©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van der Linden het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag INHOUD AANPAK INHOUD 3 2 AANPAK 1 WAAROM ? Ontwerp een gebouw! minor Build & Design expertisemodule
SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag redenen, waarom deze module interessant voor je kan zijn INHOUD 3 2 AANPAK 1 WAAROM ? het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? MENU Build & Design expertisemodule
De gebouwde omgeving gaat ons allemaal aan.
gebouw en inpassing in de situatie
architectuur en interieur
merkwaardige oplossingen
“Form follows function!”
herbestemming: verdwenen doel, markante vormgeving …
… herbestemming: een transformatie
oude structuren
constructie
planontwikkeling
instroomeisen iets eenvoudigs kunnen bedenken en iets gecompliceerds willen maken kennis van beginselen in bouw -techniek / -constructies / -fysica willen bedenken bouwkunde
SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL aanpak 2 AANPAK INHOUD 3 1 WAAROM ? het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag MENU minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces.
tijd: 10 halve weken module studielast = half kwartaal = contacturen (1 dag per week) + zelfwerkzaamheid (1½ dag per week) 10 weken van 2½ x 8 x 50 minuten MENU
contactdag: 2 dagdelen SEPTOKTNOVDECJAN 07FEBMRTAPRMEIJUNJUL 10 weken van 2½ x 8 x 50 minuten studielast = half studiejaar = contacturen (1 dag per week) + zelfwerkzaamheid (1½ dag per week) indeling van de contactdag atelierwerk middag ochtend college instructie woensdag donderdag dinsdag maandag vrijdag
ruimte: (in de ochtend) studenten volgen college … wie… docent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent
… of houden elkaar op de hoogte wie… team stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent docent
ruimte: (in de namiddag) studenten met een coach in een atelier wie, waar… stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent coach stu- dent stu- dent
organisatie: projecten binnen een atelier wie, waar, wat… stu- dent coach stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent stu- dent project stu- dent stu- dent project
project en team – een student maakt kennis met meerdere disciplines wie, waar, wat, hoe? team student discipline coach
AANPAK minor Ontwerp een gebouw! SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL inhoud SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER woensdag Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. INHOUD 3 2 AANPAK 1 WAAROM ? minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? MENU
herbestemmen: een gecompliceerde opgave ontwerpen en herbestemmen beeld PvE situatie
NAAR EIGEN BELANGSTELLING VANUIT EIGEN BELANGSTELLING belangstelling: er naartoe en er vanuit 5 weken tweedeling van de module 10 weken
10 weken bruto, 8 weken projecten vingeroefeningen, projecten, evaluaties NAAR EIGEN BELANGSTELLING VANUIT EIGEN BELANGSTELLING 5 weken 4 weken
onderdelen van 1, 1, 2 en 4 weken indeling NAAR EIGEN BELANGSTELLING VANUIT EIGEN BELANGSTELLING
toenemende omvang, toenemende specialisatie projecten: van klein naar groot introductie basis microproject mesoproject duo individueel 4 start, informatie, kennismaking, planning, afspraken het begrip schaal, fases en rollen in het ontwerpproces specifieke problemen maak een analyse van een bestaand gebouw en ontwikkel een stategie voor herbestemming herbestemmen en transformeren architectuur en functionaliteit situatie, behoeftes, tijdgeest In welke behoeftes voorziet het? (maatschappelijke context) Wat maakt het waardevol? (functioneren, architectuur) Hoe zit het in elkaar? (bouwwijze, materialen) Hoe blijft het staan? (constructie) Hoe wordt het comfortabel? (bouwfysica) Wat kost het aan tijd en geld? (planning, onderhoud, exploitatie)
de bolletjeslijst … evaluaties: hoe contract toets rapportage coach >< student beoordeling administratie
… (bovenste deel) persoonlijke gegevens en individuele onderdelen … evaluaties: hoe
… (onderste deel) bijdragen in teamproduct en atelier evaluaties: hoe
SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL AANPAK INHOUD waaromaanpak inhoud model start OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag eind Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? FIN minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule
SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL 2 AANPAK INHOUD 3 1 WAAROM ? ONDERWIJSMODEL 4 OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag model ONDERWIJSMODEL 4 MENU minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule
miniproj analyse project projecten thema´s onderwijsvormen structuur van de projecten instructie ochtend en/of middag atelier middag inleidingschaalbouwen ontwerpentekenen college ochtend onderwerpen, disciplines
proces fases ontwerp disciplines team studenten fases, disciplines, studenten proces fases ontwerp disciplines team studenten
fases disciplines studenten een fase in het project
fases disciplines studenten een discipline in het project
fases disciplines studenten een student in het project
fases disciplines studenten op enig moment is één student bezig met een enkele discipline MENU
open structuur fases disciplines studenten
fases disciplines studenten (voorbeeld) interdisciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …
fases disciplines studenten … project: laatste fase …
fases disciplines studenten … (voorbeeld) studenten Ans en Bert …
fases disciplines studenten … (voorbeeld) disciplines constructie en uitvoering … MENU
In de eindfase is Ans met constructie bezig en Bert met uitvoering. (voorbeeld) interdisciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …
In de eindfase hebben Ans en Bert inter- disciplinair overleg. (voorbeeld) interdisciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …
In de eindfase zijn Cindy en Daan bezig met constructie. (voorbeeld) disciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …
In de eindfase hebben Cindy en Daan disciplinair overleg. (voorbeeld) disciplinair overleg tussen 2 studenten in de eindfase …
flexibele overdracht tussen studenten een open structuur student coach student team project
(voorbeeld) een afgerond project dekt niet het gehele (bouw)proces MENU
SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL AANPAK INHOUD het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER donderdag waaromaanpak inhoud model start Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. eind minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule
tijd: de helft van een kwartaal module 1680/8 = 210 uur studielast = 80 x 50 minuten contacturen (1 dag per week) + rest zelfwerkzaamheid (1½ dag per week)
SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL AANPAK INHOUD het begrip schaal fases en rollen transformeren architectuur en functionaliteit analyse van een bestaand gebouw Hoe zit het in elkaar? Hoe blijft het staan? Hoe wordt het comfortabel? Wat kost het aan tijd en geld? OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER Een kwartaal lang een weekdag college en atelierwerk. Je analyseert een bestaand utiliteitsgebouw. Je transformeert het voor een nieuw gebruik. In het atelier vorm je een ontwerpteam en krijg je vaste begeleiding. Je kiest je eigen rol in het ontwerpproces. donderdag waaromaanpak inhoud model starteind minor Ontwerp een gebouw! Build & Design expertisemodule