en CEF gebruikt, door te werken met het Europees Taalportfolio.

Dossier Alle opdrachten worden per leerling verzameld in een portfolio. De docent communicatie tekent de afgeronde opdrachten af.

Onderwerpen Brugklas: Communicatie: basiscursus drama : leren presenteren /public speaking Communicatie: Internationaal – wereldtalen Project Environment Online / Plant a Tree on Peace Day and e-mailing Project Roadshow Project Sports and Fairplay Digitale Leeromgeving met 4 leerlijnen: E-Arts/Citizenship/Science/Sports Tweede Klas: Project Website Europa / EU E-Products vakantiebeurs + E-Magazine / WebEditors / article writing Public speaking 2 Derde Klas: Uitwisselingen Project Debatteren en DigiDebate Public speaking 3: politieke meningsvorming Project Taaldorp

Ervaringen + Leerlingen vinden het leuk en nemen actief en serieus deel aan de lessen. + Presentatievaardigheden komen ruim aan bod. + Leerlingen worden beloond voor hun inzet, niet afgestraft met onvoldoende cijfers. - In de praktijk is er weinig tijd om een lessenserie te evalueren, maar ook te weinig tijd om lessen te ontwikkelen. + Communicatie wordt volgend jaar een vakoverstijgend aandachtsgebied, in het kader van Europese en Internationale Oriëntatie, waar een scholings- en ontwikkelingseffect vanuit gaat.

VHL ELOS SCHOOL