©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dag en een week. dagen van de week dagindeling.
Advertisements

Groep 5 Kimm Maarten.
Een Jaarplan maken volgens de indeling van het INK Managementmodel met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte Van buiten naar binnen Van grof.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Communicatiemanagement
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
7m060 - CAD Jan Dijkstra Aant van der Zee Student assistent.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Methodisch begeleiden
Formatief - summatief evalueren
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Case Zeesluis Ijmuiden
Methoden van Onderzoek
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
SYMPOSIUM 4C-ID Open Universiteit 12 april 2013
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Al doende leren training docenten
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Frank van der Linden 12/05 FASES & ROLLEN. traditioneel proces: één gebouw, veel partijen gebouwplanbouwbeheer investeren en exploiterenpartijenoplevering.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Basisschool Het Vogelnest
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
+ Job Finding Work Team Henk Pos Casper Vaandrager.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Een ontmoetingsplaats waar groep 1/2 en groep 3/4 samen komen. Uit elke groep komen 6 kinderen. Er zijn dan 12 kinderen in het tussenlokaal. Kinderen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Freekids Kinderopvang
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Presentatie Rode Bosbes
Organisatie structuur

Doorstroom van ISK naar MBO
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
AFAS Project administratie
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Coaching.
Transcript van de presentatie:

©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van der Linden het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag

©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag INHOUD AANPAK INHOUD 3 2 AANPAK 1 WAAROM ? Ontwerp een gebouw! minor Build & Design expertisemodule

SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag redenen, waarom deze module interessant voor je kan zijn INHOUD 3 2 AANPAK 1 WAAROM ? het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? MENU Build & Design expertisemodule

De gebouwde omgeving gaat ons allemaal aan.

gebouw en inpassing in de situatie

architectuur en interieur

merkwaardige oplossingen

“Form follows function!”

herbestemming: verdwenen doel, markante vormgeving …

… herbestemming: een transformatie

oude structuren

constructie

planontwikkeling

instroomeisen iets eenvoudigs kunnen bedenken en iets gecompliceerds willen maken kennis van beginselen in bouw -techniek / -constructies / -fysica willen bedenken bouwkunde

SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL aanpak 2 AANPAK INHOUD 3 1 WAAROM ? het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag MENU minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces.

tijd: 10 halve weken module studielast = half kwartaal = contacturen (1 dag per week) + zelfwerkzaamheid (1½ dag per week) 10 weken van 2½ x 8 x 50 minuten MENU

contactdag: 2 dagdelen SEPTOKTNOVDECJAN 07FEBMRTAPRMEIJUNJUL 10 weken van 2½ x 8 x 50 minuten studielast = half studiejaar = contacturen (1 dag per week) + zelfwerkzaamheid (1½ dag per week) indeling van de contactdag atelierwerk middag ochtend college instructie woensdag donderdag dinsdag maandag vrijdag

ruimte: (in de ochtend) studenten volgen college … wie… docent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent

… of houden elkaar op de hoogte wie… team stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent docent

ruimte: (in de namiddag) studenten met een coach in een atelier wie, waar… stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent coach stu- dent stu- dent

organisatie: projecten binnen een atelier wie, waar, wat… stu- dent coach stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent project stu- dent stu- dent project

project en team – een student maakt kennis met meerdere disciplines wie, waar, wat, hoe? team student discipline coach

AANPAK minor Ontwerp een gebouw! SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL inhoud SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER woensdag Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. INHOUD 3 2 AANPAK 1 WAAROM ? minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? MENU

herbestemmen: een gecompliceerde opgave ontwerpen en herbestemmen beeld PvE situatie

NAAR EIGEN BELANGSTELLING VANUIT EIGEN BELANGSTELLING belangstelling: er naartoe en er vanuit 5 weken tweedeling van de module 10 weken

10 weken bruto, 8 weken projecten vingeroefeningen, projecten, evaluaties NAAR EIGEN BELANGSTELLING VANUIT EIGEN BELANGSTELLING 5 weken 4 weken

onderdelen van 1, 1, 2 en 4 weken indeling NAAR EIGEN BELANGSTELLING VANUIT EIGEN BELANGSTELLING

toenemende omvang, toenemende specialisatie projecten: van klein naar groot introductie basis microproject mesoproject duo individueel 4 start, informatie, kennismaking, planning, afspraken het begrip schaal, fases en rollen in het ontwerpproces specifieke problemen maak een analyse van een bestaand gebouw en ontwikkel een stategie voor herbestemming herbestemmen en transformeren architectuur en functionaliteit situatie, behoeftes, tijdgeest In welke behoeftes voorziet het? (maatschappelijke context) Wat maakt het waardevol? (functioneren, architectuur) Hoe zit het in elkaar? (bouwwijze, materialen) Hoe blijft het staan? (constructie) Hoe wordt het comfortabel? (bouwfysica) Wat kost het aan tijd en geld? (planning, onderhoud, exploitatie)

de bolletjeslijst … evaluaties: hoe contract toets rapportage coach >< student beoordeling administratie

… (bovenste deel) persoonlijke gegevens en individuele onderdelen … evaluaties: hoe

… (onderste deel) bijdragen in teamproduct en atelier evaluaties: hoe

SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL AANPAK INHOUD waaromaanpak inhoud model start OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag eind Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? FIN minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule

SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL 2 AANPAK INHOUD 3 1 WAAROM ? ONDERWIJSMODEL 4 OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag model ONDERWIJSMODEL 4 MENU minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule

miniproj analyse project projecten thema´s onderwijsvormen structuur van de projecten instructie ochtend en/of middag atelier middag inleidingschaalbouwen ontwerpentekenen college ochtend onderwerpen, disciplines

proces fases ontwerp disciplines team studenten fases, disciplines, studenten proces fases ontwerp disciplines team studenten

fases disciplines studenten een fase in het project

fases disciplines studenten een discipline in het project

fases disciplines studenten een student in het project

fases disciplines studenten op enig moment is één student bezig met een enkele discipline MENU

open structuur fases disciplines studenten

fases disciplines studenten (voorbeeld) interdisciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …

fases disciplines studenten … project: laatste fase …

fases disciplines studenten … (voorbeeld) studenten Ans en Bert …

fases disciplines studenten … (voorbeeld) disciplines constructie en uitvoering … MENU

In de eindfase is Ans met constructie bezig en Bert met uitvoering. (voorbeeld) interdisciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …

In de eindfase hebben Ans en Bert inter- disciplinair overleg. (voorbeeld) interdisciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …

In de eindfase zijn Cindy en Daan bezig met constructie. (voorbeeld) disciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …

In de eindfase hebben Cindy en Daan disciplinair overleg. (voorbeeld) disciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …

flexibele overdracht tussen studenten een open structuur student coach student team project

(voorbeeld) een afgerond project dekt niet het gehele (bouw)proces MENU

SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL AANPAK INHOUD het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag waaromaanpak inhoud model start Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. eind minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule

tijd: de helft van een kwartaal module 1680/8 = 210 uur studielast = 80 x 50 minuten contacturen (1 dag per week) + rest zelfwerkzaamheid (1½ dag per week)

SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL AANPAK INHOUD het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag waaromaanpak inhoud model starteind minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule